”Mitä rumempi, sen parempi” – Helsingin kirpputorit täyttyvät asiakasryhmästä, jonka maku ei ole kaikkein tyypillisin - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki

”Mitä rumempi, sen parempi” – Helsingin kirpputorit täyttyvät asiakasryhmästä, jonka maku ei ole kaikkein tyypillisin

Kierrätysmuoti on saavuttanut laajan suosion nuorten keskuudessa. Jo pitkään pinnalla ollut 1990-luku on kääntänyt teinien katseet kohti vintageliikkeitä.

Emmi Nuolioja käy kirpputoreilla, koska hän haluaa kuluttaa eettisesti. ”Lisäksi kirppikseltä löytyy kiinnostavampia ja omaperäisempiä vaatteita.” Kuva: Tuukka Jaromaa

Julkaistu: 18.2. 2:00, Päivitetty 18.2. 6:23

”Kirppikseltä löytää ainutlaatuisia vaatteita, enkä muutenkaan halua ostaa enää pikamuotia”, kertoo Emmi Nuolioja, 15.

Hän käy kirpputoreilla monta kertaa kuukaudessa.

Kirpputorien suurkuluttaja Roope Jaskari, 16, sanoo, että käytetyistä vaatteista löytää paljon hienompia kuin uusista vaatteista.

”Kun tarvitsen jotain vaatetta, käyn kirpparilla. Enimmäkseen kuitenkin silloin, kun UFF:lle tulee uusi mallisto tai siellä on euron päivät.”

Lähdemme käymään Nuoliojan ja Jaskarin kanssa kierrätysvaateliikkeissä. Heidän mielestään parhaat paikat Helsingissä ovat Fredrikinkadun ja Bulevardin UFF:t sekä Ison Roobertinkadun Fida.

UFF:llä on Helsingissä kolme liikettä, jotka ovat keskittyneet pelkästään vintagemuotiin. Fredrikinkadulla, Bulevardilla ja Hämeentiellä sijaitsevat liikkeet ovat suosittuja nuorten keskuudessa.

Aloitamme kierroksen Fredrikinkadun UFF:stä. Myyjä Susanne Koskiniemi-Kosusen mukaan myymälän asiakaskunnan enemmistö on 15–25-vuotiaita.

Viisitoista vuotta myyjänä ja visualistina UFF:llä työskennellyt Koskiniemi-Kosunen kertoo käytettyjen vaatteiden nousseen valtavirraksi nuorten keskuudessa viitisen vuotta sitten. Syiksi hän listaa vastuullisen kuluttamisen, muotitietoisuuden, helposti käytettynä löydettävien urheiluvaatteiden muodikkuuden ja itseilmaisun vaatteiden avulla.

Myös Fidan myyjänä toimiva Rico Muranen on huomannut kierrätystrendin nuorten keskuudessa ja vaatteiden roolin nuorten itseilmaisun välineenä.

”Vintage on aina muodissa. Se on suosittua muun muassa siksi, että se ei rasita luontoa tai ihmisiä.”

Kirpputorien suosio on kasvanut tasaisesti viime vuosien aikana, Koskiniemi-Kosunen sanoo.

”Fredan UFF:llä käy paljon enemmän nuoria asiakkaita kuin viitisen vuotta sitten. UFF:n myymäläverkosto on parina viime vuonna laajentunut vuosittain 2–3 myymälän verran vastaamaan kasvaneeseen kysyntään.”

Käytetyt vaatteet ovat yleensä tuntuvasti edullisempia kuin uudet. Kuva: Tuukka Jaromaa

Fredrikinkadun UFF-myymälässä on paljon muitakin nuoria, vaikka on maanantai-ilta.

Emmi Nuolioja kertoo farkkurivien välistä, että hän on tiedostava kuluttaja eikä halua ilmastonmuutoksen vuoksi ostaa pikamuotia.

”Vaatteita tehdään myös huonoissa oloissa, ja niiden tekijät saavat aika huonosti palkkaa. Lisäksi kirppikseltä löytyy kiinnostavampia ja omaperäisempiä vaatteita.”

Jaskari lisää, että laadukkaat vaatteet eivät ole halpoja.

”Nuorilla ei ole hirveästi rahaa, ja täältä löytää merkkivaatteita semihalvalla.”

Nuolioja ja Jaskari ostavat miltei kaikki vaatteensa käytettynä.

”Ostan pelkästään sukat ja alusvaatteet uutena kaupasta ja ehkä jotkut kengät”, Nuolioja kertoo.

Jaskari myötäilee: ”Yritän ostaa käytettynä kaiken mahdollisen. Teen myös hankintoja käytettynä netistä.”

Hän kertoo ostaneensa viime aikoina pitkähihaisia paitoja. Usein kirpparikierrokselle lähdettäessä on haussa esimerkiksi tietyn värinen vaate, mutta mukaan saattaa lähteä jotain muutakin. Tarjonnan yllätyksellisyys on Jaskarille selvä plussa.

”Etsin kirppiksiltä useimmiten housuja, mutta yleensä katson koko kaupan tarjonnan läpi”, Nuolioja kertoo.

”En välttämättä osta tänään mitään, koska käytin viime viikolla kaikki rahat uuteen mallistoon”, Jaskari myöntää.

”Yritän ostaa käytettynä kaiken mahdollisen. Teen myös hankintoja käytettynä netistä”, kertoo Roope Jaskari. Kuva: Tuukka Jaromaa

UFF:llä seurataan aktiivisesti trendejä ja muotimaailman tapahtumia. Siten valikoimat voidaan pitää ajankohtaisina ja kiinnostavina.

”Urheiluvaatteet liikkuvat vieläkin hyvin. Tietyt merkit, kuten Marimekko, ovat olleet jo usean vuoden todella suosittuja. Myös bändipaidat tuntuvat olevan ikisuosikki. Farkut myyvät hyvin, ja kaikki näyttävät vaatteet tuntuvat löytävän nopeasti uuden kodin”, UFF:n myyjä Koskiniemi-Kosunen kertoo.

Fidan Murasen mukaan suomalainen design ja vintage myyvät hyvin. Myös korut ja merkkivaatteet, kuten Tommy Hilfiger ja Adidas, ovat nuorten suosikkeja.

”Mitä erikoisempi vaate, sen parempi. Mitä rumempi, sen parempi. Ja mitä erottuvampi, sen parempi.”

Siirrymme kävelymatkan päässä sijaitsevaan Bulevardin UFF:ään. Liikkeessä on oma rekkinsä tällä hetkellä trendikkäille Marimekon vaatteille. Jaskari suuntaa verkkaritakkien luo, ja Nuolioja käy läpi housutarjontaa.

”Aika moni vaateostoksistani on heräteostos. Vaatteiden ostaminen lisääntyi, kun aloin käydä kirppiksillä. Heräteostoksia pitäisi ehkä vähän vähentää”, Jaskari pohtii.

”Heräteostoksia tulee aina välillä tehtyä, jos näkee jotain hienoa, jota ei kuitenkaan tarvitse”, Nuolioja toteaa ja jatkaa housujen selaamista.

Pukeutuminen on aina ollut iso osa nuorison identiteetin ilmaisua, Koskiniemi-Kosunen sanoo. Käytettyjen vaatteiden myymälät tarjoavat yksilöllisyyttä kaipaaville otollisen maaston.

Nuorisovaateliikkeet ovat huomanneet kierrätysmuotivillityksen ja pyrkivät vastaamaan siihen.

”Muoti etsii inspiraatiota menneistä vuosikymmenistä. Jo pitkään nuorisomuodissa pinnalla ollut 1990-luku on ollut omiaan kääntämään teinien katseet kohti vintageliikkeitä, eivätkä nousevat 1970- ja 1980-luvut ole kääntämässä tätä katsetta pois.”

Trendi kiinnittää luultavasti jatkossakin myös vaateteollisuuden huomiota siihen, mitä käytettyjen vaatteiden maailmassa tapahtuu.

”Sanoisin, että second hand -myymälät ja nuorisomuoti saavat molemmat vaikutteita toisiltaan”, Koskiniemi-Kosunen sanoo.

Nuoliojan mukaan kirpputoreilla käyvät sellaiset nuoret, joilla on oma tyyli.

”Suurin osa kavereistani käy kirppareilla. Voimme myös mennä yhdessä kavereiden kanssa kirppiksille, vaikkei joku käyttäisi ollenkaan kierrätettyjä vaatteita.”

Jaskarin kokemuksen mukaan kirpputoreja suosivat monentyyliset nuoret.

”Kovin moni kaverini ei käy kirppareilla, mutta osan olen saanut innostumaan. Joskus menemme kavereiden kanssa suoraan koulusta UFF:lle, kun sinne on tullut uusi mallisto.”

Kierrätysvaateliikkeistä voi löytää monenlaisia päähineitä. Kuva: Tuukka Jaromaa

Bulevardin myymälässä on rauhallisempaa kuin Fredrikinkadulla. Asiakkaiden keski-ikä on korkeampi – äitiysvaatteillekin on kysyntää.

Paikalle saapuva poikaporukka elävöittää myymälän ja ruuhkauttaa urheiluvaateosaston.

Nuorten asuvalinnoista on kirpparitrendin seurauksena tullut omalaatuisempia, Nuolioja sanoo. Jaskari on samaa mieltä.

”Pari vuotta sitten nuoret käyttivät enemmän mustia tai harmaita vaatteita. Nyt pukeutumisessa on enemmän väriä, ja ainakin itse tykkään siitä.”

UFF:n Koskiniemi-Kosusen havainto on samansuuntainen: ”Se, että kirpputoreilla ei ole yhtä suuria massoja juuri samanlaisia vaatteita, vaikuttaa siihen, että vintagemuoti on monimuotoisempaa ja luovempaa kuin pikamuoti.”

Fidan Rico Murasen mukaan kirpparimuoti alkaa olla valtavirtamuotia. ”Ylipäätään erilaisuus on hyväksyttävää ja muodikasta nykypäivänä.”

Koskiniemi-Kosusen mukaan kierrätys on arkipäiväistynyt. Hän näkee silti nuorten villityksen omana alalajinaan kierrätysmuoti-ilmiössä.

UFF:llä myydään käytettynä muutakin kuin vaatteita. Kuva: Tuukka Jaromaa

Kirppari­kierros alkaa olla lopuillaan. Nuolioja jää sovittamaan vaatteita. Hänen onnekseen sovitus­koppeihin ei ole jonoa.

Millainen tulevaisuus kierrätys­muodilla on?

”Koen, että nuoriso ja muutkin ikäryhmät ovat vaikuttaneet vaateteollisuuteen osoittamalla kaipaavansa vastuullisempia vaihtoehtoja esimerkiksi siirtymällä juuri second hand -myymälöiden asiakkaiksi”, Koskiniemi-Kosunen sanoo.

Hän uskoo kierrätyskentän vain kasvavan ja monimuotoistuvan entisestään.

”Näin pitkään käytettyjen vaatteiden maailmaa seuranneena tuntuu siltä kuin kierrätysmuodin tulevaisuus olisi juuri nyt käsillä.”

Tekijät kuuluvat pääkaupunkiseudun Nuorten ääni -toimitukseen.

Seuraa uutisia tästä aiheesta