Kahvila vitsaili mainoksessaan mielenterveyden häiriöllä Helsingissä: ”Se oli tosi tyhmä juttu” - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki

Kahvila vitsaili mainoksessaan mielenterveyden häiriöllä Helsingissä: ”Se oli tosi tyhmä juttu”

Fratellon kahvilapäällikkö pyytää anteeksi ja korostaa, ettei tarkoitus ollut loukata. Mainos on poistettu.

Kuvakaappaus Jodelin OCD-kanavalta.

Julkaistu: 18.2. 9:14

Kluuvin kauppakeskuksessa sijaitsevan kahvila Fratellon mainos herätti huomiota lauantaina. Kahvilan ulkopuolella sijaitsevassa liitutaulussa luki: ”OCD = Obsessive coffee disorder”.

Lääketieteessä lyhenteellä OCD ei kuitenkaan viitata kahviin. OCD on englanninkielinen termi mielenterveyden häiriöksi luokitellulle pakko-oireiselle häiriölle. Pakko-oireisen häiriön oireita ovat erilaiset pakkoajatukset ja pakonomainen toiminta. Pahimmillaan sairaus voi olla eristävä ja aiheuttaa merkittävää kärsimystä.

Fratello poisti mainoksen sen jälkeen, kun asiakkaat alkoivat antaa siitä palautetta. Mainoksen koettiin laskevan leikkiä sairaudesta rinnastamalla sen pakonomaiseen kahvinhimoon.

Kahvilapäällikkö Nica Kronlund kertoo, että mauton mainos oli ehtinyt olla ulkona vain puolisen tuntia, kun ensimmäinen asiakas tuli sisälle antamaan siitä palautetta. Seuraavaksi tuli sähköpostia, jossa toivottiin, ettei vakavaa mielenterveydenhäiriötä vähäteltäisi.

Mainoksesta käytiin keskustelua myös keskustelupalvelu Jodelin OCD-kanavalla. Kaksi keskustelijaa jakoivat Jodeliin kuvan Fratelloon lähettämistään palautesähköposteista.

”Läpän heitto siitä, että OCD:n voisi rinnastaa pakonomaiseen kahvinhimoon tai muuhun vastaavaan, antaa vaikutelman, että kyseisen vitsin käyttäjät eivät halua tunnustaa OCD:n olevan todellinen ja vakava mielenterveyden häiriö, eivätkö halua ymmärtää, että siitä kärsivien elämä voi todella olla erittäin raskasta ja rajoittunutta pakko-oireiden takia”, toisessa sähköposteista luki.

”Ettehän laittaisi kylttiinne myöskään tekstiä ’Depression is cured by our coffee’?”

Kahvilapäällikkö Kronlund myöntää mainoksen epäonnistuneen.

”Se oli vaan ihan tosi tyhmä juttu, me siis vaan mokasimme. Yritimme olla hauskoja, mutta emme olleet. Emme halunneet loukata ketään”, Kronlund kommentoi.

Yksi Fratellolle palautetta antaneista jakoi myös Kronlundin vastauksen Jodelissa. Siinä Kronlund pyytää tapahtunutta suoraan anteeksi.

Kahvilan nopea reagointi sai Jodelissa positiivisen vastaanoton.

”Hyvä mieli tästä”, yksi kommentoijista kirjoitti.

Kronlundin mielestä oli heti selvää, että anteeksi pitää pyytää.

”Heti kun sain sen sähköpostin, ymmärsin todella hyvin, että mitä tarkoitettiin. Koska oli aivan selvää, että me teimme väärin, niin eihän siinä mitään vaikeaa silloin ole.”