Kalliolaisen ekokaupan kaksoiselämä: vegaanisia patukoita ja pakettikaupalla krääsää - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki

Kalliolaisen ekokaupan kaksoiselämä: vegaanisia patukoita ja pakettikaupalla krääsää

Kestävään kulutukseen kannustavasta liikkeestä noudetaan paketteja, jotka saapuvat ympäri maailmaa. Ekolo-yritykselle UPS-pisteenä toimiminen on osoittautunut kannattavaksi ratkaisuksi, sanoo toimitusjohtaja Lena Kunelius.

”Toivon, että ihmiset tilaisivat sellaista tavaraa, jota todella tarvitsevat”, sanoo Ekolon myymälänhoitaja Petri Ranta. Kuva: Jenna Lehtonen

Julkaistu: 28.2. 2:00, Päivitetty 28.2. 14:09

Kerran paketti oli niin iso, ettei se mahtunut ovesta sisään.

”Lähetti kysyi, onko meillä isompaa ovea. Vastasin, että ei”, kertoo Ekolon myymälänhoitaja Petri Ranta.

Lähetin oli pakko jatkaa matkaansa toiseen toimipisteeseen. Sittemmin vastaavaa tapausta ei ole tapahtunut. Yleensä kenkiä ja vaatteita sisältävät paketit mahtuvat hyllyille pinottaviksi. Toisinaan lattialla vie tilaa juuri saapunut polkupyörä tai persialainen villamatto.

Nyt ei kuitenkaan olla Postin logistiikkakeskuksessa, vaan Helsingin Kalliossa sijaitsevan ekotuotteisiin erikoistuneen liikkeen takahuoneessa. Sinne päätyy yhdysvaltalaisen UPS-kuljetusyhtiön paketteja pitkin viikkoa. Päivän aikana niitä saapuu keskimäärin alle kymmenen. Maanantaina hyllyillä oli jäljellä vain muutama paketti, kun suurin osa viime viikon lähetyksistä oli jo haettu pois.

Kasviperäisten ja biohajoavien saippuoiden sekä vegaanisten ja gluteenittomien välipalapatukoiden keskellä herää yksi kysymys. Mikä saa kestävän kulutuksen arvoja kannattavan Ekolon ottamaan tiloihinsa pakettipisteen, johon voi päätyä esimerkiksi halpavaateketjujen pikamuotia tai suurten verkkoyritysten muovikrääsää maailman toiselta puolelta?

Kun UPS neljä vuotta sitten otti yhteyttä logistisesti hyvällä paikalla sijaitsevaan Ekoloon, Kalliosta puuttui pakettien noutopiste. Oli tullut aika päättää, sopisiko sellainen ekotuotteisiin ja kestävään kulutukseen erikoistuneen liikkeen tiloihin.

Toimitusjohtaja Lena Kunelius mietti yhtälöä pitkään. Lopulta yritys päätti, että tässä ajassa tavaran liikkumista on turha vastustaa.

”Mietimme henkilökunnan kanssa, sopiiko UPS meidän brändiimme. Mielipiteitä oli puolesta ja vastaan. Päätimme kuitenkin, että kokeillaan.”

Kunelius oli huomannut, että yhä useampi tekee ostoksensa netissä tai suurissa hypermarketeissa, joista saa yhdellä kertaa kaiken tarvittavan. Muuttuneen ostokäyttäytymisen myötä kivijalkakauppojen myynti takkusi. Yhteistyö kuljetusyhtiön kanssa näytti tervetulleelta vaihtoehdolta, sillä pienten liikkeiden pudotuspeli oli alkanut.

Ekolon toimitusjohtaja Lena Kuneliuksen mukaan tammikuussa Ekoloon saapui noin 260 pakettia. Kuva: Jenna Lehtonen

Yhteistyö UPS:n kanssa on osoittautunut kestäväksi ratkaisuksi. Mitä enemmän Kallion liikkeeseen tulee paketteja, sitä enemmän Ekololle maksetaan. Kunelius kuitenkin korostaa, että provisio ei ole merkittävä, vaikka joillekin yrityksille se voi olla yksi tapa selviytyä.

”Se ei tuo paljon, mutta on pieni taloudellinen porkkana vuokranmaksuun. Kokonaisliikevaihdossa sillä ei ole suurta merkitystä.”

Myymälän puolella hyllyttävä Ranta tietää, että noutopiste tuo liikkeeseen myös sellaisia ihmisiä, jotka eivät muuten eksyisi ekokauppaan. Paketin noutaminen on ylimääräinen syy, jonka varjolla ovi käy useammin. Monesti onkin käynyt niin, että noutopisteen asiakas yllättyy päästyään sisälle.

”Jotkut ovat kävelleet tästä ohi vuosi tolkulla, eivätkä ole tajunneet, että tässä on liike. Sitten he tulevat sisään ja toteavat, että ai, tässä on tällainen.”

Petri Ranta on työskennellyt Ekolossa noin kolme vuotta. Kuva: Jenna Lehtonen

Paketteja noudetaan etenkin silloin, kun käynnissä on alennusmyyntejä tai kampanjoita. Kerran takahuone täyttyi matkalaukuista. Etenkin joulu ja alennusmyyntipäivä Black Friday aiheuttavat joka vuosi kävijäpiikkejä. Hiljattain asiakkaiden määrää lisäsi postilakko.

Mutta jarrujakin on. Rannan mukaan koronavirus on aiheuttanut sen, että Kiinasta ei tällä hetkellä saavu juuri mitään. Siinä voi nähdä jotain hyvääkin.

”Toivon, että ihmiset tilaisivat sellaista tavaraa, jota todella tarvitsevat”, Ranta sanoo.

Laajalle levinnyt kuljetusyhtiö

UPS on maailman suurin pakettijakeluyritys

Yli 19 000 toimipistettä Euroopassa

Yli 20 toimipistettä Helsingissä

Suomessa kilpailijoita ovat muun muassa Posti, Matkahuolto, DHL, Schenker ja Postnord

Suomi on postinjakelun kummajainen – Automaattien määrä kasvaa, samalla postin omat myymälät katoavat

Miksi postipaketti tuodaan ilmoittamatta? ”Ulkomaiset yritykset eivät ymmärrä, että täällä kannattaa sopia toimitusajat”

Seuraa uutisia tästä aiheesta