Kaupunki

Tallinna-tunnelin rahoitus etenee, vakuuttaa kiinalaisrahaston nokkamies: ”Raha löytää tiensä kuin virtaava vesi”

Suomessa vieraillut toimitusjohtaja Kenny Song pitää Tallinna-tunnelia yhä mielekkäänä ja kannattavana hankkeena.

Touchstone Capital Partnersin nokkamies Kenny Song ei murehdi Britannian brexit-sotkua, vaikka Tallinna-tunnelin rahoittajaksi sitoutuneen sijoitusyhtiön kotipaikka on Lontoo.

Suomessa vierailleen Songin mukaan finanssialan firmat näyttävät pysyvän Lontoossa, vaikka esimerkiksi autonvalmistajat ovat ryhtyneet brexit-pakolaisiksi.

”Britannia on meille hyvä tukikohta. Sijoitusalan säännöt toimivat siellä hyvin, ja kaupungista on hyvät yhteydet eri puolille maailmaa. Totta kai brexit tuo muutoksia, mutta onhan mahdollista, että esimerkiksi Pohjois-Irlannin Belfastista tulee alennetun verokannan alue”, Song miettii.

Hänen muutaman päivän vierailunsa Suomessa on seurausta 15 miljardin euron aiesopimuksesta, jonka Peter Vesterbackan ja Kustaa Valtosen yhteinen Finest Bay Area ja Songin perustama yritys solmivat viime maaliskuussa. Tavoitteena on toteuttaa Suomen ja Viron välille rautatietunneli, jossa junat kulkevat viimeistään vuoden 2024 joulukuussa.


Jo silloin Song luonnehti HS:n haastattelussa Tallinna-tunnelia kannattavaksi infra-hankkeeksi eikä hänen mielensä ole siitä muuttunut.

”Meillä on kokemusta, teknologista osaamista ja rahoituskykyä juuri tällaisista infrahankkeista. Kun kohde arvioidaan toteuttamiskelpoiseksi ja kannattavaksi, raha löytää tiensä kuin virtaava vesi.”

Mutta ilman päättäjien tukea tunnelirakentaminen ei voi edetä, Song myöntää.

Poliitikot ja virkamiehet Suomessa ja Virossa ovat epäilleet tunnelihankkeen mielekkyyttä ja kannattavuutta. Suomen ja Viron sekä Helsingin ja Tallinnan yhteistyöliittymä Finest Linkin virallisessa esiselvityksissä tunnelin rakennuskustannuksiksi arvioitiin jopa 13–20 miljardia euroa.

Finest Bayn ajatuksena on, että rakennuskustannukset saataisiin maksettua lippu- ja rahtikuluilla. Takaisinmaksuaika voisi olla 17 vuotta, jos esimerkiksi edestakainen matka junalla Helsingistä Tallinnaan maksaisi 100 euroa. Lipun hintaa on pidetty halpoihin laivamatkoihin verrattuna kalliina.

”Jokaisessa rahoituskohteessamme me punnitsemme kannattavuutta useista näkökulmista. Esimerkiksi oletusta matkalippujen tulokertymästä voi perustella sillä, että ihmiset valitsevat vaihtoehdoista itselleen mukavamman ja nopeamman matkustustavan”, Song sanoo.

Song näkee tunnelissa hyvät mahdollisuudet lisätä työllisyyttä, ihmisten liikkuvuutta, nopeuttaa rahtiliikennettä ja kehittää kiinteistöjä uusien asemien tienoilla.

Finest Bayn hankkeessa asemia tulisi neljä: kolme Suomeen ja yksi Viroon. Hankkeen talousyhtälöön liittyy myös asuntorakentamista mahdollistavan keinosaaren rakentaminen Helsingin edustalle.

Ajatuksena on ollut, että juna kulkisi Suomen ja Viron välin puolessa tunnissa, kun nyt nopein lauttayhteys on reilut kaksi tuntia.

Länsimaissa kiinalaisrahoitukseen suhtaudutaan lähtökohtaisesti kriittisesti eikä Tallinna-tunneli eroa tässä suhteessa muista hankkeista. Touchstonen rahoituksesta tulee Songin mukaan puolet Kiinasta ja puolet muualta.

Song on kuitenkin perustamassa uutta China Investment Construction -yhtiötä (CICG), jonka on määrä listautua pörssiin Britannian lisäksi Hongkongissa ja Singaporessa. Hongkongissa listautuminen on jo vireillä.

Tavoitteena on koota infrahankkeisiin rahoitusta monipuolisesti kansainvälisiltä rahoitusmarkkinoilta, jolloin ne eivät olisi leimallisesti kiinalaisten rahoittamia.

”Tämän uuden yhtiön alle tulisi myös Tallinna-tunneli”, Song sanoo.

Tunnelin rakentamisesta on tehty puitesopimukset useiden yhtiöiden kanssa. Suomesta mukana ovat A-Insinöörit ja Pöyry, Kiinasta China Railway International Group, China Railway Engineering Company (CREC) ja China Communications Construction Company sekä turkkilainen rakennusyhtiö Gama Holdings.

Jotta tunnelihanke etenee, kaavoituksen tulisi edetä molemmissa maissa. Suomessa Finest Bayn harmiksi hankaluuksia on aiheuttanut jo kaavahierarkian ensimmäinen askel eli uusi maakuntakaava. Siihen ei saatu Espoon kautta kulkevaa tunnelivarausta, vaan vain Helsingin kautta Helsinki-Vantaalle kurkottava linjaus.

Maakuntakaavaa on mahdollista täydentää erillisellä ratkaisulla, jos tunnelihanke Espoon kautta lähtee vetämään.

Ympäristövaikutusten arviointi on edennyt Suomen merialueella, mutta Virossa sen aloitus on takkuillut. Viron parlamenttivaalien jälkeen koottu hallitus on esittänyt Finest Baylle 29 kysymyksen listan, johon Kustaa Valtosen mukaan on kirjoitettu liki tuhatsivuinen vastauskirje.

”He saavat sen tuota pikaa”, Valtonen sanoo.

Kenny Songin tavoitteena on vauhdittaa hanketta eteenpäin tapaamalla avainhenkilöitä molemmissa maissa. Hän toivoo voivansa omalla panoksellaan vakuuttaa päättäjiä hankkeen mielekkyydestä.

Yksi luottamusta herättävä askel voisi olla aiesopimusta laajemman rahoitussopimuksen allekirjoitus Finest Bayn ja Touchstonen välillä. Maaliskuussa osapuolet arvioivat tämän toteutuvan kuudessa kuukaudessa.

”Sitä on hiottu tässä koko ajan, ja olemme melkein aikataulussa. Emme ole pitäneet kiirettä, mutta uutisoitavaa on luvassa ihan lähiaikoina”, Valtonen sanoo, ja Song nyökkää vieressä.

Touchstone on etsimässä muitakin sijoituskohteita ja yhteistyökumppaneita Suomessa ja Baltian maissa. Noin 60 prosenttia Touchstonen rahoituskohteista on infrahankkeita, mutta Britanniassa se on Songin mukaan osallistunut myös uusien asuinalueiden rakentamiseen.

”Britannian hallituksen kanssa on neuvoteltu yhteisestä kaivoshankkeesta Afrikassa”, Song sanoo.

Touchstonen isoin hanke tänä vuonna on ollut Lähi-Idässä Omanissa, missä rahaston omaa rahaa on kiinni kahdeksan miljardia euroa. Tallinna-tunnelissa Touchstone on lupautunut rahoittamaan kolmanneksen eli noin viisi miljardia euroa pääomasijoituksena ja loput velkarahoituksella.

”Voi olla, ettei Tallinna-tunneli ole kaikkein suosituin infrahanke Suomessa juuri nyt, mutta silti sen rakentamiselle on tarvetta”, Song sanoo.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Fakta

Sadan kilometrin tunneli


 Finest Bay Area Developmentin suunnitelmissa on sadan kilometrin pituinen rautatietunneli Suomenlahden ali Suomesta Viroon.

 Virossa tunnelin on määrä Tallinnan keskustan itäpuolelle lähelle Ülemisten lentokenttää.

 Suomessa tunneli kulkisi Espoon Otaniemen kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

 Parhaillaan on menossa ympäristövaikutusten arviointi Suomen merialueella.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tutkimus: Vääränlaiset suolisto­bakteerit ja viina ovat vaarallinen yhdistelmä

    2. 2

      Helpoimmat uuniruoat syntyvät lähes itsestään – Näin valmistat ”yhden pellin ihmeen”

    3. 3

      HS:n valokuvaaja seurasi Hongkongin rajuja yhteenottoja: Kuvakooste välittää uhkaavan ja arvaamattoman tunnelman

    4. 4

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    5. 5

      Piraattipuolueen rivit rakoilevat: puheenjohtaja haluaa lakkauttaa puolueen ja liittää sen toiseen

    6. 6

      Tuhannet juhlivat Huuhkajien kotiin­paluuta: Kuvakooste näyttää jalka­pallo­hurmoksen ja miten Markku Kanerva laulatti yleisöä

    7. 7

      BBC väittää Puolankaa ”kuolevaksi kaupungiksi”, mutta Suomessa on yksi kunta, joka kutistuu vielä nopeammin

    8. 8

      Venäjän lentopalloliiton puheenjohtaja: Tuomas Sammelvuo on hakenut Venäjän kansalaisuutta

    9. 9

      Treenin jälkeen moni tekee virheen, joka voi hidastaa kehitystä – Tästä on kyse aktiivisessa palautumisessa, joka hyödyttää jokaista treenaajaa

      Tilaajille
    10. 10

      Arvostettu brittimedia: Huuhkajien pelit Pietarissa saattavat jäädä väliin myös siksi, että Venäjä voidaan hyllyttää EM-kisoista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    2. 2

      Treenin jälkeen moni tekee virheen, joka voi hidastaa kehitystä – Tästä on kyse aktiivisessa palautumisessa, joka hyödyttää jokaista treenaajaa

      Tilaajille
    3. 3

      John Irvingin teos käsittelee seksuaalisuutta ja uskontoa niin rajusti, että se on yhä kielletty joissakin kouluissa – Taustalla on kirjailijan nuoruuden trauma

      Tilaajille
    4. 4

      Helpoimmat uuniruoat syntyvät lähes itsestään – Näin valmistat ”yhden pellin ihmeen”

    5. 5

      BBC väittää Puolankaa ”kuolevaksi kaupungiksi”, mutta Suomessa on yksi kunta, joka kutistuu vielä nopeammin

    6. 6

      Alfa-tv nousi otsikoihin kun se hermostui ohjelmansa trans-vieraasta – katsoimme kanavaa viikon putkeen, ja tältä se näytti

    7. 7

      Mitä jos jättää auton huoltamatta, tankkaa väärää polttoainetta tai ajaa kytkin pohjassa? Autoiluun liittyy kysymyksiä, joita et ehkä kehtaa kysyä – kokosimme vastauksia

    8. 8

      Postin lakko ja tukilakot jatkuvat – työntekijäpuoli hylkäsi sovintoesityksen pakettilajittelijoiden siirron takia

    9. 9

      Ohikulkija huomasi maassa pienen pienen pilkahduksen: Nyt Espoossa kaivetaan esiin asuinpaikkaa Suomen esihistorian arvoitukselliselta aikakaudelta

    10. 10

      Ay-liike suuttui kirjoitusvirheitä myöten samanlaisista esityksistä – EK ei kiistä yhteisiä tavoitteita työehtoneuvotteluissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    2. 2

      Kaikkien aikojen kovin suomalaisbiisi täyttää 20 vuotta ja siksi radiokanava soittaa vuorokauden pelkästään sitä

    3. 3

      Kenelle kehittyy hallitsematon himo? Riippuvuus­tutkija Joonas Majuri tietää, millainen tausta altistaa tuhoisille addiktioille

      Tilaajille
    4. 4

      Emma Watson kuvaili elämäntilannettaan ja keksi käsitteen, jota koko internet on kaivannut mutta jota ei ole suomennettu – sinkkuuden käsite on yhä kapea

    5. 5

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    6. 6

      Amsterdamilainen Laurent Simons, 9, valmistuu maailman nuorimpana ihmisenä yliopistosta

    7. 7

      Puolet suomalaisista saa liian vähän tiamiinia – Jos puutos jatkuu pitkään, se voi aiheuttaa joukon sekalaisia oireita

    8. 8

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    9. 9

      Heini Maksimaisen laskut jäivät maksamatta ja pyykit pesemättä, vaikka töissä kaikki sujui hyvin – Tällaista on arjenhallintauupumus, josta moni millenniaali kärsii

      Tilaajille
    10. 10

      KHO: Vantaa saa lunastaa 300 vuotta saman suvun omistuksessa olleen tilan asuntojen rakentamista varten

    11. Näytä lisää