Bussikuskit syyttävät työnantajiaan koronavirus­vaaran vähättelystä – HSL: ”Tämä on mietitty THL:n ohjeiden pohjalta” - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki|Poikkeusolot

Bussikuskit syyttävät työnantajiaan koronavirus­vaaran vähättelystä – HSL: ”Tämä on mietitty THL:n ohjeiden pohjalta”

Koronavirukselta suojautuminen hiertää kuljettajien ja työnantajien väliä. Kuljettajien mukaan heitä ei suojella tarpeeksi, työnantajat vetoavat THL:n ohjeisiin.

Jukka Parkkima kohtaa koronavirusepidemiankin aikana päivittäin kymmeniä matkustajia etuovella. Kuva: Kaisa Rautaheimo / HS

Julkaistu: 26.3. 16:22, Päivitetty 26.3. 20:44

Linja-autonkuljettaja Jukka Parkkima on ollut ajossa 20 vuotta. Tuusulan Jokelassa asuva, reilu nelikymppinen kuljettaja kohtaa auton etuovella tavallisesti kymmenistä satoihin matkustajaa päivässä. Nyt matkustajat ovat merkittävästi vähentyneet, mutta kontakteja syntyy välttämättä silti.

”En ole koskaan nähnyt vastaavaa. Sikainfluenssan aikaan oli vähän käsidesiä liikenteessä. Mutta ei mitään näin rajua”, Parkkima sanoo.

Parkkima toivoisi työantajaltaan Pohjolan Liikenteeltä nykyistä parempaa varautumista.

”Toimistotyöntekijät voivat tehdä etätyötä kotoa”, Parkkima sanoo.

Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko sanoo, että yhtiö on pyrkinyt eri tavoin turvaamaan kuljettajiensa työolosuhteet.

Erityisesti Parkkimaa hiertää se, ettei työnantaja ole määrännyt kuljettajia sulkemaan etuovia.

Parkkima ajaa Helsingin seudun liikenteen (HSL) Pohjolan Liikenteeltä tilaamia linjoja. Ajot ovat siis HSL:n alueella.

HSL perusti ohjeistuksensa kulun säilyttämiseksi etuovesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) lausuntoon. Kuljettajien lipunmyynti on lopetettu.

Parkkima pitää toimia riittämättömänä.

”Ihmettyttää tämä välinpitämätön suhtautuminen.”

Helsinkiläinen Esa Hänninen, 58, on ajanut bussia vuodesta 1984. Helsingin Bussiliikenteen (Helb) kuljettaja hän on ollut lähes 26 vuotta.

”Meitä on paljon ihmisiä tässä maailmassa, jotka emme ole kokeneet vastaavaa. Kyllä tämä jännittää. Onneksi olen perusterve, harrastan liikuntaa, enkä ole ikinä polttanut tupakkaa. Omasta mielestäni en kuulu riskiryhmään. Tosin ikä rupeaa tulemaan toisesta päästä vastaan”, Hänninen sanoo.

Hännisen mielestä lipunmyynnin lopettaminen HSL:n linjoilla oli varotoimi oikeaan suuntaan. Mutta hänenkin mielestään etuovi pitäisi sulkea.

Hänninen epäilee, että HSL ei suostu sulkemaan etuovea siksi, että silloin matkalippujen kontrollointi vaikeutuisi. Arvokortilla lippu ostetaan bussin etuosan laitteesta.

Hännisen mukaan yksittäiset matkustajat eivät vain kulje nopeasti kuljettajan ohi ja asettavat kuljettajan siksi riskitilanteeseen.

”Moni vanhus painaa viisikin kertaa laitetta ennen kuin leimaaminen onnistuu. Yskäiseminen on se pahin.”

Hän toivoisi työnantajalta myös suojahanskoja.

”Jotkut ovat ostaneet omia. Toivotaan, että tämä rupeaisi menemään toiseen suuntaan. Kyllä maailmalla lyö turpaan aika rajusti tämä virus.”

Helbin toimitusjohtajan Mika Seppäsen mukaan kuljettajille on tarjolla hanskoja.

”Niitä saa meidän palvelupisteestä, jossa kuljettajat tarpeen tullen tilittävät kassan. Alkolukon pilliin saa uuden suukappaleen työnjohdolta.”

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi vastaa bussikuskien kritiikkiin etuovien auki pitämisestä THL:n asiantuntijalausunnon pohjalta: ”80 prosentissa autoista on turvaohjaamo, pleksit suojaavat kuljettajaa.”

Rihtniemi sanoo, että lisäksi kuljettajilla on oma ilmanvaihto, joka puskee ilmaa matkustajiin päin eikä toisinpäin.

”Poistimme jo käteisrahastuksen. Lipuntarkastajat eivät enää ota kertamaksua käteisrahana, kun raha on sellainen, joka kuljettaa niitä pöpöjä.”

Pari viikkoa sitten kuljettajat teippasivat etuovia omatoimisesti kiinni. Kuskien mukaan jotkut kuljettajista päästävät yhä matkustajat vain keski- ja takaovista. Rihtniemi ei haluaisi, että tilanne eskaloituisi riidaksi kuskien ja HSL:n välillä uudelleen.

Toimitusjohtaja muistuttaa, että HSL joutuu ajattelemaan sekä kuskien että matkustajien parasta. Ohjeistus on ollut tasapainoilua kuljettajien ja matkustajien välillä.

”THL:ltä saamamme tiedon mukaan turvaohjaamo on riittävä suojelemaan kuljettajia, kun matkustaja menee niin nopeasti siitä edestä. Jos kuljettaisiin keskiovista, matkustajat törmäilisivät toisiinsa”, Rihtniemi sanoo.

HSL:n matkustajamäärät ovat pudonneet 70 prosenttia ja lipputulot ovat romahtaneet.

”Matkustajien pitää maksaa matkansa. ’Arvolla’ ei pysty maksamaan bussin keski- ja takaosassa”, Rihtniemi sanoo.

Raha ei kuitenkaan Rihtniemen näkemyksen mukaan ole syy ohjeistuksiin. ”Tämä on mietitty THL:n ohjeiden pohjalta. Toivomus on, että ei kärjistettäisi. Kyllä jokainen taho tekee parhaansa.”

Helsingin Bussiliikenteen toimitusjohtaja Mika Seppänen pitää ajatusta etuoven sulkemisesta turhana, koska lipun leimauslaite sijaitsee etuoven luona. Keskiovista tulijatkin kuitenkin kävisivät leimaamassa kuskin luona. Tämä lisäisi kontakteja.

”Etuovi on lisäksi potentiaalinen pelastustie”, Seppänen sanoo.

Helsingin Bussiliikenne teippaa Seppäsen mukaan paraikaa autoon etuovesta astuttaessa heti vasemmalla olevaa penkkiparia pois käytöstä kaikissa busseissa. Sillä varmistetaan, ettei kukaan jää etupenkkiin istumaan kuskin läheisyyteen.

”Luodaan mielenrauhaa kuljettajille. Näinä aikoina toisen huomioiminen korostuu, myös kuljettajaa kohtaan, ettei tulla siihen lähelle yskimään ja kyselemään turhia.”

Helsingin Bussiliikenteellä on noin 350 autoa, joista alle 60:sta puuttuu kuskin turvakoppi. Seppälän mukaan jälkimmäisiä on käytetty ruuhka-aikoina.

Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko kertoo yhtiön noudattavan HSL:n ohjeita.

Myös hän kertoo, että keskustelussa etuoven mahdollisesta sulkemisesta kuunneltiin THL:n asiantuntijaa.

”THL:stä vastattiin, että kontakti asiakkaan ja kuljettajan välillä on niin lyhytaikainen ja ohimenevä, että ongelmaa ei ole.”

Alanko kertoo yhtiön hankkineen vastikään kuskeille hansikkaat. Käsidesiä jaetaan mahdollisuuksien mukaan.

”Ostimme tuhansia pareja hansikkaita. Olemme hankkineet kuljettajille käsidesipulloja. Sehän loppui markkinoilta kertaheitolla. Nyt mietimme, miten jatkamme sitten, kun pullot tyhjenevät.”