Kaupunki

Suuri junahankinta odottaa varikkopäätöstä: ilman uusia junia Espoon kaupunkiradalla joudutaan karsimaan liikennettä

HSL valmistelee noin 40 uuden junan ostamista 2020-luvun liikenteeseen. Päätökset ostoista tehdään ensi vuonna.

Espoon ja Kirkkonummen nihkeä asenne uuden junavarikon rakentamiseen saattaa aiheuttaa liikenteen karsintaa rantaradalla ja pääradalla 2020-luvun puolivälissä.

Junapula on odotettavissa, kun uusi kaupunkirata Leppävaarasta Kauklahteen valmistuu. Nykyiset 81 lähijunaa ovat tuolloin tulleet peruskorjausikään, ja niistä moni on yhtä aikaa pois liikenteestä ja huollossa.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallitus käsittelee noin 30–40 uuden lähijunan hankintaa maanantaina. Esityslistan perusteella mitään ostopäätöstä ei tehdä ennen kuin varikkoasia on ratkaistu.

Uutta varikkoa on soviteltu Espoon Mankin ja Kirkkonummen Luoman sekä Vuohimäen alueille. Sekä Espoo että Kirkkonummi ovat tehneet muistutuksen Uudenmaan maakuntakaavaesitykseen varikkovarauksista.

Kumpikaan ei halua sitä mailleen. Ilman maakuntakaavan varausta sijoituspäätöstä on liki mahdoton tehdä. Kaava valmistuu ensi keväänä.

Jos varikkoa ei saada eikä tilaa uusille lähijunille löydy, lähijunaliikennettä pitäisi sopeuttaa. HSL:n näkemyksen mukaan liikenne ohjataan sinne, missä on suurin kysyntä eli rantaradalla Leppävaaran ja Helsingin väliseen liikenteeseen ja pääradalla Tikkurilan ja Helsingin väliseen liikenteeseen.

”Uusista ratahankkeista, kuten Espoon kaupunkiradasta ei saataisi hyötyjä, koska kalustomäärä ei riitä liikenteen lisäämiseen suunnitellusti”, HSL:n esityslistalla todetaan.

Muita vaihtoehtoja ovat junien lyhentäminen nykyisestä, Y-junien yhdistäminen U-junaan ja A-junien vuorovälin harventaminen.

Yksi vaihtoehto voisi olla kaupunkiratojen liikenteen vuorovälin harventaminen.

Käytännössä tämä tarkoittaisi, etteivät kaikki matkustajat mahdu kyytiin. Tilaa voisi saada maksupolitiikalla eli korottamalla ruuhka-ajan lipunhintoja tai perimällä eri maksu lastenvaunuista ja polkupyöristä.

Ilman kaupunkirataakin pääkaupunkiseudun junaliikenteessä on ollut 2,5–3 prosentin kasvua viime vuosina. Sekä rantaradalla että pääradalla junat ovat olleet ajoittain täpötäynnä.

HSL on jo sitoutunut lisäämään Järvenpään junavuoroja 2020-luvulla. Järvenpää teki juuri päätöksen siitä, että se liittyy HSL:een. Myös Keravan ja Nikkilän välistä junaliikennettä selvitetään.

Lähiliikenteen suurin kasvu on kuitenkin odotettavissa rantaradalla, kun Espoon kaupunkirata valmistuu. Kaupunkiradan lisäraiteet tuovat metromaisen 10 minuutin vuorovälin junaliikenteeseen Leppävaaran ja Kauklahden välillä.

Noin 275 miljoonan euron kaupunkirata on seudun kuntien yhteinen kärkihanke valtion kanssa käytävissä maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimusneuvotteluissa (mal). Ensi keväänä solmittavassa sopimuksessa valtio ohjaa investointirahoja seudulle tärkeisiin liikennehankkeisiin sitä vastaan, että kunnat sitoutuvat lisäämään asuntotuotantoa.

Sekä liikenneministeri Sanna Marin (sd) että Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok) ovat kommentoineet kriittisesti Espoon kaupunkiradan varikkotyrmäystä rantaradan varressa.
Helsinkiläispoliitikoilla ei HS:n tietojen mukaan riitä suurta ymmärtämystä Espoon valitsemaa linjaa kohtaan.

Väylävirasto on selvittänyt yhdessä kuntien kanssa Espoon Mankin sekä Kirkkonummen Luoman ja Vuohimäen soveltuvuutta varikolle. Selvitys valmistuu lopullisesti helmikuussa.

Pääradan varressa Keravalla on mahdollisuus sijoittaa pienehkö varikko Jäspilään, mutta se palvelisi lähinnä pääradan lähijunaliikennettä. Vantaa on ilmoittanut, että kehäradan varteen on mahdollista sijoittaa yksi varikko 2030-luvun liikenteen kasvua varten.

HSL varautuu tuolloin hankkimaan 20–30 junayksikköä lisää.

Varikkoa ei tarvita junien makuuttamiseen, vaan sitä tarvitaan junien huoltoon ja kunnossapitoon. Nykyisellä Ilmalan varikolla Junakalusto oy:llä on huoltohalli kahdeksalle junalle. Muut palvelut kuten pyöräsorvi ja ulkopesukone ovat yhteiskäytössä VR:n kanssa.

Ei ole mitään takeita siitä, että Ilmalan yhteiskäyttö voisi jatkua eikä mitään takeita sen riittävästä kapasiteetista. HSL lähijunaliikenteen kilpailutus ratkeaa ensi keväänä, ja on mahdollista, että liikennettä hoitaa jatkossa joku muu kuin VR.

Jos lähiliikenteen junia huollettaisiin muualla kuin Ilmalassa, vapautuisi nykyisiä huoltoraiteita matkustajaliikenteeseen. HSL:n näkemyksen mukaan tämä lisäisi merkittävästi liikennemahdollisuuksia Pasilan ja Helsingin päärautatieaseman välillä.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      HS al-Holin vankileirillä: Heli haluaa palata, Jonna jäädä leirille ja kumpikin pelkää, että lapset viedään heiltä väkisin

      Tilaajille
    2. 2

      HS:n vierailu al-Holin leirillä paljasti, että suomalaisten mahdollinen kotiutus vaikuttaa uskottua kaukaisemmalta hankkeelta

    3. 3

      Tämä leipä ruokki sotilaat talvisodassa, eikä perinnereseptillä leivottua leipää säilötä vieläkään muovipussissa

    4. 4

      Jussi Halla-ahon popcorn-viestit kertovat siitä, miten politiikasta tuli trollausta

    5. 5

      Suomiräpin vaikuttavin riimi on valittu – Sen kirjoittanut Avain kertoo, miltä suosio tuntuu ja miksi hänen kappaleensa on äänestyksen ykkönen

    6. 6

      Nuori virolaisnainen pantiin katsomaan 224 näytelmää vuodessa, jotta selviäisi, mitä teatteri tekee ihmiselle

    7. 7

      Yksi maailman etsityimmistä taideteoksista löytyi samasta galleriasta, josta se katosi 23 vuotta sitten

    8. 8

      Taidepiireissä kuohuu: suomalais­taiteilijat joutuvat liittymään rahanpesu­rekisteriin, joka tuo 200 euron lisämaksun

    9. 9

      Nainen voi opiskella insinööriksi muttei silti pääse insinöörin palkoille

    10. 10

      Sanna Marinin saama huomio teki hänestä politiikan supertähden – mutta auttaako metallifunk pelastamaan Sdp:n?

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS al-Holin vankileirillä: Heli haluaa palata, Jonna jäädä leirille ja kumpikin pelkää, että lapset viedään heiltä väkisin

      Tilaajille
    2. 2

      Olympiastadionia remontoidaan 261 miljoonalla eurolla, mutta urheiluväki empii sen käyttämistä – Vapaavuori tulistui: ”Eihän tämä voi mennä näin”

    3. 3

      Jussi Halla-ahon popcorn-viestit kertovat siitä, miten politiikasta tuli trollausta

    4. 4

      Vihreiden entinen puoluesihteeri ryöstettiin ja pahoinpideltiin vakavasti Brysselissä

    5. 5

      Suomen asuntomarkkinoiden kahtiajako vaati ison uhrin: ”Monia on johdettu harhaan”

    6. 6

      Triplan minikauppahallin puodeissa on hiljaista – Ensimmäinen liike lopetti, mutta kauppakeskus uskoo yhä konseptiin

    7. 7

      Tämä leipä ruokki sotilaat talvisodassa, eikä perinnereseptillä leivottua leipää säilötä vieläkään muovipussissa

    8. 8

      Kryptovaluutta-alustan perustaja kuoli äkillisesti, ja 170 miljoonan euron varallisuus katosi – nyt sijoittajat epäilevät kuolemaa lavastetuksi

    9. 9

      Tuhannet suomalaiset saavat pian rikos­historian huume­kaupoista pimeässä verkossa – Hakkeri kertoo nyt, miksi tarina verkon anonyymistä huume­keitaasta oli valhetta

      Tilaajille
    10. 10

      Nainen voi opiskella insinööriksi muttei silti pääse insinöörin palkoille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joonas Lahti, 24, on Suomen paras puhelinliittymäkauppias ja tienaa enemmän kuin toimitusjohtaja

      Tilaajille
    2. 2

      HS pääsi harvinaiselle vierailulle syyrialaiseen vankilaan, jossa pidetään Isisin taistelijoita – ”Meilläkin on oikeuksia”, sanoo ruotsalainen Farhad

      Tilaajille
    3. 3

      HS al-Holin vankileirillä: Heli haluaa palata, Jonna jäädä leirille ja kumpikin pelkää, että lapset viedään heiltä väkisin

      Tilaajille
    4. 4

      Triplassa kiusallinen suunnitteluvirhe: uudelta asemalaiturilta näkee pimeällä sisään kauppakeskuksen vessoihin

    5. 5

      Suomen asuntomarkkinoiden kahtiajako vaati ison uhrin: ”Monia on johdettu harhaan”

    6. 6

      HS-analyysi: Kulmunin vaatimukset ajoivat vasemmistolaisen Sanna Marinin heti ahtaaseen rakoon

      Tilaajille
    7. 7

      Valta on nyt kolmikymppisillä naisilla: Hallitusta johtaa viisi naista, joista neljä on alle 35-vuotiaita

    8. 8

      Olot vapautuivat Jari Aarnion suljetulla selliosastolla – sekä vangit että vartijat ihmettelevät yllättävää muutosta

      Tilaajille
    9. 9

      Sanna Marinista tulee Suomen seuraava pääministeri, Sdp valitsi uusia ministereitä – HS:n seuranta kokoaa illan tapahtumat

    10. 10

      Anni Sinnemäki oli rajusti kiusanneen johtajan esimies, mutta ei puuttunut tilanteeseen tarpeeksi: ”Olemme epäonnistuneet”

    11. Näytä lisää