Kaupunki

Vantaalle suunnitellaan lähes 400 miljoonan euron ratikka­linjaa, jota osa päättäjistä arvostelee – asia jäi vielä pöydälle

Tikkurilaan on suunniteltu aiempaa edullisempaa vaihtoehtoa pääradan alitukseen.

Vantaan pikaraitiotien ratkaisuvaiheet lähestyvät, ja se on tuonut näkyviin eri poliitikkojen vastarintaa. Sekä kokoomuksen jäsenet, mutta myös muutamat muut yksittäiset poliitikot eri ryhmistä ovat kommentoineet 393 miljoonan euron hanketta nihkeästi.

Tekninen lautakunta käsitteli Länsimäestä Hakunilan ja Tikkurilan kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle kaavailtua raideyhteyden jatkosuunnittelua tiistai-iltana. Asia päätettiin jättää kuitenkin vielä pöydälle ja käsitellä uudestaan ylimääräisessä kokouksessa kahden viikon päästä.

Lautakunta miettii myös uutta vaihtoehtoa pääradan ali Tikkurilassa. Lummetien reitti maksaisi arviolta 45 miljoonaa euroa, kun aiemmin hahmoteltu Ratakujan reitti maksaisi 62 miljoonaa euroa.

Yhteensä 19 kilometrin pikaraitiotiellä olisi pysäkit muun muassa kauppakeskus Jumbolla ja Aviapoliksessa.


Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Sakari Rokkanen julkaisi kaksi viikkoa sitten Facebook-videon, jossa hän vakuuttaa, ettei puolue anna hyväksyntäänsä hankkeelle, jollei se saa kunnon vastausta hankkeen hyödyistä tavallisille kaupunkilaisille.

Rokkasen mukaan tuolloin ei ollut tarkkoja vertailutietoja esimerkiksi sähköisen 2-nivelbussin ja pikaraitiotien välillä.

”Yleissuunnitelmassa vertailtiin vain ratikkaa ja sähköbussia, mikä on ihan sama kuin oltaisiin vertailtu henkilöautoissa jaguaria ja pikkupösöä. Tietenkin ratikan kapasiteettiarvo on parempi.”

Apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilän mukaan vertailu on juuri valmistunut, ja se tulee seuraavaan kaupunginhallituksen kokoukseen parin viikon päästä. Penttilä myös vierailee kokoomuksen valtuustoryhmässä torstaina vastaamassa kysymyksiin ja antamassa lisäselvityksiä.


Kaupunkikehityksen näkökulmasta raideratkaisut ovat houkutelleet yksityistä rahaa paremmin kuin bussilinjat. Esimerkiksi jo Raide-Jokeri-päätös sai investorit liikkeelle Helsingistä Espooseen kulkevan pikaraitiotien varren asuntokohteisiin.

Sekä länsimetron että sen jatkeen, mutta myös kehäradan ja vanhan kantametron piristävää vaikutusta asuntojen ja rakennusoikeuden arvonnousuun on selvitetty eri tutkimuksissa.

Vastaavasti vuonna 2015 aloittanut uusi runkobussilinja 560 Itä-Helsingistä Malmin kautta Myyrmäkeen ei oitis päräyttänyt rakentamista liikkeelle Helsingin Kuninkaantammessa, mutta toisaalta alueen kadutkaan eivät tuolloin olleet valmiit.

Raidehankkeiden kääntöpuolena ovat niiden isot investointikustannukset bussilinjoihin verrattuna.


Pitkän 2-nivelbussin investointikulut olisivat Vantaalla noin 155 miljoonaa euroa, mutta täysin omalla kaistalleen nostettuna 251 miljoonaa euroa. Oma kaista takaisi häiriöttömän ja sujuvan liikenteen eri tilanteissa.

Pitkään nivelbussiin mahtuisi matkustajia 120 ja pikaraitiovaunuun 150. Eri kulkuvälineiden kapasiteettiero alkaisi näkyä vuosien päästä.

Matkustajamääriksi on ennakoitu vuonna 2050 runkobussilinjalle noin 42 000, nivelbussille noin 69 000 ja pikaraitiotielle noin 104 000 matkustajaa vuorokaudessa.

Vertailu matkustajamääristä ja vaikutuksista kuntatalouteen tarkentuu kaupunginhallituksen kokoukseen mennessä.

Teknisen lautakunnan rivijäsen Timo Auvista (sit) sieppaa, ettei näitä vertailuja ole kerrottu teknisen lautakunnan jäsenille.

”Yleissuunnitelmassa sanotaan, että (tavalliseen) bussiin verrattuna pikaraitiotien liikennöintikustannukset ovat vuosittain kuusi miljoonaa euroa kalliimmat. Koko hanke on Vantaalle älyttömän kallis”, Auvinen sanoo.

Myös puheenjohtaja Paula Lehmuskallio (kok) suhtautuu hankkeeseen kriittisesti tässä vaiheessa.

Lehmuskallio sanoo, ettei hän ole vielä päättänyt kantaansa Vantaan ratikan suhteen. Hänen mielestään päättäjien ei pidä ryhtyä näin isoon hankkeeseen kevein perustein.

Auvinen toivoo, että päättäjille tuodaan selvät vertailut joukkoliikennevaihtoehtojen vaikutuksista kaupunkikehitykseen.


Vantaan ratikan yksi alkuperäisistä tavoitteista on ollut kytkeä itäiset kaupunginosat Hakunila, Vaarala ja Länsimäki raideverkkoon. Kun kehärata toi nostetta Vantaan läntisiin kaupunginosiin ja avasi mahdollisuuden uusien asuinalueiden Kivistön ja Leinelän rakentamiseen, Hakunilan kehitys on tampannut paikallaan.

Lukuisista suunnittelukierroksista ja kaupungin kaavoitusvalmiudesta huolimatta Hakunilan kaupallisiin palveluihin ei ole saatu parannuksia.

Sakari Rokkasen mukaan kokoomuksen näkökulmasta on aivan olennaista saada tietää, millaista maankäyttöpotentiaalia Vantaa suunnittelee ratikan varteen.

”Tuleeko sinne riittävästi kaupunkia”, Rokkanen sanoo.

Vantaan uudessa yleiskaavassa on hahmoteltu ratikkakäytävään uusia asukkaita liki 60 000 vuoteen 2050 mennessä. Työpaikkamäärän ennakoidaan kasvavan samassa ajassa liki 50 000:lla.

Oikaisu kello 15.56: Korjattu Paula Lehmuskallion sukunimi Lehmuskoskesta oikeaan muotoonsa.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Fakta

Raitiotietä liki 20 kilometriä


 Raitiolinjan pituus 19,3 kilometriä.

 Keskimääräinen pysäkkiväli 800 metriä.

 Keskinopeus 25 km/h.

 Vuoroväli ruuhkassa 5 minuuttia, muuten 10–20 minuuttia.

 Liikennöintiaika 4.30–1.30.

 Matkustajakapasiteetti/vaunu 150 matkustajaa (bussilla 66 matkustajaa).

 Ennustettu matkustajamäärä noin 81 000 matkustajaa / vuorokausi.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    2. 2

      Yli sata vuotta vanhat Signe Branderin Helsinki-kuvat loistavat nyt väreissä, algoritmin ehostamia teoksia ilmestyy päivittäin automaattisesti Twitteriin

    3. 3

      Entä jos natsit olisivat voittaneet toisen maailmansodan? Amazonin tieteissarja kertoo kylmäävää vaihtoehtohistoriaa

      Tilaajille
    4. 4

      Monet suomalaislapset syövät liikaa nitriittiä: ”Jos lapset itse saisivat valita, makkararuokia olisi enemmän”

    5. 5

      Massiivisesta Triplasta jopa kolmannes on varattu ravintoloille, joita on 60 – testasimme mielenkiintoisimmat

    6. 6

      Testissä kymmenen tuhtia amaroneviiniä – Kärkeen kiilasi yksi halvimmista

      Tilaajille
    7. 7

      ”Pystyn hymyilemään, vaikka olen romahduspisteessä” – Neljän lapsen isä Mika Tukiainen sairastaa masennusta ja pitää perheen arjen pyörimässä

      Tilaajille
    8. 8

      Koirat tappoivat raskaana olleen naisen Ranskassa

    9. 9

      Kristiina Sandberg vapautui vankilasta mutta törmäsi digitaaliseen muuriin: ”Tuli sellainen olo, että ei tästä mitään tule”

    10. 10

      HS-analyysi: Poliisi ajaa tutkintojensa salausta tavalla, joka liikkuu lain rajamailla – ”Aivan liian pitkälle menevää salaamista”, sanoo professori

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    2. 2

      Helpoimmat uuniruoat syntyvät lähes itsestään – Näin valmistat ”yhden pellin ihmeen”

    3. 3

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    4. 4

      BBC väittää Puolankaa ”kuolevaksi kaupungiksi”, mutta Suomessa on yksi kunta, joka kutistuu vielä nopeammin

    5. 5

      HS:n valokuvaaja seurasi Hongkongin rajuja yhteenottoja: Kuvakooste välittää uhkaavan ja arvaamattoman tunnelman

    6. 6

      Tutkimus: Vääränlaiset suolisto­bakteerit ja viina ovat vaarallinen yhdistelmä

    7. 7

      Piraattipuolueen rivit rakoilevat: puheenjohtaja haluaa lakkauttaa puolueen ja liittää sen toiseen

    8. 8

      Entä jos natsit olisivat voittaneet toisen maailmansodan? Amazonin tieteissarja kertoo kylmäävää vaihtoehtohistoriaa

      Tilaajille
    9. 9

      Kristiina Sandberg vapautui vankilasta mutta törmäsi digitaaliseen muuriin: ”Tuli sellainen olo, että ei tästä mitään tule”

    10. 10

      Leif Salmén on kuollut – Kollegat muistelevat: ”Television vaalitenttien vetäjänä yksi parhaimmista ja tiukimmista, kenties ikinä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    2. 2

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    3. 3

      Kenelle kehittyy hallitsematon himo? Riippuvuus­tutkija Joonas Majuri tietää, millainen tausta altistaa tuhoisille addiktioille

      Tilaajille
    4. 4

      Amsterdamilainen Laurent Simons, 9, valmistuu maailman nuorimpana ihmisenä yliopistosta

    5. 5

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    6. 6

      Puolet suomalaisista saa liian vähän tiamiinia – Jos puutos jatkuu pitkään, se voi aiheuttaa joukon sekalaisia oireita

    7. 7

      Heini Maksimaisen laskut jäivät maksamatta ja pyykit pesemättä, vaikka töissä kaikki sujui hyvin – Tällaista on arjenhallintauupumus, josta moni millenniaali kärsii

      Tilaajille
    8. 8

      KHO: Vantaa saa lunastaa 300 vuotta saman suvun omistuksessa olleen tilan asuntojen rakentamista varten

    9. 9

      Patologina Auschwitzissa toiminut juutalaislääkäri kuvaa Josef Mengelen toiminnan järjettömyyden ja säälimättömyyden rehellisesti

    10. 10

      ”Anteeksi, äitini on ulkomaalainen”: HS:n kirjeenvaihtajan lapsi muutti Pekingiin ja on jo joutunut rauhoittelemaan paikallisia kiinaksi

    11. Näytä lisää