Koulujen toiminta ei lopu, eikä opettajilta lopu työt – ”Jos tässä tilanteessa on jotain hyvää, niin yhteistyön vahvistuminen” - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki|Opetus

Koulujen toiminta ei lopu, eikä opettajilta lopu työt – ”Jos tässä tilanteessa on jotain hyvää, niin yhteistyön vahvistuminen”

Kouluruokailua tai tietokoneita ei pystytä järjestämään Helsingissä kaikille etäopetuksessa oleville oppilaille. Opettajat ja oppilashuolto eivät kuitenkaan häviä mihinkään: ”Nyt palvellaan koteja ja oppilaita monella tavalla.”

Julkaistu: 17.3. 16:24, Päivitetty 17.3. 16:24

Helsingin Käpylässä sijaitsevan Yhtenäiskoulun piha on autio tiistai-aamupäivänä, mutta parikymmentä oppilasta on kokoontunut aulaan ruoan jakoon. ”Turvaväli, turvaväli!”, oppilaiden äänet kaikuvat käytävässä.

Luokanopettaja Maria Kuosmanen jakaa luokassaan aiemmin yhteiskäytössä olleita kannettavia tietokoneita oppilaille, jotka siirtyvät nyt etäopetukseen. 4.–9.luokkalaiset hoitavat jatkossa opinnot tietokoneen avulla, mutta 1.–3.luokkalaisille täytyy keksiä muita tapoja: kaikki eivät osaa vielä käyttää tietokoneita niin, että se tukisi oppimista.

Maria Kuosmanen jakaa oppilailleen kannettavat tietokoneet ja oppikirjoja. Kuva: Rio Gandara / HS

”Oppilaat ovat jännittyneitä, mutta eivät huolestuneita. Monet ovat aika täpinöissään, ja sanoivat tulleensa koululle tänään, koska tämän jälkeen ei näe kavereita pitkään aikaan”, Kuosmanen kertoo.

Opettajainhuoneessa rehtorin lisäksi kourallinen opettajia suunnittelee etäopetusmenetelmiä.

”Opettajilta ei tosiaan työt tähän lopu, vaan päinvastoin. Tästä eteenpäin opetus on entistäkin vaativampaa työtä. Jos vain terveenä pysytään, kaikki keskeiset asiat tulee käytyä kotoa käsin opiskeltaessakin”, kertoo luokanopettaja Pia Sirkiä.

Aineenopettaja Katja Niemisen Whatsapp-viestisovellus laulaa, sillä englannintunti on juuri alkanut. Paitsi että hän jakaa kotitehtävät viralliseen viestintäkanavaan Wilmaan, hän on luonut omille yläkoululaisilleen myös pikaviestiryhmän, jossa voi kysyä koulutehtäviin liittyviä kysymyksiä.

”Pitääks jotain muuta tehdä, jos on tehny jo kaikki?”, viesteissä kysytään.

Nieminen huokaisee. Alussa epätietoisuus tuntuu vallitsevan, mutta hän arvelee tilanteen rauhoittuvan pian.

”Talkoohenki ja yhteistyö on lisääntynyt opettajien kesken. Facebookin Kieltenopettajat-ryhmään sataa vinkkejä etäopetuksen järjestämiseen. Avuista ja neuvoista on suorastaan runsaudenpulaa.”

Myös esimerkiksi kirjakustantamot ovat tulleet kouluja vastaan tilanteessa, ja avaavat koululaisten käyttöön ilmaiseksi sähköisiä materiaalejaan.

Yhtenäiskoulun opettajat ovat olleet yhteydessä koteihin ja pyytäneet noudattamaan opiskelurytmiä myös kotona. Kouluhommia ja ulkoilua vuorotellen, kuten koulussakin.

”Lähtökohtaisesti on sovittu, että opettaja antaa päiväkohtaiset tehtävät omille oppilailleen joka aamu. Etätehtävien määrä pyritään pitämään kohtuullisena”, Sirkiä sanoo.

Siirtyminen digitaalisiin oppimisympäristöihin palkitsee nyt: jokaisella Yhtenäiskoulun oppilaalla on jo olemassa sähköiset portfoliot, ja erilaiset Googlen maksuttomat palvelut ovat käytössä.

”Uutena otetaan käyttöön myös Hangouts-sovellus, jonka kautta on mahdollista ”kokoontua” myös koko luokan kanssa yhteiseen tapaamiseen. Tämä voisi toteutua nelosluokkalaisista ylöspäin”, sanoo Sirkiä.

Hän pyrkii siihen, että lapsella olisi joka päivä ”treffit” luokan ja opettajan kanssa.

Pia Sirkiä pyrkii järjestämään yhteisen ”kokoontumisen” luokkansa oppilaille päivittäin. Kuva: Rio Gandara / HS

Yhtenäiskoulun rehtori Sari Sola muistuttaa, että koulu ei mene kiinni.

”Jos oppilaalta puuttuu kotoa jotain, niin täältä voi vielä tällä viikolla tulla hakemaan.”

Hän arvioi, että 10 prosenttia 1.–HS-Reuters3.luokan oppilaista tulee lähiopetukseen seuraavien neljän viikon aikanakin. Se tarkoittaa pienessä koulussa noin puolta luokallista oppilaita, joiden vanhemmat työskentelevät yhteiskunnan kannalta ”kriittisillä aloilla” – esimerkiksi pelastustoimessa, terveydenhuollossa tai lastensuojelussa.

Sola sanoo, että koulutyön järjestäminen on vaativaa, mutta omalla tavallaan myös innostavaa. Hänen mukaansa opettajien keskuudessa vallitsee vahva tunnelma siitä, että kyseessä on ”yhteiset talkoot”.

”Jos tässä tilanteessa on jotain hyvää, niin ehdottomasti yhteistyön vahvistuminen.”

Monille koululaisille koulu on kuitenkin juuri se paikka, missä tavataan turvallisia aikuisia, eivätkä kotiolot välttämättä ole opiskelulle otolliset.

Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja Liisa Pohjolaisen mukaan oppilaat pyritään tavoittamaan oppilashuollon kautta myös poikkeusolojen aikana.

”Tottakai niiden oppilaiden tilanne huolettaa, joilla kotiolot ovat haastavat. Laajennamme koulupsykologien tsätti-palvelua, ja parhaillaan pohditaan, millä muilla keinoin oppilashuolto toimii. Kouluterveydenhoitaja, -psykologi ja kuraattori eivät myöskään lopeta töitään.”

Tietokoneita etäopiskeluun ei Pohjalaisen mukaan riitä Helsingin koulujen kaikille oppilaille, mutta etäyhteydet toimivat omillakin laitteilla.

”Kouluruokailu järjestyy näillä näkymin vain niille oppilaille, jotka ovat koulussa lähiopetuksessa. Siis niille, joiden vanhemmat työskentelevät yhteiskunnan kannalta juuri näillä hallituksen linjaamilla kriittisillä aloilla.”