Tikkurilan asema-aukiosta suunnitellaan kaupunkikeidasta, jossa taide yhdistyy historiaan - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki|Kaupunkisuunnittelu

Tikkurilan asema-aukiosta suunnitellaan kaupunkikeidasta, jossa taide yhdistyy historiaan

Vantaan kireän taloustilanteen vuoksi kunnostussuunnitelma toteutuu vähitellen.

Havainnekuvassa häämöttää taustalla päärata. Carl Albert Edelfeltin aukio on päällystetty graniittilaatoilla.

Julkaistu: 26.4. 2:00

Vantaa suunnittelee Tikkurilan kulahtaneen asema-aukion kunnostamista uudentyyppiseksi kaupunkiaukioksi, missä taide, historia ja ihmiset kohtaavat. Samalla aukio saa uudeksi nimekseen Carl Albert Edelfeltin aukio.

Taidemaalari Albert Edelfeltin isä, arkkitehti Carl Albert Edelfelt suunnitteli Tikkurilan vanhan asemarakennuksen, joka nyt on Vantaan kaupunginmuseon käytössä. Rakennuksessa on juuri alkanut remontti.

Aukion kunnostuksessa pyritään nivomaan aseman tienoo nykyistä paremmin Keravanjoen jokipuistoon, jossa on jo rakennustyöt aloitettu viime vuonna. Aukion eteläpuolinen Veteraanipuisto muuttuu nykyistä vehreämmäksi.

Puisto on saanut alkunsa jo 1860-luvulla, kun päärata valmistui. Se on suojeltu.

Koska suunnitelmat ovat kunnianhimoisia ja Vantaan varat ovat rajalliset, kokonaisuus rakentuu vähitellen lähivuosien aikana.

Vantaan kadunsuunnittelupäällikkö Olli Lappalainen hahmottelee, että budjettivarojen salliessa ensi vuonna voitaisiin aloitella esimerkiksi aukioalueen maarakennustöitä tai puistoalueiden kunnostusta.

Joka tapauksessa Edelfeltin aukion rakennustyöt on sovitettava yhteen asemakeskus Dixin eteläpäädyn talonrakennustöiden sekä aukion alla sijaitsevan Sokos Hotelli Vantaan pysäköintikellarin kattorakenteen vesieristeen uusimisen kanssa.

Edelfeltin aukion graniittilaatoitukset voidaan tehdä vasta Dixin laajennusosan valmistumisen jälkeen. Laajennusosaan on kaavailtu toimistoja ja kenties hotellia, mutta rakennuspäätöstä ei ole tehty.

Sotien jälkeen vuonna 1949 Tikkurila oli vielä väljää maalaismaisemaa. Asema oli Tikkurilan kiintopiste.

Tikkurilan aseman, pääradan ja hotelli Vantaan välinen aukio on pitkään ollut joukkoliikenteen solmukohta, kunnes bussiterminaali siirtyi uuden asemakeskuksen kupeeseen Ratatielle.

Aukiolla seisoo vielä tovin pieni rakennus, joka on palvellut taksien taukotilana ja viimeksi nuorten työllistämistoimien toimisto Ohjaamona. Se on määrä purkaa.

Vielä 1990-luvun lopulla bussit täyttivät asema-aukion. Kaupunkikuva muuttui olennaisesti, kun asemakeskus Dixi valmistui vuonna 2015.

Aukio on tarkoitus kattaa graniittilaatoilla, ja sitä jäsentävät uudet istutukset. Kaupunginmuseon pohjoispuolelle on soviteltu uutta viheraluetta, jossa olisi muun muassa omenapuita.

Aukion tuntumaan on kuvataiteilijat Teija ja Pekka Isorättyä ovat suunnitelleet moniosaista taideteosta. Niistä näyttävin olisi suuri messingistä rakennettu Korppi, joka kohoaisi purettavan Ohjaamo-rakennuksen paikalle. Aukiolle levittäytyvät korpin siivet toimivat myös katoksena.

Yksi osa olisi kelloaihe, jota on soviteltu pääradan uuteen suoja-aitaan. Taidesuunnitelmassa on mietitty, että osa kelloista voisi edistää, osa jätättää ja osa kulkea taaksepäin, jolloin syntyy ajatus junaan ehtimisestä.

Veteraanipuiston kohdalla kelloja on pysäytetty tiettyihin historiallisiin hetkiin.

Tekninen lautakunta hyväksyi yleissuunnitelman keskiviikkona.

Oikaisu 5. toukokuuta kello 13.16: Artikkelissa kerrottiin ensin, että Vantaan kaupunginmuseon käytössä oleva rakennus olisi saamassa remontin mukana ensimmäisen hissinsä. Rakennuksessa on todellisuudessa ollut aiemminkin hissi.

Tikkurilan vanha asemarakennus valmistui vuonna 1862. Sen suunnitteli arkkitehti Carl Albert Edelfelt, taidemaalari Albert Edelfeltin isä.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?