Liito-oravista jälleen uusi tukos Helsingin ja Espoon välisen pikaraitiotien rakentamiselle: ”Muut vaihtoehdot tarkoittaisivat, että rakennuksia pitäisi purkaa” - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki

Liito-oravista jälleen uusi tukos Helsingin ja Espoon välisen pikaraitiotien rakentamiselle: ”Muut vaihtoehdot tarkoittaisivat, että rakennuksia pitäisi purkaa”

Hallinto-oikeuden mukaan Raide-Jokerin suunnittelussa ei ole selvitetty tarpeeksi Patterimäen liito-oravien tilannetta. Projektijohtaja Juha Saarikoski uskoo, että raitiotie pystytään tavalla tai toisella rakentamaan Patterimäen läpi.

Pajamäen Patterimäen puistosta löydettiin viime vuonna liito-oravan papanoita, mikä keskeytti raitiolinjan valmistelutyöt. Kuvassa liito-orava Lohjalla. Kuva: Jarmo Matilainen

Julkaistu: 18.2. 14:02

Pikaraitiotie Raide-Jokerin valmistelevat työt Pajamäessä viivästyvät edelleen. Syynä on liito-oravien elinolojen selvittäminen.

Helsingin hallinto-oikeus päätyi kumoamaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ely) päätöksen, jonka mukaan Patterimäen puiston puiden kaatamiseen ei tarvitse hakea poikkeuslupaa.

Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ja Pajamäki-seura vaativat aiemmin ely-keskusta asettamaan toimenpidekiellon puiden kaatamiseksi puistosta. Ely-keskus hylkäsi vaatimukset. Yhdistykset valittivat ely-keskuksen päätöksestä hallinto-oikeuteen, joka kumosi päätöksen.

Tämä tarkoittaa sitä, että hakkuukielto jatkuu. Alun perin hakkuisiin aiottiin ryhtyä vuosi sitten keväällä, mutta suunnitelmiin tuli este, kun alueelta löydettiin liito-oravan papanoita.

Hallinto-oikeuden mukaan ratkaisevaa on se, ovatko liito-oravapuut lisääntymis- ja levähdyspaikkoja vai ovatko ne vain osa liito-orava-aluetta. Lisääntymis- ja levähdyspaikat ovat lain nojalla suojeltuja. Hallinto-oikeuden mukaan elyn selvitys ei ollut riittävä, jotta oltaisiin voitu todeta, että hakkuut eivät johda lisääntymis- ja levähdyspaikkojen hävittämiseen.

Raide-Jokerin tilaajan projektijohtajan Juha Saarikosken mukaan pikaraitiotie voidaan edelleen saada valmiiksi alkuperäisessä aikataulussa. Raide-Jokerin liikennöinti on määrä aloittaa vuonna 2024.

Saarikosken mukaan tässä vaiheessa näyttää siltä, että rakentamiselle haetaan ely-keskukselta poikkeuslupaa. Hän uskoo, että jonkinlainen ratkaisu saadaan aikaan niin, että rata voi kulkea puiston läpi.

”Kaupunki on selvittänyt asiaa monessa vaiheessa. Kaikki muut vaihtoehdot tarkoittaisivat sitä, että olemassa olevia rakennuksia pitäisi purkaa. Nykyinen ratalinja on mahdollisimman lähellä teollisuusalueen reunaa, jotta metsäalue säilyisi niin yhtenäisenä kuin mahdollista”, Saarikoski sanoo.

Täsmennys 18.2. klo 16.00: Toisin kuin jutussa aiemmin luki, muut reittivaihtoehdot vaatisivat rakennusten purkamista, ei välttämättä juuri asuinrakennusten purkamista. Patterimäen puiston eteläpuolella tulisi purkaa ainakin osa yhdestä asuinrakennuksesta ja pohjoispuolella pitäisi purkaa teollisuusrakennuksia.

Raide-Jokerin työmaa muuttaa liikennejärjestelyjä kuukausiksi Espoon Leppävaarassa

Raide-Jokerin urakka laajenee Viikissä: herkille tutkimus­laitteille tulossa suojauksia tärinää ja sähkö­magneetti­kenttää varten

HS Helsinki|Helsingissä uinuu unohdettu aarre: Koko aurinkokunta planeettoineen on ikuistettu ”pienoismalliin”, jonka kiertäminen kestää useita tunteja

HS Espoo|Raide-Jokeri nostattaa tunteita ympäri Espoota: ”Mitään meidän huomioista ei ole otettu missään vaiheessa suunnittelua huomioon”

Jääkautinen hiidenkouru räjäytettiin kesken oikeusprosessin, helsinkiläismies teki rikosilmoituksen

Turunväylällä lasketaan nopeusrajoitusta kuuteenkymppiin Raide-Jokerin työmaan vuoksi

Seuraa uutisia tästä aiheesta