Vantaan tahto nopeasta junayhteydestä Tampereelle rakoilee: ”Miten Vantaata hyödyttää, että kaukojunat siirtyvät ajamaan lentoasemalle?” kysyy valtuutettu - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki

Vantaan tahto nopeasta junayhteydestä Tampereelle rakoilee: ”Miten Vantaata hyödyttää, että kaukojunat siirtyvät ajamaan lentoasemalle?” kysyy valtuutettu

Tampere ja Helsinki käsittelevät hankeyhtiön osakkuutta maalis–huhtikuussa.

Finavia on varautunut rakentamaan kulkuyhteyden uudelle maanalaiselle lentoradalle, joka kytkeytyisi päärataan Keravalla. Lentoradan asema sijoittuisi terminaalin alle samaan tasoon Kehäradan kanssa. Kuva: Esa Syväkuru / HS

Julkaistu: 12.2. 18:39

Vantaan poliitikot joutuvat ensi maanantaina päättämään uudestaan, lähteekö kaupunki osakkaaksi pääradan hankeyhtiöön vai ei.

Vantaan rahoitusosuus Suomi-radan suunnittelussa on kolminkertaistunut neljästä miljoonasta 12 miljoonaan euroon. Tämä herätti närää kaupunginhallituksen kokouksessa maanantaina, ja hajottaa valtuustoryhmiä ensi viikolla.

Ennakkoon on tiedossa, että osa vihreiden, kokoomuksen että valtuuston keskiryhmien valtuutetuista kritisoi päätöksenteon vauhtia ja rahoitusosuuden kasvua. Kaupunginhallitus äänesti esityksen jatkoon kokoomuksen ja demarien äänillä 10–2.

”Yritin kysyä, millaisia matkustajamääriä tässä ennustetaan. Miten Vantaata hyödyttää se, että kaukojunat siirtyvät lähes kaikki ajamaan lentoasemalle Tikkurilan sijasta? Millaisiin kustannuksiin tässä sitoudutaan? Ja jos aikanaan halutaan irtaantua hankeyhtiöstä, kuka ne osakkeet ostaa”, sanoo asian palauttamista esittänyt Vaula Norrena (vihr).

Kaukojunille hahmoteltu maanalainen lentorata on osa Suomi-radan kokonaisuutta, ja se kytkeytyisi päärataan Keravalla. Suomi-rata mahdollistaisi noin tunnin junayhtyden Tampereen ja Helsingin välille.

Kaupunginjohtaja Ritva Viljanen toteaa kaupunginhallituksen päätöstiedotteessa, että Suomi-rata on kansallisesti tärkeä hanke, joka parantaa lentokenttäympäristön kehittämistä ja Vantaan kaupungin liikenneyhteyksiä.

Viime hallituskaudella Vantaa lupautui jo sijoittamaan enintään neljä miljoonaa euroa Suomi-radaksi kutsuttuun hankeyhtiöön. Tavoitteena oli tuolloin varmistaa mittavan ratahankkeen alustava suunnittelu.

Näitä hankeyhtiöitä ei kuitenkaan perustettu, koska hallitus hajosi ennen eduskuntavaaleja.

Uusi valmistelukierros lähti liikkeelle syksyllä. Erona aikaisempaan malliin on nyt se, että tavoitteena on varmistaa ratahankkeen suunnittelun koko rahoitus.

Tämä tarkoittaa sitä, että kuntien osuudet ovat kasvaneet. Valtio pitää itsellään 51 prosentin enemmistöosuuden tarvittavasta pääomasta eli 76,5 miljoonaa euroa. Muiden osakkaiden eli radanvarren kuntien ja mahdollisesti lentokenttäyhtiö Finavian pääomituksen tarve on yhteensä 73,5 miljoonaa euroa.

Vantaan lisäksi Suomi-radan hankeyhtiöön olivat viime vuonna tulossa myös Tampere ja Helsinki.

Tampere ja Helsinki päättävät hankeyhtiön osakkuudesta maalis–huhtikuussa eli sen jälkeen, kun maan hallitus on tehnyt oman periaatteellisen ratkaisunsa yhtiön perustamisesta helmikuun lopulla. Tampereen kaupunginhallitus miettii periaatelinjaustaan ensi maanantaina.

Vantaan kaupunginvaltuusto kokoontuu torstaina yleisöltä suljettuun iltakouluun, jossa Suomi-radan hanketta esitellään tarkemmin.

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori harmittelee odotetun ratahankkeen lykkääntymistä: ”Riidaton ja yleisesti kannatettu asia lykkääntyy”

Miljardien rautatietunneli Pasilasta lentoaseman ali Keravalle ottaa askeleen eteenpäin – Helsinki, Vantaa ja Tampere ovat perustamassa yhtiön hanketta varten

Seuraa uutisia tästä aiheesta