Miten Espoossa pitää toimia koronaepidemian aikana? Katso täältä kattava listaus ohjeista ja palveluista - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki|Ohjeita

Miten Espoossa pitää toimia koronaepidemian aikana? Katso täältä kattava listaus ohjeista ja palveluista

HS:n listasi tärkeät palvelut ja yhteystiedot Espoossa. Puhelinpalveluiden ruuhkautuessa koronakysymyksiin vastaavat myös monet verkkosivut ja botit.

Koronaepidemia on mullistanut myös espoolaisten arjen. Kuva: Heikki Saukkomaa

Julkaistu: 25.3. 8:40, Päivitetty 10:31

Viranomaistiedotteet

Koronaviruksesta on koottu kattavasti tietoa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n verkkosivuille. Valtioneuvoston verkkosivustolle on koottu ministeriöiden tuottamaa sisältöä koronaviruksen vaikutuksista eri hallinnonaloilla sekä kaikkien ministeriöiden koronavirusaiheiset ajankohtaisaineistot.

Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonta numerossa 0295 535 535 tarjoaa yleisneuvontaa arkipäivisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15. Puhelinpalvelun lisäksi neuvontaa saa myös tekstiviestillä numerosta 050 9020 163. Se on suunnattu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät voi hakea tietoa internetistä. Palvelua saa mahdollisuuksien mukaan myös ruotsiksi ja englanniksi.

Puhelinpalvelun lisäksi neuvontaa saa myös tekstiviestillä numerossa 050 902 0163. Tekstiviestipalvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät esimerkiksi kuulovamman tai muun syyn vuoksi voi puhua puhelimessa.

Yleistä tietoa koronaviruksesta tarjoaa myös chat-palvelu Valtioneuvoston verkkosivulla. Chat-ikkuna on käytössä silloin, kun asiakaspalvelijat ovat paikalla vastaamassa kysymyksiin.Terveydenhuolto

Koronaviruksen hoidossa terveydenhuollon päivystysapupalvelut ja terveyskeskukset ovat ruuhkautuneet. Niissä etusijalla ovat kiireellistä hoitoa tarvitsevat ihmiset. Terveysasemien omilla verkkosivuilla on vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin sekä nettipalveluita erilaisten tautien oireiden selvittämiseen.

Lievissä tapauksissa taudin oireita hoidetaan pysymällä kotona ja minimoimalla kontaktit muihin ihmisiin. Kotona ollessa tietoa saa monilta verkkosivuilta ja kiireellisissä tapauksissa puhelimitse.

Koronaviruksen sairastaminen tai epäily. Jos epäilet saaneesi koronavirustartunnan tai influenssan, pysyttele kotona vähintään viikon ajan oireiden alkamisesta. Kotona tulee olla niin kauan kuin oireet kestävät. Oireiden loputtua kotiin tulee jäädä vielä yhden oireettoman päivän ajaksi.

Lieviä oireita ovat nuha, yskä, kurkkukipu, lihassärky tai kuume. Vakavia oireita ovat hengenahdistus tai yleistilan heikkeneminen. Riskiryhmään kuuluvilla vakavia oireita ovat myös äkillinen kuume (38 astetta tai yli), kurkkukipu ja yskä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n määritelmän mukaan riskiryhmiin kuuluvat yli 70-vuotiaat henkilöt, pitkäaikaissairauksista kärsivät aikuiset sekä lapset, joilla on vaikea perussairaus tai puolustuskykyä lamaava lääkitys.

Kotihoito. Lievissä tapauksissa taudin oireita hoidetaan pysymällä kotona ja minimoimalla kontaktit muihin ihmisiin. Lieviä oireita ovat nuha, yskä, kurkkukipu, lihassärky tai kuume. Ohjeita kotihoitoon ja paljon muuta koronatietoa löytyy Terveyskylä-verkkopalvelusta. Tietoa voi etsiä sivulta esimerkiksi kirjoittamalla etusivulla hakukenttään sanan ”korona”.

Oireiden itsearviointi verkossa. Omia oireitaan voi arvioida HUS:n ja THL:n verkkopalveluissa. Verkkosivuilta löytyy ohjelmia, jotka arvioivat tartunnan todennäköisyyttä ja laboratorionäytteen tarvetta lomakkeelle annettujen vastausten perusteella.

Terveyskylä-sivuston Koronabotti

Omaolo-sivuston oirearviokysely

Terveydenhuollon päivystävät puhelimet. Monet puhelinpalvelut ovat tällä hetkellä ruuhkautuneet. Niihin kannattaa soittaa ainoastaan silloin, jos kotihoidolla ei pärjää. Epäily koronavirustartunnasta ei ole enää riittävä syy soittaa päivystysapuun tai terveysasemille.

Päivystysapu: 116 117

Numero on avoinna ympäri vuorokauden. Numerosta saa ohjeita oikeaan toimimiseen, jos ei voi odottaa terveysaseman aukeamista. Numerosta ohjataan oikeaan hoitopaikkaan ja annetaan ohjeita itsehoitoon.

Palvelu on tällä hetkellä ruuhkautunut, joten tähän numeroon tulee soittaa ainoastaan silloin, jos kotihoidolla ei pärjää.

Espoon koronapuhelin: 09 816 34600.

Numero on avoinna arkisin klo 7–18.

Valtakunnallinen neuvontanumero: 0295 535 535

Puhelin on avoinna arkisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15.

Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonta tarjoaa yleistä tietoa koronaviruksesta. Se on suunnattu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät voi hakea tietoa internetistä. Palvelua saa mahdollisuuksien mukaan myös ruotsiksi ja englanniksi.

Tekstiviestineuvonta on numerossa 050 902 0163. Se on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät voi käyttää puhelinta esimerkiksi kuulovamman tai muun syyn takia.

Terveysasemat. Jos oireet ovat lieviä ja kotihoito riittää, pysy ensisijaisesti kotona. Älä mene terveysasemalle, jos epäilet koronavirustartuntaa. Terveyskeskukseen voi soittaa, jos vakavia oireita ilmenee. Lievissä tapauksissa vältä soittamista ruuhkautuneisiin palveluihin.

Vakavia oireita ovat esimerkiksi hengenahdistus tai yleistilan heikkeneminen. Riskiryhmään kuuluvilla vakavia oireita ovat myös äkillinen kuume (38 astetta tai yli), kurkkukipu ja yskä.

THL määrittelee riskiryhmiin kuuluviksi yli 70-vuotiaat henkilöt, pitkäaikaissairauksista kärsivät aikuiset sekä lapset, joilla on vaikea perussairaus tai puolustuskykyä lamaava lääkitys.

Koronasairaalat. Koronaan keskittyneitä terveysasemia on perustettu Espooseen yksi. Espoossa koronatapauksia hoidetaan Samarian terveysasemalla.

Koronaterveysasemalle ei voi mennä suoraan vaan ensin tulee soittaa koronavirusneuvontaan (p. 09 8163 4600). Toimintaohjeet annetaan puhelimitse.

Kiireellinen sairaanhoito. Äkillisissä ja kiireellisissä, henkeä uhkaavissa tilanteissa voi soittaa hätänumeroon 112. Henkeä uhkaavia tilanteita ovat esimerkiksi kova rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet ja äkillinen kouristelu.

Lääkkeet ja apteekit. Koronaviruspandemian aikana apteekki voi erityisistä syistä poiketa Kelan ohjeiden mukaisista lääkkeiden toimitusväleistä ja joustoajoista. Menettelyllä on tarkoitus vähentää ylimääräisiä apteekkikäyntejä koronaviruksen leviämisen vähentämiseksi. Tässä vaiheessa poikkeusmenettelyä voi käyttää lääkeostoihin, joissa asiakkaan aiemmin ostamat lääke-erät loppuvat ennen 1.6.2020.

Flunssaisena tai oireisena ei saa mennä apteekkiin, vaan kannattaa pyytää toista hoitamaan asiointi. Yli 70-vuotiaiden tulee välttää apteekissa käymistä. Toisen puolesta asioidessa on otettava mukaan potilaan Kela-kortti ja tieto noudettavista lääkkeistä. Sähköisen valtuutuksen voi tehdä Suomi.fi-palvelussa. Lääkkeiden tilaamisen ja apteekkiasioinnin voi hoitaa myös verkossa.

Kotona on hyvä olla aina varmuuden vuoksi särkylääkettä, joita voi käyttää kuumeen ja kivun hoitoon. Lisäksi kotona kannattaa pitää haavanhoito- ja sidetarvikkeita.

Henkistä tukea: puhelinpalveluita ja chatteja

Valtakunnallinen puhelinneuvonta. Puhelinneuvonta antaa yleistä tietoa koronaviruksesta. Sieltä ei saa terveysneuvontaa. Puhelinneuvonta on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät voi käyttää internetiä. Puhelin (0295 535 535) on avoinna arkisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15. Tekstiviestipalvelu (p. 050 902 0163) on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät esimerkiksi kuulovamman tai muun syyn vuoksi voi puhua puhelimessa. Palvelu perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivujen tietoihin.

Valtakunnallinen Korona-info. Valtioneuvoston verkkosivujen Korona-info-chatista saa yleistä tietoa koronaviruksesta mutta ei terveysneuvontaa. Chat-ikkuna löytyy verkkosivun oikeasta alareunasta. Chat-palvelu saattaa olla ruuhkautunut.

Espoon kaupungin mielenterveyspalvelut. Espoon kaupungin mielenterveyspalveluista saa apua, jos koronaepidemia huolettaa tai ahdistaa. Puhelinpalvelu (09 8163 1300) on avoinna arkisin klo 8–16.

MIELI ry:n Kriisipuhelin. MIELI Suomen Mielenterveysseura ry:n Kriisipuhelin päivystää päivittäin ympäri vuorokauden numerossa 09 2525 0111. Keskusteluapua saa koronaviruksen aiheuttamiin huoliin tai mihin tahansa muihin kriiseihin tai murheisiin. Ruotsinkielinen puhelin (09 2525 0112) päivystää ⁠ma ja ke klo 16–20 sekä ti, to ja pe klo 9–13⁠. Kriisipuhelimen arabian- ja englanninkielinen linja (09 2525 0113) päivystää ma ja ti klo 11–15, ⁠ke klo 13–16 ja 17–21⁠ sekä to klo 10–15⁠.

Verkkokriisikeskus Tukinet MIELI Suomen Mielenterveys ry:n verkkopalvelu Tukinet tarjoaa keskusteluapua päivittäin ympäri vuorokauden. Tukinetistä saa henkilökohtaisen tukihenkilön, voi osallistua ryhmächatteihin, kahdenkeskisiin chatteihin sekä ryhmäkeskusteluihin, kaikkiin halutessaan nimettömänä. Toiminnassa on mukana yli 70 järjestöä.

MIELI ry:n kriisikeskusverkosto. MIELI ry:n kriisikeskusverkosto tarjoaa vastaanottoaikoja etäyhteydellä eli videon välityksellä tai puhelimitse. Keskusteluapua saa koronaviruksen aiheuttamiin huoliin tai mihin tahansa muihin kriiseihin tai murheisiin. Palvelua tarjotaan myös maahanmuuttajille: suomeksi, ruotsiksi, englanniksi tai tarvittaessa tulkin välityksellä.

Mielenterveyden keskusliiton neuvonta. Mielenterveysneuvontaan ja vertaistukipuhelimeen voi soittaa millä tahansa huolen aiheella. Puhelimen lisäksi neuvoja annetaan chatissa. Kasvokkain tapahtuva neuvonta on nyt tauolla, mutta verkko- ja puhelinneuvontaa on vahvistettu. Verkkosivuille on koottu myös tietoa ja artikkeleita mielenterveyden häiriöistä sekä ongelmista selviämisestä. Verkkosivulla päivittyy lista palveluista. Neuvonta-chat on avoinna ma–to klo 12–15. Valtakunnallinen mielenterveysneuvonta (020 391 920) on avoinna arkisin klo 10–15. Puheluun vastaa ammattilainen. Vertaistukipuhelin (0800 177 599) on avoinna arkisin klo 10–15. Puheluun vastaa mielenterveysongelmia itse kokenut ihminen.

Hyvä kysymys. Väestöliiton verkkopalvelussa on suomalaisten järjestöjen tuottamia palveluita ja vertaistukea. Omia palveluita on suunnattu eri ikäryhmille: nuorille, aikuisille, ikäihmisille ja perheille. Tietoa ja tukea koronaepidemian aikana saa esimerkiksi ryhmä-chateista, joita järjestetään eri aiheista. Psykoterapeuttien pitämä ajanvaraus-chat on kahdenkeskinen reaaliaikainen kirjoitettu keskustelu asiantuntijan kanssa. Vapaista vastaanottoajoista voi varata itselleen sopivan ajan. Chateissa keskustelua käydään nimimerkillä, ja niiitä ohjaavat järjestöjen asiantuntijat tai koulutetut vertaisohjaajat.

Ensi- ja turvakotien liiton chatit

Verkkosivujen chat-keskusteluissa saa apua moneen elämäntilanteeseen, mm. väkivaltaan, lapsiperheen erotilanteeseen, vauvaperheen haasteisiin tai päihdehuoliin. Kaikki chatit ovat avoinna päivittäin klo 10–15. Verkkoauttajina toimivat ammattilaiset Ensi- ja turvakotien liitosta ja liiton jäsenyhdistyksistä sekä koulutetut vapaaehtoiset.

Barnavårdsföreningenin chatit

Barnavårdsföreningen-lastensuojelujärjestö tukee lapsia ja perheitä, jotka kokevat arjen haastavaksi, esimerkiksi eron kohdatessa tai neuropsykiatristen haasteiden takia. Järjestön asiantuntijat päivystävät chatissa ma ja ke klo 15–18, ti, to ja pe klo 12–15. Suomenkielinen nuorten vanhemmille suunnattu chat toimii myös to klo 19–20 ja ruotsinkielinen erochat ti klo 10–12. Keskustella voi sekä suomeksi että ruotsiksi. Chatit on tarkoitettu kaikille, joilla on tarvetta keskustella poikkeustilanteesta: lasten vanhempien ja isovanhempien lisäksi myös lapsille ja nuorille. Vastaajat ovat asiantuntijoita sosiaali-, terveys- tai kasvatusalalta.

Juttukorva. HelsinkiMissio on avannut uuden Juttukorva-puhelinpalvelun lievittämään kaikenikäisten yksinäisyyttä poikkeustilanteen keskellä. Juttukorvassa voi keskustella järjestön työntekijän kanssa mistä tahansa aiheesta. Puhelinpalvelu (045 341 0504) on avoinna arkisin klo 13–15.

Kohtaa mut -verkkokahvila ja -puhelin Kehitysvammaisten Tukiliitto antaa tukea nuorille ja aikuisille kehitysvammaisille. Tukinet-chatissa kokoontuu kaikille avoin Kohtaa mut -verkkokahvila tiistaisin klo 17–19. Ryhmää vetävät Tukiliiton työntekijät. Kohtaa mut -puhelimeen voi soittaa, jos tuntee itsensä yksinäiseksi tai kaipaa juttukaveria. Puhelin (0400 878 781) on avoinna arkisin klo 15–18. Puhelimeen vastaa Tukiliiton työntekijä.

Kirkon keskusteluapu. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse tai verkon kautta. Lisätietoja löytyy eri seurakuntien verkkosivuilta ja somekanavista. Espoon seurakunnissa palvelee Papin puhelin päivittäin klo 9–21. Esimerkiksi Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa (p. 09 8050 3501), Leppävaaran seurakunnassa (p. 09 8050 5562) ja Tapiolan seurakunnassa (p. 09 8050 4900). Keskusteluapua on saatavissa sekä kasvokkain että sähköisten välineiden kautta. Seurakuntien diakoniavastaanotot palvelevat normaalisti. Lähiaikoina avataan myös chat-palvelu.

Aamukorva. HelsinkiMission Aamukorvasta tavoittaa keskustelukumppanin aamun varhaisina tunteina. Puheluun vastaa tehtävään koulutettu vapaaehtoinen. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Aamukorva (p. 045 341 0504) on avoinna päivittäin klo 5–8. Palvelu on tarkoitettu yli 60-vuotiaille.

Lyssnande örat. HelsinkiMission ruotsinkielisille senioreille tarkoitettu puhelinpalvelu käynnistyy 24. maaliskuuta. Numero (045 341 0504) on avoinna ti–to klo 15–17. Kaikki keskustelut ovat luottamuksellisia ja anonyymeja. Myöhemmin avataan myös englanninkielinen palvelu.

Senioripysäkki. Senioripysäkki-puhelimessa HelsinkiMission ammattiauttajat tarjoavat keskusteluapua yli 60-vuotiaille. Yhteydenottopuhelin (045 341 0506) on avoinna ma–to klo 9–11.

Nuorten Väestöliitto. Väestöliiton nettipalveluissa voi keskustella koronavirukseen liittyvistä huolista. Verkkosivulle on koottu tietoa ja useita ja chat-palveluita nuorille. Sivusto on suunnattu 13–19-vuotiaille.

Nuorten kriisipiste. HelsinkiMission nuorten kriisipiste ja Krisjouren för unga tarjoavat luottamuksellista keskusteluapua kriisityöntekijän kanssa. Palvelu on suunnattu 12–29-vuotiaille nuorille, aikuisille, pareille ja nuorten perheille. Puhelinpalvelu on avoinna ma–to klo 9–11. Suomeksi vastataan numeroissa 045 341 0583 ja 045 855 0945 sekä ruotsiksi numeroissa 045 341 0574 ja 044 765 4487.

Nuortennetti.fi. Mannerheimin lastensuojeluliiton lasten ja nuorten puhelin (p. 116 111) on avoinna arkisin klo 14–2 ja la–su klo 17–20. Numerossa voi kysyä tai keskustella luottamuksellisesti mistä tahansa itseä mietityttävästä asiasta. Puhelimen päivystävät aikuiset ovat vaitiolovelvollisia. MLL:n lasten ja nuorten chatissa voi jutella luottamuksellisesti ja nimettömästi vapaaehtoisen päivystäjän kanssa. Chat on auki su–ke klo 17–20. Ajanvarauschatissa voi keskustella vaitiolovelvollisen MLL:n ammattilaisen kanssa itselleen sopivaan aikaan. Ryhmächat-sivulla järjestetään yhteisiä chatteja torstaisin klo 16–17.30. Keskusteluja ohjaavat MLL:n koulutetut nuoret verkkotukioppilaat ja/tai aikuinen ammattilainen.

Sekasin-chat. Sekasin-chat on avoinna joka päivä: arkisin klo 9–24 sekä la–su klo 15–24. Sekasin on valtakunnallinen keskustelualusta 12–29 -vuotiaille. Sitä koordinoivat MIELI Suomen Mielenterveys ry ja Punainen Risti, ja chatissa päivystävät usean järjestön ammattilaiset eri ammattialoilta sekä koulutetut vapaaehtoiset. Chatissa voi puhua nimettömänä ja luottamuksellisesti.

Sekasin Gaming Sekasin Gaming on avoinna päivittäin ympäri vuorokauden. Palvelu toimii videopeliyhteisöille suunnitellussa Discord-sovelluksessa. Verkkonuorisotila ja -yhteisö on ammatillisesti moderoitu, ja sen puhe- ja tekstikanavilla voi keskustella anonyymisti suomalaisten nuorten kanssa. Lisäksi serverillä toimii säännöllisesti eri alojen ammattilaisia nuorten tukena.

Netari Pelastakaa Lapset ry:n digitaalinen nuorisotalo Netari tarjoaa keskustelutukea lapsille ja nuorille poikkeustilanteen keskelle. Netarissa voi hengailla rennosti kavereiden kanssa tai jutella mieltä askarruttavasta asiasta luotettavan aikuisen kanssa. Chat-palveluita on avoinna viikonpäivästä riippuen klo 10–23.30 välillä.

Nyyti ry. Valtakunnallinen yhdistys Nyyti ry edistää opiskelijoiden mielenterveyttä ja opiskelukykyä. Nyytin ryhmämuotoisessa chatissa jutellaan erilaisista opiskelijan arkea ja elämää koskettavista aihepiireistä. Chatissa on mukana aina Nyytin vapaaehtoiset tai työntekijät. Koronaepidemiaan liittyviä chatteja järjestetään torstaisin klo 18–20 ja tiistaisin klo 15–17.

Tyttöjen talo. Espoon Tyttöjen talo toimii nyt verkon kautta. Palvelut on tarkoitettu kaikille 10–29-vuotiaille tytöksi tai naiseksi identifioituville ja tyttöyttä itsessään pohtiville. Talon toiminta ja nuorisotyö on siirtynyt verkkoon etäyhteyden avulla. Talon työntekijät tavoittaa mm. chatin, puhelimen, videoyhteyden sekä somekanavien kautta. Chat-kanavat ovat tarkoitettuja alle 30-vuotiaille nuorille.

Poikien puhelin. Väestöliiton Poikien puhelin on auttava palvelu alle 20-vuotiaille pojille ja nuorille miehille. Puheluihin vastaa aikuinen, koulutettu mieshenkilö. Puhelut voi soittaa nimettömänä, ja ne ovat luottamuksellisia. Puhelin (0800 94884) on avoinna arkisin klo 13–18. Poikien puhelimen chattiin pääsee verkkosivun oikeasta alakulmasta (puhelimessa vihreä palkki näkyy näytön alalaidassa). Chatissa käydään keskustelua kahden kesken Poikien puhelimen työntekijän kanssa, ja ne ovat luottamuksellisia ja nimettömiä. Chat on avoinna ma–to klo 13–18 ja pe klo 13–15.

Liikkuminen

Julkinen liikenne: Joukkoliikenne kulkee Helsingin seudulla, mutta osin harvennetuin aikatauluin. Kaikkien liikennevälineiden ja asemien siivousta on myös tehostettu. Kuljettajien ja matkustajien välistä kontaktia pyritään välttämään, joten bussinkuljettajat eivät myy matkalippuja sekä raitiovaunujen kuljettajien asiakaspalvelutehtävät on lopetettu.

HSL kehottaa välttämään turhaa matkustamista. Matkustajia, joilla on flunssan oireita, pyydetään välttämään julkisia liikennevälineitä.

Metro on siirtynyt harvennettuun liikenteeseen. HSL:n lähijunia on peruttu, ja osa junista liikennöi harvennetuin vuorovälin. Bussiliikenteessä voi jäädä ajamatta satunnaisia linjoja. Julkisen liikenteen tilanteen voi tarkistaa verkossa.

Matkaliput: HSL ei muunna kausilippuja arvoksi toistaiseksi koronavirusepidemian aikana, koska hyvittäminen edellyttää asiointia HSL:n tai kuntien palvelupisteessä. HSL voi hyvittää jälkikäteen yli 70-vuotiaiden tai karanteeniin määrättyjen kausilipuista.

Taksin voi tilata lataamalla taksisovellutuksen Google Play - tai App Store-sovellutuskaupoista. Pääkaupunkiseudulla toimivia ovat mm. FixuTaxin, Menevä Taksin, Menoksin, Taksi Helsingin, Kovasen, Taksinin, 02 Taksin ja Valopilkun sovellutukset. Vain sovelluksella toimivat kuljetuspalvelut ovat pääkaupunkiseudulla Uber ja Yango.

Taksin voi tilata myös mm. seuraavista numeroista: Fixutaxi puh. 0100 6060, Taksi Helsinki 0100 0700, Kajon puh. 0100 7070, Kovanen puh. 0200 6060, Lähitaksi puh. 0100 7300 ja Menevä Taksi puh. 0800 02120.

Kaupunkipyöräily: Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä ja Espoossa tavallista aikaisemmin, jo maanantaina 23.3. Vantaan pyörät tulevat käyttöön huhtikuun alussa. Pyörien asemat löytyvät HSL:n Reittioppaasta.

Koronavirusepidemian aikana ei suositella matkustelua kotimaassa. Mökkimatkoja kannattaa myös harkita tarkkaan, sillä paikasta toiseen liikkuminen lisää taudin leviämisen riskiä. Mökkikuntien terveyspalvelut on mitoitettu vakituisten asukkaiden tarpeisiin, eivätkä kunnat epidemian laajentuessa kykene tarjoamaan hoitoa vierailijoille.

Pankkiasiat. Useiden pankkien toimipisteet ovat auki rajoitetusti, samoin kassapalvelut. Pankkiasiat kannattaa hoitaa nyt verkossa tai käyttäen pankkien mobiilisovellutuksia. Kiireellisissä asioissa kannattaa ottaa yhteyttä omaan pankkiin puhelimitse. Käteisellä maksamisen sijasta tulee suosia mobiilimaksamista tai etämaksua.

Useimmat pankit myöntävät lyhennysvapaita kuukausia lainoille. jos vuokranmaksukyky on alentunut epidemian vuoksi, niin kannattaa olla yhteydessä vuokranantajaan, jonka kanssa voi sopia maksuaikataulusta. Vuokranmaksuun voi hakea asumistukea tai toimeentulotukea.

Ruuan kotiinkuljetuspalveluja

Ruuan verkkokauppa- ja kuljetuspalvelut toimivat normaalisti myös koronaepidemian aikana, mutta palvelut ovat ruuhkautuneet pääkaupunkiseudulla. Yksittäisiä tavarapuutteita saattaa esiintyä, joten asiakkaita pyydetään myös tilaamaan maltillisia määriä tuotteita. Ostokset voi useimmissa palveluissa hakea lähimmästä noutopisteestä tai tilata kotiin. Ostokset kannattaa maksaa jo tilaushetkellä, jotta vältetään ovella tapahtuva kontakti. Kuljettaja voi jättää etukäteen maksetun tilauksen sovitusti myös oven taakse, jolloin kuljettaja ottaa yhteyttä toimituksen tarkemmasta ajankohdasta.

S-ryhmän kauppojen, eli Prisman, S-marketin ja Alepan, ruuan verkkokauppa löytyy Foodie-palvelusta. Kotiinkuljetuksen hinnat alkaen 5,90–8,90 e, noutopisteestä haettuna 3,90–6,90 e.

K-ryhmän kauppojen ruokatavaroiden verkkokaupan löytyy K-ruoka-palvelusta. Kotiinkuljetuksen hinnat alkaen 9,90–12,90 e, noutopisteestä haettuna 4.90–6.90 e.

Kauppahalli24.fi toimittaa ruokaa kotiin pääkaupunkiseudulla. Kotiinkuljetus maksaa 3,99–9,99 e riippuen ostoskorin loppusummasta.

Ruoka.net toimittaa yksityisasiakkaille ja yritysasiakkaille päivittäistavaroita pääkaupunkiseudulla. Kotiinkuljetuksen perusmaksu on 9,90 e, mutta alle 55 euron tilauksista peritään lisämaksu.

Kauppakassi.com toimittaa ruokatilauksia on Helsingin ja Espoon keskustasta noin 10 kilometrin säteelle. Erikseen sovittaessa toimitus onnistuu myös alueen ulkopuolelle. Kotiinkuljetuksen hinta on 8,90 e, erikoistoimitukset sopimuksen mukaan.

Matsmart (www.matsmart.fi) myy ruokaa, joka olisi muuten päätynyt hävikkiin. Matsmart toimittaa ostoksia ympäri Suomea joko kotiin tai Postin noutopisteeseen.

Food Market Herkun verkkoruokakauppa toimii osoitteessa kauppa.foodmarketherkku.fi. Verkkokauppa toimii pääkaupunkiseudulla, ja sitä ylläpitää Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta.

Fiksuruoka.fi toimittaa ostoksia koko Suomeen. Tuotevalikoima koostuu pääosin elintarvikkeiden poistoeristä, jotka olisivat muuten vaarassa tulla poisheitetyiksi. Fiksuruoka lähettää toimitukset Postin kotiinkuljetuksena tai Matkahuollon Jako-pakettina. Toimitus kotiovelle alkaen 7,90 e. Ilmainen kotiinkuljetus koko Suomeen yli 70 e tilauksiin.

Feelia-ruokakauppa (www.feeliaruokakauppa.fi) myy esivalmistettua kotiruokaa. Ruokakauppa toimittaa kylmässä säilytettäviä valmiita, kypsennystä vaille olevia ruokia koko maahan postin välityksellä. Toimitus kotiovelle maksaa 8,90 e.

Valmiiksi suunniteltuja ruokakasseja resepteineen toimittavat kotiin pääkaupunkiseudulla muun muassa Sannan ruokakassi, Anton & Anton, Komero ja Ruokaboksi. Hinnat vaihtelevat tilauksen mukaan.

Kirjastopalvelut

Pääkaupunkiseudun kirjastot ovat kiinni, mutta lainat eivät eräänny kirjastojen ollessa suljettuina. Myöskin varattujen kirjojen noutoaikaa jatketaan, ja ne voi noutaa kirjastojen avauduttua.

Helmet-kirjastojen e-aineistot ovat käytettävissä verkossa. Niiden käyttämiseen tarvitaan kirjastokortin numero ja kirjastosta saatu pin-koodi. E-kirjastossa voi muun muassa ladata omalle laitteelle kirjoja, äänikirjoja, lukea kotimaisia aikakausilehtiä sekä ulkomaisia sanomalehtiä. E-kirjastosta voi myös kuunnella musiikkia, opiskella soittamista tai kieliä maksutta. E-kirjastojen tarkemmat käyttöohjeet ja tarjonta löytyvät verkosta.

Seuraa uutisia tästä aiheesta