Poikkeusolojen yllättävä seuraus Helsingissä: Ravintola joutui värväämään lisää työntekijöitä - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki|Yritykset

Poikkeusolojen yllättävä seuraus Helsingissä: Ravintola joutui värväämään lisää työntekijöitä

Fine dining -ravintola siirtyi pelkkään kotiinkuljetukseen, pizzatilauksissa oli selkeä myyntipiikki ja alalla valmistaudutaan lomautuksiin sekä ravintoloiden sulkemisiin.

Villdin ravintolapäällikkö Esko Koivula vei tiistaina ruokalähetyksiä Kalliossa. Hän jätti ruokakassin asiakkaan oven taakse, soitti ovikelloa ja poistui. Kuva: Juhani Niiranen / HS

Julkaistu: 17.3. 15:43, Päivitetty 17.3. 16:29

”Meidän ravintolapäällikkömme toimii ruokalähettinä tällä hetkellä. Kyllä tässä menee kaikilla työnkuvat täysin uusiksi”, ravintoloitsija Ossi Paloneva kertoo.

Koronavirus ja sen leviämisen jarruttamiseksi tehtävät toimenpiteet ovat ajaneet myös Suomen poikkeustilaan. Monet yrittäjät ovat vaikeuksissa.

Kriisi kolahtaa kovalla voimalla muun muassa ravintola-alaan, sillä suuri osa potentiaalisista asiakkaista pysyy tällä hetkellä joko karanteenin vuoksi tai omasta tahdostaan kotona.

Vegaanista villiruokaa Helsingin Alppiharjussa tarjoileva ravintola Villd reagoi tilanteeseen sulkemalla ovensa jo viime viikolla. Villdin ravintoloitsijan Ossi Palonevan mukaan ravintola on suljettuna ”määrittelemättömän pitkän ajan”.

”Villi veikkauksemme on, että ravintolat suljetaan lähiaikoina. Ja vaikka ruokalat pysyisivätkin auki, asiakkaat eivät näytä liikkuvan. Lauantain varauksistamme yli kaksi kolmasosaa peruutti. Uusia varauksia ei ole enää tullut”, ravintola Villd perusteli salinsa sulkemispäätöstä sunnuntaina julkaistussa tiedotteessa.

Villdin toiminta ei ole kuitenkaan pysähtymässä kokonaan, sillä se aloitti tiistaina fine dining -ravintoloille epätyypillisen ruoan kotiinkuljetuksen.

Ravintoloitsija Ossi Paloneva katsoo ulkona, kun suunnittelija Erwin Laiho laittaa ilmoitusta kotiinkuljetusalueesta ravintola Villdin ikkunaan. Kuva: Juhani Niiranen / HS

”Näimme tämäntyyppisen toiminnan ainoana mahdollisuutena pitää ihmiset töissä ja kassavirran pystyssä. Niin, että saamme maksettua laskut ja lyhennykset – että selviäisimme tästä tilanteesta ja olisimme pystyssä vielä kesälläkin”, Paloneva kertoo.

Liikeidean pikakäännös yksinomaan ruoan kotiinkuljetukseen keskittyväksi ravintolaksi kypsyi Palonevan mielessä viime viikolla, kun useat Euroopan maat siirtyivät poikkeustilaan.

”Jo siinä vaiheessa aloimme pitää aika selvänä, että ravintolat tulevat menemään myös Suomessa kiinni.”

 ”Soitimme tähän alkuun hätäapuna jopa lisää työntekijöitä.”

Villdin kotiinkuljetuspalvelu toimii puhelimitse, ja annoksia kuljetetaan vain suur-Kallion alueella. Ruokalähettiä ei ole välttämätöntä kohdata kasvokkain lainkaan.

Ravintola huomioi uudessa toimintamallissaan senkin, että maksamista ei voi tehdä kädestä käteen siirtyvällä pankkikortilla.

”Mobilepayllä maksu, niin ei tarvitse kortin kanssa pelata”, Paloneva sanoo.

Ravintola Villd ei ole ainakaan toistaiseksi joutunut irtisanomaan tai lomauttamaan ketään. Pakon edessä tehdyllä uudistuksella on päinvastoin ollut jopa työllistävää vaikutusta.

”Soitimme tähän alkuun hätäapuna jopa lisää työntekijöitä. Parhaassa tapauksessa tulemme palkkaamaan lisää henkilökuntaa”, Paloneva kertoo.

Tilanne on Palonevan mukaan kuitenkin kokonaisuudessaan vakava ja edessä oleva haaste iso.

”Sitä nyt ei tiedä, kannattaako tämä ja miten homma toimii. Tämä on täysin erilaista kuin meidän normaali konseptimme.”

Lähes 300 ravintolan Kotipizza-ketjussa poikkeustilanne aiheuttaa kaksijakoista kehitystä: kotiinkuljetukset ovat kasvaneet tietyillä alueilla runsaastikin, syöminen paikan päällä ravintolassa sen sijaan on vähentynyt.

Koronavirustilanteen näkyminen tai näkymättä oleminen asiakasmäärissä vaihtelee suuresti eri puolilla Suomea, kertoo viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Antti Isokangas Kotipizza Groupista.

”Tietysti ihmisiä on vähän liikkeellä, ja se näkyy ennen kaikkea tiskin yli myynnissä”, Isokangas sanoo.

Kotiinkuljetusten määrä puolestaan kasvoi Isokankaan mukaan Uudellamaalla viime viikonloppuna noin 20 prosentilla.

”Selvästikin pizza on monelle ihmiselle turvaruokaa”, Isokangas arvioi.

Kotiinkuljetusten osuus Kotipizzan myynnistä on viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Antti Isokankaan mukaan ollut kasvusuunnassa. Koronavirustilanne näytti lisäävän pizzojen tilaamista kotiin entisestään viikonloppuna. Kuva: Sari Gustafsson / Lehtikuva

Kaikki Kotipizzat toimivat franchising-periaatteella ketjun ohjauksessa. Kaikilla Kotipizza-yrittäjillä ei ole tarjolla kotiinkuljetusta, mutta koronavirustilanne muuttaa toimintatapoja.

”Tässä tietysti varaudutaan mahdollisuuteen laajentaa kuljetuksia voimakkaasti. Lähiaikoina se tulee olemaan hyvin tärkeää.”

Ensisijainen tapa hankki ruokaa kotiinkuljetuksella Kotipizzasta on Isokankaan mukaan verkkokauppatilaus. Silloin maksu on mahdollista hoitaa ennakkoon, eikä ruokalähettiä tarvitse välttämättä kohdata.

”Silloin pizza vain jätetään kotiovelle.”

Myös muun muassa ruoanvälityspalvelu Wolt on ilmoittanut lähettiensä jättävän ruoat toistaiseksi lähtökohtaisesti aina ovelle.

Suomen hallitus ilmoitti kovista toimenpiteistä koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi maanantaina. Valmiuslain käyttöönottoasetus annetaan eduskunnalle tiistaina.

Isokangas, kuten varmasti lähes kaikki muutkin suomalaiset, seuraa tilanteen kehitystä tarkasti.

”Nyt ei eletä edes päivä kerrallaan, vaan tässä tilanteessa käytännössä tunti kerrallaan. Katsotaan, miten poikkeuslain määräykset vaikuttavat ja minkälaisia ohjeistuksia esimerkiksi aluehallintovirastoilta tulee”, Isokangas sanoo.

Muun muassa Savoyn, Palacen, Eliten, Nokan sekä Sandro-ravintolat Helsingissä omistavan ravintolakonsernin Noho Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikströmin mukaan edessä on kovia toimenpiteitä.

Aku Vikström. Kuva: Akseli Valmunen / HS

”Tämä tulee johtamaan ravintoloiden sulkemisiin ja väliaikaisiin lomautuksiin”, Vikström sanoo.

Vikström näkee, että nopealla reagoinnilla ravintolayritykset voivat pyrkiä välttämään irtisanomiset. Noho Partners ajaa ensimmäisenä alas lounas- ja tilausravintoloidensa toimintaa.

Vikström pitää tärkeänä, että samat työntekijät voisivat palata tehtäviinsä tilanteen tasaannuttua. Tämä varmistaisi hänen mukaansa sitäkin, että ravintolatoiminta olisi poikkeustilan jälkeen jälleen ”iskussa”.

”Kaikkein tärkein asia on keskittyä henkilökuntaan, ja auttaa heidät tämän kriisin yli”, Vikström toteaa.

Tilanne runtelee ravintola-alaa kovasti ylipäätään.

”Me olemme siinä mielessä hyvässä asemassa, että me olemme isompi yhtiö, niin meillä on puskuria”, Vikström sanoo.

”Liikevaihdot tulevat putoamaan kaikilla. Todennäköisesti lyhytaikaisesti mennään nollatilanteeseen, niin on selvä, että tulee lomautuksia. Yhtiöiden kassat eivät kestä sitä tilannetta.”

Vikströmin mielestä nyt onkin parasta mennä ”kassavirta edellä”.

”Kun liikevaihto putoaa, niin kaikki menoerät kassasta pitää viedä mahdollisimman nopeasti minimiin.”

Lisää panostuksia Noho Partners sen sijaan suuntaa vasta hiljattain lanseeraamaansa Cloud Kitchen -ravintolaan, jossa valmistetaan konsernin ravintoloiden annoksia vain kotiinkuljetuksiin.

Tiistaina Noho Partners myös päätti alkaa ottaa vanhukset erityistavalla huomioon Cloud Kitchenin toiminnassa.

”Lähdemme toimittamaan senioreille ruokaa koteihin ilman kuljetusmaksua, ilman voitontavoittelua. Olemme tämäntyyppisten asioiden äärellä myös”, Vikström kertoo.

Hänen mielestään ravintola-alan ongelmat on ylipäätään syytä panna mittasuhteisiin siinä, mikä tilanne on koronaviruspandemian suhteen koko maailmassa.

”Kyllä me selviämme tästä läpi, mutta iskuja tulee – se on ihan selvä.”

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Kaupunki

Luetuimmat

Uusimmat