HSL:n matkakorttiin suunnitteilla isoja muutoksia: Aikaa voisi jatkossa ostaa vain 30 päivän jaksoissa, mahdollisuus verkkomaksuun tulossa - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki|Joukkoliikenne

HSL:n matkakorttiin suunnitteilla isoja muutoksia: Aikaa voisi jatkossa ostaa vain 30 päivän jaksoissa, mahdollisuus verkkomaksuun tulossa

Lipputuotteiden yksinkertaistaminen liittyy HSL:n uudistukseen, jolla tavoitellaan Lontoosta tuttua maksutapaa.

HSL:n uudistuksessa matkakortille ei enää voisi ladata kausilippua niin moneksi päiväksi kuin haluaa, vaan vain 30 päivän sarjoissa.

Julkaistu: 28.4. 9:15, Päivitetty 28.4. 10:36

Helsingin seudun liikenne (HSL) aikoo pilkkoa matkakorttia käyttävien kausilippulaisten matkustusoikeuden 30 päivän jaksoihin.

Tähän mennessä kautta on voinut ladata kerralla niin monta päivää kuin haluaa 14 päivän ja 365 päivän välillä. Tämä on antanut mahdollisuuden rytmittää kausilipun kestoa päivälleen sen mukaan kuin sitä tarvitsee.

Monet kausilippulaiset ovat ostaneet kautta esimerkiksi vuoden alusta kesäloman alkuun, ja loman päätyttyä uutta kautta joululomaan saakka.

Päiväkohtaisia hinnoissa pitkä kausi on kannattanut. Mitä pitempi kausi, sitä edullisempi päivähinta.

HSL:n hallitus käsittelee keskiviikkona esitystä, jonka mukaan matkakortin kausilipuista tehtäisiin samanlaisia kuin mobiililipun kausilipuista eli kautta voisi ostaa vain 30 päivän jaksoissa.

Jatkossa ihminen ei enää pystyisi räätälöimään päivälleen kausilipun jaksoa. 30 päivän jaksoja voisi kuitenkin ostaa yhdellä kertaa useita.

”Kausilippua voisi ladata useita 30 päivän jaksoja, esimerkiksi neljä kertaa 30 päivää. Sitä ei kuitenkaan voisi ladata esimerkiksi 45 päiväksi”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Jos hallitus hyväksyy uudistuksen, se otetaan käyttöön niin pian kuin se on teknisesti mahdollista – aikaisintaan ensi vuoden alussa.

HSL perustelee uudistusta lipputuotteiden yhtenäistämisellä eli sillä, että HSL-sovelluksessa ja HSL:n matkakortissa olisi samanlaiset lipputuotteet. Toinen peruste on Rihtniemen mukaan siirtyminen uuteen tilipohjaiseen taustajärjestelmään, jossa ei voi olla kovin runsaasti erilaisia lipputuotteita.

Tilipohjainen taustajärjestelmä tarkoittaa sitä, että matkustajan tekemät ostokset näkyvät digitaalisessa järjestelmässä eikä niitä tarvitse erikseen tutkia matkakortin sirulta. Tämä helpottaa esimerkiksi hyvitysten maksamista.

Osastonjohtaja Mari Flinkin mukaan HSL valmistelee tilipohjaisen taustajärjestelmän hankintaa yhdessä isojen kaupunkiliikenteen toimijoiden kanssa.

Uusi taustajärjestelmä antaisi HSL:lle vihdoin myös mahdollisuuden tuoda markkinoille Lontoon joukkoliikenteestä tutun joustavan maksutavan, missä järjestelmä laskee, mikä lipputuote on matkustajalle edullisin.

HSL laskee, että matkakorttien kausilipun tahdistaminen 30 päivän jaksoihin voisi lisätä lipputuloja 2–5 prosenttia. Flinkin mukaan arvio on varovainen.

”Kun vuosia sitten siirryttiin matkakorttiaikaan, ja kausilippuja oli mahdollista ostaa 14–366 päiväksi, silloisen YTV:n lipputulot putosivat 10–15 prosenttia”, Flink sanoo.

Rihtniemi sanookin, että lipputuotteiden yhtenäistämisen ja järjestelmäuudistuksen lisäksi kyseessä on yksi keino lisätä lipputuloja. HSL:n tulot ovat romahtaneet koronakriisin vuoksi. Tämän vuoden budjetissa ammottaa 150–200 miljoonan euron rahoitusaukko.

”Me olemme katsoneet, että tämä on yksi varovainen tapa lisätä lipputuloja”, Flink sanoo.

HSL-sovellus tarjoaa vakiomatkustajille alueen edullisimman kausilipun jatkuvan säästötilauksen muodossa. Kausilipusta peritään maksu 30 päivän välein matkustajan ilmoittamalta maksukortilta.

Jatkuvassa säästötilauksessa 30 päivän kausilippu esimerkiksi AB-alueella maksaa 53 euroa, mutta tavanomaisena mobiililippuna tai matkakortin kautena 59,70 euroa.

Matkakortin käyttäjille jatkuvaa säästötilausta ei tähän mennessä ole ollut olemassa, koska HSL:n tavoite matkakorttimaksujen verkkomaksamisesta on viivästynyt. Se on Flinkin mukaan nyt valmistumassa.

Ajatuksena on, että matkustaja maksaa verkossa lipputuotteen, joka latautuu matkakortille, kun HSL-korttia näyttää kulkuvälineen lukulaitteelle.

Jatkuvassa säästötilauksessa matkustaja sitoutuu 12 kuukauden käyttöön. Jos jatkuva säästötilaus katkaistaan ennen 12 kuukautta, siitä peritään esimerkiksi AB-alueella 29 euron maksu.

HSL:n alueella kausilippujen määrä on lähtenyt kasvuun vuosi sitten käyttöön otetun vyöhykeuudistuksen aikana.

Aiemmin kaikista alueella tehdyistä joukkoliikennematkoista kausilipuilla tehtiin 80 prosenttia, mutta HSL:n lipputuloista ne kattoivat vain noin puolet.

Nyt kausilippujen osuus lipputuloista on noussut jo 56 prosenttiin. Kausilippujen määrä on kasvanut etenkin A-vyöhykkeellä, missä vanhan ratikkalipun käyttäjät ovat valtaosin siirtyneet käyttämään kausilippua.

HS-analyysi|Maailma muuttuu mutta HSL ei pysy perässä: miksi Lontoon kätevää maksujärjestelmää ei voi tuoda tänne?

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?