Schjerfbeck imi Ateneumiin jättiyleisön: päätöspäivänä taidemuseon edessä oli pitkä jono - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki

Schjerfbeck imi Ateneumiin jättiyleisön: päätöspäivänä taidemuseon edessä oli pitkä jono

Päivittäisillä kävijöillä mitattuna näyttely on historiamme suosituin.

Näyttelyn päätöspäivänä sunnuntaina kävijöitä oli jonoksi asti, kuten lauantainakin. Kuva: Rio Gandara / HS

Julkaistu: 26.1. 16:46

Taidemaalari Helene Schjerfbeckin töitä esittelevä Maailmalta löysin itseni -näyttely keräsi odotusten mukaisesti jättiyleisön Ateneumin taidemuseossa Helsingissä. Näyttelyn päätöspäivänä sunnuntaina Ateneumin edustalla oli kävijöitä jonoksi asti, kuten lauantaina ja aikaisempanakin viikonloppuna.

Viestintäpäällikkö Johanna Eiramon mukaan näyttelyn suosio on lisääntynyt koko ajan. Vielä marraskuussa kävijöitä oli noin 1 200 päivässä, minkä jälkeen tahti on kiihtynyt kaiken aikaa. Nyt loppumetreillä on käynyt katsomassa nelisentuhatta kävijää päivässä.

Eiramo uskoo parhaillaan valkokankailla pyörivän Antti. J. Jokisen ohjaaman Helene-elokuvan vaikuttaneen osaltaan näyttelyn menestykseen. Ensi-iltaviikonloppunaan Helene oli viikonlopun katsotuin elokuva yli 30 000 katsojalla.

”Schjerfbeckistä puhutaan nyt monella eri suulla, ja elokuva on varmasti hyödyttänyt näyttelyä ja päinvastoin. Lisäksi näyttelyssä käyneet ihmiset ovat jakaneet kuvia sosiaalisessa mediassa ahkerasti.”

Schjerfbeckin 1800-luvun loppupuolen matkavuosiin keskittyvässä näyttelykokonaisuudessa on esillä noin 130 maalausta, piirustusta ja luonnoskirjaa. Esillä on myös kuusitoista omakuvaa ajanjaksolta 1884–1945.

Ihmiset jonottivat Ateneumin saleihin sunnuntaina Schjerbeck-näyttelyn viimeisenä päivänä. Kuva: Rio Gandara / HS

Schjerfbeckin ohella Ateneumissa on samaan aikaan ollut suosittu Taiteilijoiden Ruovesi -näyttely, joka esittelee muun muassa Akseli Gallen-Kallelan, Ellen Thesleffin ja Hugo Simbergin Pirkanmaan pikkukunnassa tekemiä teoksia.

Schjerfbeckin vetovoima oli järjestäjien tiedossa jo vuonna 2012 järjestetyn näyttelyn ansioista. Lopun ruuhkiin varauduttiinkin pidentämällä aukioloaikoja kahtena viimeisenä viikonloppuna.

Eiramon mukaan odotusaika museoon pysyi viimeisenkin päivän aikana maltillisena.

”Jonot ovat edenneet yllättävänkin nopeasti”, hän sanoo.

Lopulliset kävijämäärät Ateneum aikoo kertoa maanantaina, mutta jo nyt on selvää, että kyseessä on Suomen historian suosituin taidenäyttely päivittäisellä kävijämäärällä mitattuna. Ateneumin vuosikymmenen vaihteessa järjestetyssä Picasso-näyttelyssä kävi keskimäärin 2 700 ihmistä päivässä, minkä Schjerfbeck ylittää selvästi.

Kokonaiskävijämäärältään Picasso-näyttely kuitenkin jää tällä erää Ateneumin historian suosituimmaksi, mikä johtuu siitä, että se kesti lähes kaksi kuukautta pitempään kuin Schjerfbeckin näyttely. Kaikkiaan Picasson työt näki Suomessa noin 315 000 ihmistä.

”Jos tämä olisi yhtä pitkä näyttely, niin ohi oltaisiin menty ehdottomasti”, Eiramo vakuuttaa.

Lähelle Picasson lukuja on päässyt myös Albert Edelfeltin töitä esitellyt näyttely vuonna 2005, jonka kävi katsomassa yli 300 000 kävijää. Liki samoihin kävijämääriin ylsi myös Tove Jansson vuonna 2014.

Jonoa Ateneumin edessä sunnuntaina. Kuva: Rio Gandara / HS