Reseptien kirjoittamisessa ilmeni ongelmia Jorvin sairaalassa, syynä Apotin käyttöönotto - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki

Reseptien kirjoittamisessa ilmeni ongelmia Jorvin sairaalassa, syynä Apotin käyttöönotto

Husin asiakas kertoo, että päivystysnumerosta tehtiin saman vuorokauden aikana hänelle kaksi kertaa reseptin kirjoituspyyntö, mutta molemmilla kerroilla resepti jäi saamatta.

Päivystysapu-numeron kautta tehdyistä reseptien kirjoituspyynnöistä osa jäi Jorvin sairaalassa toteutumatta Apottiin siirtymisen jälkeen. Kuva: Vesa Moilanen

Julkaistu: 27.2. 10:45, Päivitetty 27.2. 16:20

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirillä (Hus) on ollut mittavia ongelmia reseptien kirjoittamisessa Jorvin sairaalassa Espoossa. Ongelmat johtuvat Apotti-potilastietojärjestelmän käyttöönotosta.

Kyse on siitä, että kaikki päivystysapu-numeron kautta Jorvin sairaalaan tehdyt reseptien kirjoituspyynnöt eivät noin viikko sitten edenneet lääkärille asti.

Husin asiakas kertoo HS:lle, että päivystysapu-numerosta tehtiin saman vuorokauden aikana hänelle kaksi kertaa reseptin kirjoituspyyntö, mutta molemmilla kerroilla resepti jäi saamatta.

Asiakas yritti saada reseptiä antibioottikuuria varten terveyspalveluiden päivystysapu-numeron 116 117 kautta. Kun sähköistä reseptiä ei vielä kahdenkaan soiton jälkeen apteekista löytynyt, hakeutui asiakas Jorvin sairaalan päivystykseen.

Jorvin päivystyksen osastonylilääkäri Emil Heinäaho vahvistaa ongelmat. Tilanne näyttäisi johtuneen Jorvin sairaalan siirtymisestä käyttämään potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apottia.

Heinäaho kertoo, että kyseisessä tapauksessa reseptipyyntö oli mennyt Jorvin sairaalan järjestelmään normaalisti, mutta koska toimintamalli oli Apotin myötä muuttunut, viestiä pyynnöstä ei huomattu.

”Tässä tapauksessa asiakkaan tekemä valitus auttoi huomaamaan järjestelmän epäkohdan”, hän sanoo.

Heinäaho myöntää, että näin ei tietenkään olisi saanut käydä.

Tietokatkos liittyy Heinäahon mukaan juuri Apotin käyttöönottoon.

”Järjestelmän toimintatapa muuttui Apotin myötä täysin. Jorvissa on nyt käyty läpi uusi toimintatapa eli se, miten heillä nykyisessä järjestelmässä näkyy reseptipyyntö.”

Aiheesta Husille muistutuksen tehneeseen asiakkaaseen on oltu yhteydessä, ja Jorvin päivystyksen palvelupäällikkö on käynyt tilanteen asiakkaan kanssa läpi.

Uusi potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotti otettiin Husin alueella käyttöön esimerkiksi Jorvin sairaalassa Espoossa ja Naistenklinikalla Helsingissä lauantaina 1. helmikuuta.

HS kirjoitti tuoreeltaan, että Apotti ei ollut aiheuttanut käyttöönoton yhteydessä suurempia ongelmia.

”Eteen tulleet ongelmatilanteet ovat olleet luonteeltaan teknisiä, ja ne on pystytty ratkomaan nopeasti”, Husin hallinnollinen ylilääkäri Piia Aarnisalo kertoi HS:lle tuolloin.

Sitä ennen HS oli kertonut huolista ja vaaratilanteista, jotka syntyivät Apotin ensimmäisessä käyttöpaikassa Peijaksen sairaalassa.

Sittemmin Husin henkilökunta on arvostellut järjestelmää ja sen käyttöönottoon liittyviä asioita muun muassa anonyymisti apottikokemus.fi-verkkopalvelun kautta.

HS pyrkii nyt keräämään erikseen kokemuksia Apottia jo käyttäviltä ammattilaisilta. Voit vastata kyselyyn tämän uutisen yhteydessä tai laittaa sähköpostia osoitteeseen hs.kaupunki@hs.fi.

HS ei julkaise sellaisia kommentteja, joiden lähettäjän oikea nimi ja yhteystiedot eivät ole toimituksen tiedossa. Kerro siis vastatessasi oikea nimesi ja tapa saada sinut kiinni. Emme julkaise näitä tietoja ilman lupaasi.

Lääkärit avautuvat rajusti Apotti-järjestelmästä, kokemuksista raportoinut Twitter-tili suljettiin – HS kerää kommentteja Husin tietojärjestelmästä

Potilas kuoli Helsingissä, kun uuden Apotti-järjestelmän sekavuus haittasi hoitoa – Lääkärit kertovat HS:lle vakavista huolista Husin mullistuksen aattona

Valvira vahvistaa: Apotti-järjestelmä oli osallisena potilaan kuolemaan johtaneessa tapahtumaketjussa Helsingissä

Seuraa uutisia tästä aiheesta