Maakuntahallitus: Helsingin seudun suuri junavarikko pitää sijoittaa Espoon ja Kirkkonummen rajalle - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki

Maakuntahallitus: Helsingin seudun suuri junavarikko pitää sijoittaa Espoon ja Kirkkonummen rajalle

Sekä Espoo että Kirkkonummi ovat vastustaneet uuden junavarikon sijoittumista kuntien alueelle.

Espoon kaupunkirataa on määrä jatkaa Kauklahden asemalle saakka. Kuva: ERKKI LAINE / HS

Julkaistu: 25.2. 8:20

Uudenmaan liiton hallitus ei näe mitään syytä hakea Espoon kaupunkiradan uudelle varikolle sijaintia muualta kuin tulevan kaupunkiradan länsipäästä. Espoon kaupunkirataa on määrä jatkaa Leppävaarasta Kauklahteen.

Uudenmaan liiton hallitus äänesti maanantaina 11–4 Espoon ja Kirkkonummen rajalla sijaitsevien kahden vaihtoehdon puolesta. Vastaan äänesti muun muassa hallituksen espoolainen puheenjohtaja Markku Markkula (kok).

Junavarikon varaus sisältyy Uudenmaan uuteen maakuntakaavaan, joka ohjaa kaupunkien kaavoitusta tulevaisuudessa. Maakuntavaltuusto sinetöi kaavan huhtikuussa.

Sekä Espoossa että Kirkkonummella varikon mahdollinen sijoitus on herättänyt vastarintaa.

Uudenmaan maakuntahallituksen päätöksestä kertoi ensimmäisenä Hufvudstadsbladet.

Jos uutta varikkoa ei saada eikä tilaa uusille lähijunille löydy, lähijunaliikennettä pitäisi sopeuttaa, arvioi liikenteen tilaaja Helsingin seudun liikenne (HSL).

HSL:n tavoitteena on hankkia lähiliikenteeseen 30–40 uutta kaupunkijunaa.

HSL on lykännyt uuden junakaluston hankintaa, kunnes varikkokysymys on ratkaistu. Nykyinen päävarikko Ilmalassa on VR:n lähiliikenteen kotipesä.

Jos lähiliikenteen kilpailutuksessa pääkaupunkiseudun junaoperaattoriksi valitaan jokin muu kuin VR, uuden operaattorin toiminta Ilmalassa voi olla hankalaa. Asiantuntija-arvioiden perusteella laajennusmahdollisuuksia ei ole. Maapohjan omistaa valtio.

Kaupunkiradan jatke Leppävaarasta Kauklahteen on seudun ykköshanke valtion kanssa tänä keväänä käytävissä maankäytön, asumisen ja liikenteen (mal) rakennushankkeiden neuvotteluissa. Noin 275 miljoonan euron rakennushankkeessa tuotaisiin kaksi uutta raideparia Leppävaarasta länteen.

Se mahdollistaa lähes metromaisen junaliikenteen Espoon alueella, koska hitaat lähijunat ja nopeat kaukojunat voidaan erottaa omille raiteilleen. Mal-listalle pääsy merkitsisi, että valtio rahoittaa osan radan rakennuskustannuksista. Sopimuksen mukaisesti kaupungit kaavoittavat lisää asuntorakentamista alueelleen.

Espoo pitää kaupunkiradan jatkoa ensi askeleena kohti uutta raideyhteyttä Lohjan kautta eli Turun tunnin junaa. Valtioneuvoston rahavaliokunta puolsi perjantaina Euroopan unionin CEF-tukirahojen hakemista kaupunkiradan suunnittelun viime vaiheisiin.

Espoo näyttäisi saavan pitkään himoitsemansa kaupunkiradan, mutta kieltäytyy ottamasta radan tarvitsemaa varikkoa

Suuri junahankinta odottaa varikkopäätöstä: ilman uusia junia Espoon kaupunkiradalla joudutaan karsimaan liikennettä

Seuraa uutisia tästä aiheesta