Taloudellinen katastrofi uhkaa HSL:ää: luvassa hinnankorotuksia, liikenteen vähennyksiä tai rahan anelua kunnilta - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki|Poikkeusolot

Taloudellinen katastrofi uhkaa HSL:ää: luvassa hinnankorotuksia, liikenteen vähennyksiä tai rahan anelua kunnilta

Helsingin seudun liikenteen matkustajamäärät ovat pudonneet 30 prosenttiin normaalista koronaviruksen takia.

Noin viidennes Helsingin seudun bussivuoroista karsiutuu pois, kun kesäaikataulut otetaan käyttöön ensi maanantaina.

Julkaistu: 14.4. 13:56, Päivitetty 14.4. 14:36

Koronavirusepidemia on vienyt Helsingin seudun joukkoliikenteen (HSL) niin pahoihin talousvaikeuksiin, että se hakee omistajiltaan eli pääkaupunkiseudun kunnilta 200 miljoonan euron lainavaltuutusta.

Mahdollinen lainasumma on suuri, kun sitä vertaa HSL:n noin 700 miljoonan euron vuosibudjettiin. HSL:n tuloista yli puolet kertyy lipputuloista, jotka nyt ovat romahtaneet 30 prosenttiin normaalista.

”Meille kertyi maaliskuussa tappiota 15 miljoonaa euroa ja huhti-toukokuussa arviolta 20 miljoonaa euroa kuussa. Jos tilanne jatkuu yhtä pahana, meidän budjetoitu alijäämämme on jo ennen kesää 50–60 miljoonaa euroa”, sanoo toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Koska epidemian kestosta ei vielä ole tietoa, HSL joutuu varautumaan isoon lainaan, jota kenties ei kokonaisuudessaan tarvitse nostaa. Tilanteen ollessa epäselvä HSL:n ennuste vuoden loppuun mennessä on 50–150 miljoonaa euroa alijäämää.

HSL:n jäsenkunnille tieto joukkoliikenteen tappioista on myrkkyä, koska kuntien taloudelle koronaepidemia tuo mittavia lisäkuluja muutenkin.

”Akuutista tilanteesta me selviämme lainalla, mutta se laina on maksettava takaisin. Eikä niitä takaisinmaksukeinoja ole kuin kolme: lipunhintojen korotukset, kuntaosuuksien nosto tai palvelujen karsinta”, Rihtniemi sanoo.

Eräänlainen palveluiden karsinta alkaa jo ensi viikon maanantaina, kun HSL ottaa supistetut kesäaikataulut käyttöön bussiliikenteessä pari kuukautta etuajassa.

Metron ja raitiovaunujen vuorovälejä harvennettiin jo maaliskuussa.

Ensi maanantaina bussivuorot vähenevät 20 prosentilla. Pidennettyä yöliikennettä ei ajeta eli bussit kulkevat perjantaisin muiden arkipäivien aikatauluin. Lauantaisin liikennöidään sunnuntain aikataulujen mukaan. Koululaislinjat lopettavat liikennöinnin.

HSL on lähettänyt bussiyhtiöille suosituksen, että ensi maanantaista lähtien ajossa olisi vain niitä busseja, joissa on pleksillä eristetty turvaohjaamo. Koska käteismaksut lopetettiin jo epidemian alussa, kuljettajat voivat sulkea turvaohjaamon laskutusluukunkin kokonaan.

Turvaohjaamoita on 80 prosentissa pääkaupunkiseudun busseista. Vähemmän varusteltuja busseja on ollut ajossa ruuhka-aikoina.

Oikaisu kello 14.35: Korjattu kolmannessa kappaleessa, että alijäämä on 50-60 miljoonaa jo ennen kesää, ei kesän jälkeen.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Kaupunki