Kaupunki

Vantaan pikaraitiotiestä ei yksimielisyyttä: Noin 400 miljoonan lasku arveluttaa päättäjiä

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Multala (kok) on pyytänyt päätöksenteon tueksi analyysin liki 400 miljoonan euron investoinnin taloudellisista riskeistä.

Vantaan poliitikot ratkaisevat kantansa kaupungin lähivuosien isoimpaan rakennushankkeeseen lähiviikkoina. Vajaan 400 miljoonan euron pikaraitiotiestä Itä-Vantaalta lentoasemalle ei kuitenkaan ole yksimielisyyttä.

Rintamalinjat menevät siten, että valtuuston vasen laita ja vihreät ovat pikaraitiotien kannalla, kokoomus ja keskiryhmät ovat olleet kriittisiä tai suorastaan investointia vastaan. HS kyseli Vantaan kaupunginhallituksen jäsenten mielipiteitä sunnuntaina.



Kaupungin virkamiesjohto on kiirehtinyt päätöstä jatkosuunnittelusta valtion osarahoituksen vuoksi. Hanke halutaan ensi keväänä solmittavaan maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimukseen (mal), joka takaisi valtion rahan myös suunnittelukustannuksiin.

Vantaan alueella pikaraitiotie kulkisi lentoasemalta kauppakeskus Jumbon ja Aviapoliksen kautta Tikkurilaan ja sieltä Hakunilaan ja Länsimäkeen. Raideyhteyden on määrä jatkua Länsimäestä Helsingin Mellunmäen metroasemalle. Helsingin kaupunginvaltuusto näytti hankkeelle vihreää valoa viime viikolla.

Sitä ennen Vantaan pitäisi kuitenkin sitoutua hankkeeseen. Tämä päätös puuttuu vielä.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Multala (kok) on pyytänyt virkamiehiltä tarkempaa herkkyysanalyysiä hankkeen talousvaikutuksista hallituskäsittelyä varten. Hän haluaa tietää, mikä on ison investoinnin taloudellisten vaikutusten vaihteluväli.

Kaupunginvaltuusto sai viime maanantaina luettavakseen kaksi talousvaikutusten ennustetta, jotka menivät osiin ristiin toistensa kanssa. Konsulttiyhtiö WSP arvioi, pikaraitiotien tuovan kaupunkiin lisää verotuloja, kun uusille alueille muuttaisi varakkaampaa väkeä.

Konsulttiyhtiö Perlacon taas katsoi toteutunutta muuttoliikettä, ja totesi, että Vantaalle on enimmäkseen muuttanut opiskelijoita ja lapsiperheitä, joiden veronmaksukyky ei vastaa muuton aiheuttamaa palvelutarpeen kasvua.

”Olen koko ajan painottanut, että koska tulevaisuutta ei pystytä täysin ennustamaan, ei ratikka itsessään vielä varmista mitään. Se vaatii tuekseen määrällisesti ja laadullisesti kunnianhimoisen kaavasuunnitelman ja muita toimenpiteitä”, Multala sanoo.


Multala pitää järkevänä, että mahdollisen jatkosuunnittelun aikana valmisteltaisiin kaavarungot kaikille asemanseuduille, jotta päättäjien kesken saataisiin yhteinen ymmärrys hankkeesta ja sitoutuminen siihen.

Jos jatkosuunnittelu saa sinettinsä joulukuun valtuustokokouksessa, päätös 1,5 miljoonan euron määrärahasta ensi vuoden budjetissa on kuitenkin ehdollinen. Edellytyksenä on, että että valtio tulee mukaan hankkeeseen.

Monet vantaalaiset ovat tulkinneet pikaraitiotien Vantaan itäisten kaupunginosien statuksen nostamiseksi. Multala ei allekirjoita käsitystä pelkästä lähiöhankkeesta.

”Tässä on mukana kolme sellaista pätkää, jotka kaipaavat parempia joukkoliikenneyhteyksiä. On lentoaseman ja Jumbon eli Pakkalan väli, on Pakkalan ja Tikkurilan väli sekä Tikkurilan ja Itä-Vantaan väli”, Multala listaa.

Hän uskoo, että Aviapoliksen tienoo kiinnostaa sijoittajia aina. Myös Tikkurilantien vartta on mahdollista tiivistää.

Vantaalaisten pientaloasukkaitten vuoksi Multala toivoisi, että myös niiden asukkaille suotaisiin mahdollisuus hyödyntää raideinvestointeja joko liityntäpysäköinnin tai parempien bussiyhteyksien kautta.



Mitä lähemmäs päätöksenteko on tultu, sitä selvemmäksi on käynyt, että moni poliitikko karsastaa nimenomaan pikaraitiotien isoja rakentamiskustannuksia.

Kaupunginhallituksen jäsen Jouko Jääskeläinen (kd) sanoo, että hänen on tästä syystä pakko kääntyä ratikkaa vastaan. Jääskeläisen nelihenkisessä valtuustoryhmässä kielteisestä kannasta vallitsee yksimielisyys.

”Vantaalla on edessään erittäin kovat talousvuodet. Ei ole mitään varmuutta siitä, että myönteinen kehitys ja muuttoliike jatkuvat. Bussit ovat ehdottomasti huokeampi, ja tulevaisuuden sähköisessä liikenteessä ekologisempi vaihtoehto”, Jääskeläinen sanoo.

Perussuomalaisten jäsen hallituksessa Mika Niikko (ps) sanoo, ettei ryhmä ole innostunut tämän kokoluokan velkainvestoinnista. Sähkönivelbussit olisivat hinnaltaan kohtuullisempi hankinta.

”Uskon, että puhun koko ryhmän puolesta, kun sanon, ettei meillä ole halua lähteä velkarahalla näin isoon hankkeeseen, jossa käytetään yli 100-vuotiasta tekniikkaa”, Niikko sanoo.

Kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Säde Tahvanainen (sd) sanoo, että julkiset liikennehankkeet saadaan aina näyttämään kannattamattomilta, jos katsotaan vain rakennuskustannuksia.

”Pidän pikaraitiotietä kuitenkin investointina tulevaisuuteen”, Tahvanainen sanoo.

Länsivantaalaiset ovat kritisoineet sitä, ettei pikaraitiotie kurkota Vantaan keskiosia lännemmäksi. Tahvanainen laskee, että raideyhteyden jatko voisi olla mahdollista tulevaisuudessa.

”Eihän tällainen yksi pätkä ole mitenkään mielekästä. Mutta ensin me tarvitsemme tänne sydämen sisälle näitä verisuonia”, Tahvanainen sanoo.

Sosiaalidemokraattien valtuustoryhmässä on esiintynyt myös kriittisiä äänenpainoja, mutta Tahvanainen sanoo, ettei hanketta ole ryhmäkokouksissa suoraan vastustettu. Iso investointi kuitenkin saa epäilemään, että monet pienet investoinnit jäävät sen jalkoihin.

Hakunilalainen kaupunginhallituksen jäsen Kati Tyystjärvi (vas) on jo julkisuudessa ehtinyt liputtaa pikaraitiotien puolesta eikä hänen mielensä ole muuttunut uusien selvitysten myötä.

Hän ymmärtää huolen velkaisen Vantaan taloudesta. Jatkosuunnittelussa voisi hänen mielestään uudestaan pohtia pääradan erittäin kallista alitusta Tikkurilassa.

Vantaan kaupunginhallitus käsittelee pikaraitiotietä viikon kuluttua maanantaina ja valtuusto joulukuun 16. päivänä.

Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Konsulipäällikkö Pasi Tuominen arvostelee HS:n haastattelussa ankarasti ulkoministeri Haavistoa: syyttää pelolla johtamisesta ja lainvastaisesta päätöksestä

    2. 2

      Maailma janoaa akkuja, ja niissä kajastaa Kainuun valo – Talvivaaran entisen kaivoksen uumenista nousee nyt uusi aarre

      Tilaajille
    3. 3

      Sota kasvatti selviytyjän, lähiö hissi­terapeutin ja lama menestyjän – HS:n erikois­artikkeli vie matkalle seitsemän sukupolven Suomeen

      Tilaajille
    4. 4

      ”Ei hemmetissä”, sanoi prinsessa Anne sieppaajalle jo 70-luvulla – Suorasanainen prinsessa on tehnyt asiat aina omalla tavallaan, ja se on tehnyt hänestä yhden brittihovin suosituimmista kuninkaallisista

    5. 5

      Maalta kaupunkiin ja peltotöistä peruskouluun – Kuvasarja näyttää itsenäisen Suomen historian lapsen silmin

    6. 6

      Boris Johnsonin uskottavuuden kyseenalaistava video on kerännyt jo yli 4 miljoona näyttöä – Taustalla on pääministerin pakoilu kovasta haastattelusta

    7. 7

      Le Monde: Venäjän salamurhayksikön tukikohta Alpeilla paljastui

    8. 8

      Ruokalastit tyhjenivät Hurstin itsenäisyyspäivän tilaisuudessa sadesäästä huolimatta

    9. 9

      Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

    10. 10

      Helmiä, höyheniä ja kantaa­ottavuutta – Näitä trendejä stylistit ja suunnittelijat odottavat näkevänsä Linnan juhlissa tänä vuonna

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Konsulipäällikkö Pasi Tuominen arvostelee HS:n haastattelussa ankarasti ulkoministeri Haavistoa: syyttää pelolla johtamisesta ja lainvastaisesta päätöksestä

    2. 2

      Le Monde: Venäjän salamurhayksikön tukikohta Alpeilla paljastui

    3. 3

      Sota kasvatti selviytyjän, lähiö hissi­terapeutin ja lama menestyjän – HS:n erikois­artikkeli vie matkalle seitsemän sukupolven Suomeen

      Tilaajille
    4. 4

      Perussuomalaiset uhkaa välikysymyksellä, jos Pekka Haavisto jatkaa ulkoministerinä

    5. 5

      Maailma janoaa akkuja, ja niissä kajastaa Kainuun valo – Talvivaaran entisen kaivoksen uumenista nousee nyt uusi aarre

      Tilaajille
    6. 6

      Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

    7. 7

      Katja Meriläinen, 31, pyörittää Helsingissä ja Espoossa kuuden sijoitusasunnon Airbnb-bisnestä – Palkkatöissä hänen ei tarvitse enää käydä

      Tilaajille
    8. 8

      Helsinki on nyt silkkaa Fingerporia: Mikä saa ihmisen muuttamaan pois Myllypurosta?

    9. 9

      Netissä leviää tuolihaaste, joka sujuu usein naisilta paremmin kuin miehiltä – Lääkäri selittää, mistä on kyse

    10. 10

      Tässä on ensimmäinen Vantaa-aiheinen Fingerpori: Jälki on taattua Pertti Jarlaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Iltalehden julkaisemien viestien mukaan keskustassa suunniteltiin Rinteen kaatamista jo perjantaina – lue HS:n seuranta politiikan dramaattisesta tiistaista

    2. 2

      Vastahyökkäykseen käynyt Rinne ei aio erota – HS:n tiedot: Rinteen esiintyminen vähensi keskustan luottamusta pää­ministeriin entisestään

    3. 3

      Joanna Jokinen hankki kukon, joka on huonoin koskaan nähty kukko – Martti pelkää kärpäsiä ja omia tipujaan, ja juuri siksi siitä tuli tämän syksyn someilmiö

      Tilaajille
    4. 4

      Anopin lause kiteytti sen, mikä pitää parit yhdessä – Tärkeä palanen voi puuttua, vaikka suhteessa riittäisi luottamusta ja hyvää tahtoa

    5. 5

      Espoon keskuksessa on kaksio, jonne on muuttanut koko Suomen aikoinaan tuntema ufo-mies Juhan af Grann

      Tilaajille
    6. 6

      Kimi Räikkönen erottui muista F1-kuskeista ryhmäkuvassa, sosiaalinen media ihastui

    7. 7

      Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

    8. 8

      20 kuvaa kertoo, kuinka Postin työriidasta alkanut kriisi kärjistyi Antti Rinteen dramaattiseen eroon

    9. 9

      Tässä on ensimmäinen Vantaa-aiheinen Fingerpori: Jälki on taattua Pertti Jarlaa

    10. 10

      Helsinki on nyt silkkaa Fingerporia: Mikä saa ihmisen muuttamaan pois Myllypurosta?

    11. Näytä lisää