Suunnitelma rakentaa kehä IV aiheuttaa myrskyisää vasta­rintaa Vantaalla – Kunnat perustelevat hanketta ruuhkilla ja rakennus­tarpeilla - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki|Väylät

Suunnitelma rakentaa kehä IV aiheuttaa myrskyisää vasta­rintaa Vantaalla – Kunnat perustelevat hanketta ruuhkilla ja rakennus­tarpeilla

Tuusulalle Kehä IV on keskeinen hanke, Vantaalle ei niinkään. Vantaa tarvitsee linjauspäätöksen yleiskaavatyötä varten.

YIT Infra on avannut uuden louhinta-alueen Tuusulanväylän länsipuolella.

YIT Infra on avannut uuden louhinta-alueen Tuusulanväylän länsipuolella. Kuva: Lukijan kuva

Julkaistu: 21.3. 2:00, Päivitetty 21.3. 6:37

Vantaan ja Tuusulan rajamaille linjattu maantie 152:n jatke, niin kutsuttu Kehä IV, kuumentaa tunteita Vantaan pohjoisosissa, vaikkei tien rakentamisesta ole vielä edes päätöksiä.

Metsiä ja maalaismaisemia halkova tielinja huolestuttaa etenkin vantaalaisia. Tielinjauksen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta (yva) järjestettiin joulukuussa Aurinkokiven koulussa Kivistössä yleisötilaisuus, jota paikallaolijat kuvailevat myrskyisäksi. Ohjelmasta tuli yhteensä 157 huomautusta, valtaosa Vantaalta.

Epäluulo hanketta kohtaan on niin suurta, että HS:n lukija epäili toimitukseen lähettämässään viestissä tien rakentamisen jo alkaneen, kun YIT aloitti maa-aineksen louhinnan Tuusulanväylän länsipuolella.

YIT:n kiviainesliiketoiminnan johtaja Juha Arvola vakuuttaa, ettei louhintaa tehdä tielinjauksen vuoksi. Louhinta-alue sijoittuu yhtiön asvalttiaseman viereen. Lupa maa-aineksen ottoon oli jo saatu, mutta alueen ympäristölupaa koskevien valitusten käsittely on vielä kesken. Työt on silti voitu aloittaa.

”Saimme vuonna 2018 luvan aloittaa louhinnan vakuutta vastaan. Louhittavaa riittää tuolla noin viideksi vuodeksi”, Arvola arvioi.

Louhinta-alue on Tuusulan yleiskaavan mukainen.

Kuvituskuva

Maantie 152:n eli Kulomäentien jatketta on hahmoteltu yhdistämään joskus tulevaisuudessa Tuusulanväylä ja Hämeenlinnanväylä toisiinsa. Sitä kutsutaan myös Kehä IV:ksi, vaikkei se muodosta täydellistä kehää pääkaupunkiseudulla.

Tie kulkisi kolmisen kilometriä Tuusulan puolella ja vajaat kymmenen kilometriä Vantaan puolella. Lännessä uusi poikittaisväylä yhtyisi Hämeenlinnanväylään Klaukkalan uuden ohitustien tuntumassa.

Helsingin seudun maankäytön, liikenteen ja asumisen ohjelmassa Kehä IV mainitaan vuoden 2030 jälkeisenä kohteena, jonka suunnitteluvalmiutta olisi määrä edistää siihen mennessä.

Nyt suunnittelun tekee ajankohtaiseksi se, että Vantaalla ja Tuusulassa on meneillään erilaisia kaavavaiheita. Vantaalla on tekeillä yleiskaava, joka tähtää vuoteen 2050.

Näiden kaavoitustarpeiden vuoksi Uudenmaan ely-keskus vetää tielinjauksen ympäristöarviointimenettelyä, ja siksi yleisötilaisuus järjestettiin joulukuussa. Uudenmaan ely-keskuksen projektipäällikkö Mari Ahosen mukaan ympäristövaikutusten selostus valmistunee huhtikuussa. Silloin on luvassa uusia yleisötilaisuuksia ja lausuntokierros.

Yva-ohjelmasta joulukuun loppuun mennessä annettujen 157 muistutuksen perusteella asukkaat Vantaan pohjoisosissa ovat jyrkästi uutta tietä vastaan.

Monet olivat närkästyneet jo yva-ohjelman otsikosta, joka oli ”Maantie 152:n parantaminen”. Mitä parantamista se on, jos neitseelliseen maastoon lanataan uusi tie, muistutuksissa huomautetaan.

Muistutuksissa epäiltiin myös, että tielinjauksella yritetään saada uudestaan vireille Riipilän metsän louhoshanke Nurmijärven rajan tuntumassa, jota paikalliset asukkaat ovat vuosia vastustaneet, ja joka hautautui pari vuotta sitten oikeuden päätöksellä.

YIT:n mielimä louhosalue sijaitsee arviolta puolentoista kilometrin päässä uudesta tielinjauksesta, jota on soviteltu Reunan kylän pohjoispuolelle.

Asukkaat ovat myös huolissaan, että laajan metsäalueen luontoarvot tuhotaan ja että Vantaanjoen kulttuurimaisema on menossa tärviölle.

Suomen luonnonsuojeluliitto toteaa omassa lausunnossaan, että kaksi vaihtoehtoista linjausta Vantaan Reunan kylän tuntumassa ovat luontovaikutustensa vuoksi toteuttamiskelvottomia. Tielinjaus katkoisi ekologisia viheryhteyksiä, ja ilman tunnelia se uhkaa Königstedtinvuoren tulevaisuutta.

”Luontoselvityksissä on Vantaan osalta isoja tutkimattomia katvealueita”, liitto tähdentää. Monia uusiakin selvityksiä liitto moittii epämääräisiksi. Liiton mielestä yva-prosessiin tarvitaan lisää aikaa ja uusi maastotutkimusten kausi.

Tuusulassa Kehä IV:ään kohdistuu paljon odotuksia. Tuusula kaavoittaa kunnan eteläosaan toimitila-aluetta, joka on saanut markkinointinimen Focus. Se kytkeytyisi Kulomäentien kautta Jusslan pakastamoihin ja Tuusulan Itäväylän kautta Keravan logistiikka-alueisiin.

”Focus rakentuu uuden kehätien ympärille. Tuusulan yhtenä tarkoituksena on saada tie rakenteille, jotta Focus-alue voisi rakentua”, sanoo Tuusulan kaavasuunnittelija Petteri Puputti.

Puputin mukaan uusi kehätie voisi muun muassa keventää Kehä III:n ruuhkia ja tarjota pohjoisen yhteyden Helsinki-Vantaan lentoaseman huoltoliikenteelle.

Tuusula valmistelee kolmea uutta asemakaavaa, joista Kehä IV ja sen varren logistiikka-alueet on yksi. Sammonmäen pientaloalueelle on luvassa kaavamuutos, joka mahdollistaisi sen muuttumisen asuinalueesta työpaikkavaltaiseksi alueeksi pitkällä aikavälillä.

Kolmas kaava eli Focus-alueelle soviteltu liikekeskus on Puputin mukaan edennyt viime aikoina hitaasti.

Vantaan yleiskaavapäällikkö Mari Siivola arvioi, ettei maantie 152:n jatke ole Vantaan kaupungille tärkeä tiehanke, mutta sillä on seudullista merkitystä.

”Se on logistiikkayhteys, jota tarvitaan seudullisesti. Ely-keskuksen selvitysten perusteella se auttaisi Kehä III:n kuormitusta kehätien keskivaiheilla”, Siivola summaa.

Tielinjaus on nyt siirretty Vantaan alueella pohjoisemmaksi kuin mitä se on Vantaan nykyisessä eli kohta vanhentuvassa yleiskaavassa.

Seuraa uutisia tästä aiheesta