Kaupunki

Päättyykö 158 vuoden monopoli? Helsingin seudun junakilpailuun kaksi tarjousta

VR ilmoittautui toiseksi tarjoajaksi. HSL ei paljastanut yhtiöiden nimiä.

Pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen tarjouskilpailuun on tullut kaksi tarjousta, joista toisen jätti nykyinen liikennöitsijä VR.

Suomen ensimmäiseen henkilöliikenteen kilpailutukseen oli ilmoittautunut peräti seitsemän alan yhtiötä, mutta näistä viisi päätti jättää tarjouksen tekemättä.

Tarjousaika päättyi keskiviikkona. Liikenteen tilaaja eli Helsingin seudun liikenne (HSL) ratkaisee tarjouskilpailun voittajan toukokuussa. Tarjolla on 10-vuotinen sopimus, joka alkaa vuoden 2021 kesäkuussa.

Projektijohtaja Kimmo Sinisalo HSL:stä ei moiti tarjousten vähäisyyttä. Hän sanoo, että ensisijaisena tavoitteena oli saada kilpailutilanne aikaan.

”Enemmänkin tarjouksia olisi saanut olla, mutta vähempää ei olisi voinut olla”, Sinisalo muotoilee.

HSL ei paljastanut, ketkä tarjouksen ovat jättäneet, mutta VR tiedotti illansuussa, että se oli toinen tarjoaja.

Jos tarjouskilpailun voittaa joku muu kuin VR, se tarkoittaa historiallista käännettä Suomen raiteilla. Valtiollinen 158 vuoden monopoli murtuu matkustajaliikenteessä.

Tarjouskilpailu ulottuu HSL:n koko tilausliikenteeseen rantaradalla, kehäradalla ja pääradalla aina Keravalle saakka. Tämä tarkoittaa käytännössä yli seitsemää miljoonaa junakilometriä vuodessa.

Lähiliikenteen arvo on noin 60 miljoonaa euroa vuosittain.

Kalustona on pääkaupunkiseudun kuntien yhdessä omistaman Junakalusto oy:n Flirt-junat. Ilmalan varikkoalueelle on myös avattu oma huoltohalli lähiliikenteen kalustoa varten.

Lähijunaliikenteessä on nyt töissä noin 400 VR:n työntekijää, jotka siirtyvät uuden toimijan palvelukseen vanhoina työntekijöinä.

VR:n lähiliikenteen potista Helsingin seudun osuus on noin 65 miljoonaa matkaa vuodessa ja muun eteläisen Suomen liikenteen 8 miljoonaa matkaa. Eteläisen Suomen taajamaliikenteeseen lasketaan Riihimäelle, Tampereelle ja Lahteen kurkottavat VR:n lähiliikennejunat.

Alalla työskentelevät uskovat, että historiallisen tarjouskierroksen ratkaisee junien huolto. Tarjouskilpailussa jokainen joutuu miettimään, miten huollon hinnoittelee.

Huollon suhteen VR:llä voi yhä olla hienoinen etu. VR on kuitenkin ajanut Stadlerin Flirt-junia vuodesta 2009 lähtien. Niistä vanhimmat ovat jo käyneet läpi melkoisen määrän huoltokierroksia.

Uuden sopimuskauden aikana koko Flirt-kalusto ikääntyy ulos valmistajan takuukorjauksista.

Tarjouskilpailun mittareina ovat hinnan lisäksi liikenteen luotettavuus, täsmällisyys, asiakastyytyväisyys ja kaluston siisteys.

Sinisalon mukaan tarjouksia arvioivat tulevina kuukausina useat alan kansainväliset ammattilaiset eri työryhmissä.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Fakta

Lähijunaliikenteestä tiukka kisa


 Helsingin seudun liikenteen (HSL) tarjouskilpailun voittaja ratkeaa toukokuussa.

 Tarjouskilpailuun oli ilmoittautunut seitsemän yhtiötä, jotka jo toimivat Euroopassa: Suomen ja Ruotsin valtionrautatiet VR ja SJ, Arriva Sverige, hongkongilaisyrityksen ruotsalainen tytäryhtiö MTR Nordic, Transdev Sverige sekä brittiyhtiöt First Rail Holdings ja The Go-Ahead Group.

 Uusi 10-vuotinen sopimuskausi alkaa kesäkuussa vuonna 2021.

 HSL:n alueen lähijunaliikenteessä on noin 200 000 matkustajaa päivittäin. Lähijunissa tehdään noin 65 miljoonaa matkaa vuodessa.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomalaismiljonääri Peter Nygårdia vastaan joukoittain syytöksiä tyttöjen ja naisten raiskauksista, uhrien asianajaja HS:lle: Vanhin syytös vuodelta 1977 – Nygårdin mukaan häntä yritetään mustamaalata

    2. 2

      Ihmiset ahdistuvat turhista asioista, sanoo professori Jyrki Korkeila – Asiantuntija kertoo, mitä on ”lillukanvarsiahdistus”

      Tilaajille
    3. 3

      Katajanokan alta paljastui erikoinen rakennelma: Vedessä on piilossa sata metriä holvi­kaarta, joka on kuin suoraan keski­ajalta

    4. 4

      Millaista on päiväkodissa, jossa aikuisilla on aikaa ja lapset ovat ”keskivertoa ihanampia”? HS vietti päivän Majavien seurassa Lauttasaaressa

      Tilaajille
    5. 5

      Lähes joka toinen kiinalainen on nyt karanteenissa: HS:n kuvakooste näyttää aavekaupungeiksi muuttuneet metropolit

      Tilaajille
    6. Näytä lisää
    1. 1

      Katajanokan alta paljastui erikoinen rakennelma: Vedessä on piilossa sata metriä holvi­kaarta, joka on kuin suoraan keski­ajalta

    2. 2

      Millaista on päiväkodissa, jossa aikuisilla on aikaa ja lapset ovat ”keskivertoa ihanampia”? HS vietti päivän Majavien seurassa Lauttasaaressa

      Tilaajille
    3. 3

      Ihmiset ahdistuvat turhista asioista, sanoo professori Jyrki Korkeila – Asiantuntija kertoo, mitä on ”lillukanvarsiahdistus”

      Tilaajille
    4. 4

      Saksan joukko­ampumisia tutkitaan ääri­oikeistolaisena terrorismina – tämä tapahtumien kulusta, epäillystä ja teon motiivista tiedetään nyt

    5. 5

      Vantaalla on parkkipaikka, jonne juuri kukaan ei uskalla jättää autoaan

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    5. 5

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    6. Näytä lisää