Helsinkiin hahmoteltu neljäs pika­raitiotie yhdistäisi Kumpulan ja Viikin kampukset keskustaan ja Malmille - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki|Liikenne

Helsinkiin hahmoteltu neljäs pika­raitiotie yhdistäisi Kumpulan ja Viikin kampukset keskustaan ja Malmille

Runsaan 11 kilometrin pikaraitiotien rakentaminen voisi alkaa vuonna 2027.

Pikaraitiotien on määrä yhdistää Malmin lentokentän alue Malmin keskustaan ja Viikkiin. Havainnekuvassa näkyy myös mahdollinen uusi raideyhteys Jakomäkeen. Kuva: Voima Graphics/ Helsingin kaupunki

Julkaistu: 18.5. 21:20, Päivitetty 19.5. 10:20

Vaikka Helsingin ensimmäisen pikaraitiotien rakentaminen on vielä kesken, Laajasalon raitioyhteyden rakentaminen alkaa ensi vuonna ja Vihdintien pikaraitiotie on vasta tulossa päätöksentekoon, Helsinki suunnittelee jo kolmatta pikaraitiotietä.

Koillis-Helsingin pikaratikka yhdistäisi Kumpulan ja Viikin yliopistokampukset Helsingin keskustaan ja Malmille. Kumpulasta Malmin sairaalalle kertyy matkaa 11 kilometriä.

Uuden raideyhteyden alustava linjaus on parhaillaan nähtävillä.

Koillis-Helsingin pikaraitiotien suunnittelu on kirjattu kaupungin kymmenen vuoden investointilistaan, mutta varsinainen rakentamispäätös siintää vielä kaukana.

Projektipäällikkö Niko Setälä arvioi, että raideyhteyden yleissuunnittelu saadaan valmiiksi ensi vuoden alkuun mennessä. Jatkosuunnittelun aikataulu tarkentuu ensi vuonna.

Ajoituksen kannalta keskeistä on Malmin lentokentän asuntorakentaminen. Ensimmäinen asuntokaava eli Nallenrinne on vasta etenemässä valtuustoon, ja se tuottanee valituksia.

”Jos pikaraitiotien aikataulua katsoo, ensimmäiset asukkaat voisivat olla muuttaneet uusiin asuntoihin, kun pikaraitiotietä tehdään”, Setälä muotoilee varovaisesti.

Koillis-Helsingin pikaraitiotien rakentaminen voisi alkaa aikaisintaan vuonna 2027, jolloin se voisi valmistua 2030-luvun alussa.

Pikaraitiotien vaikutusalueella olisi vuonna 2050 noin 86 000 asukasta ja 65 000 työpaikkaa enemmän kuin nykyisin.

Uuden raideyhteyden eteläinen päätepysäkki olisi päärautatieaseman vieressä Kaivokadulla. Päätepysäkki olisi mahdollisesti yhteinen Laajasalon pikaratikan kanssa.

Kokonaismatka-aika Malmin sairaalalta Kaivokadulle olisi noin 40 minuuttia, mutta matkustajista vain harvat kulkisivat päätepysäkkien välillä.

Koillis-Helsingin ratikalta olisi vaihtoyhteys niin Raide-Jokeriin kuin runkolinja 560:een, joka sekin voi tulevaisuudessa nousta raiteille. Raide-Jokeri kulkee Itäkeskuksesta Oulunkylän kautta Espoon Leppävaaraan ja Keilaniemeen.

Raide-Jokeri 2 eli nykyinen bussilinja 560 kulkee Rastilan ja Vuosaaren metroasemien kautta Malmille ja Vantaan Myyrmäkeen.

Koillis-Helsingin pikaraitiotielle on hahmoteltu myös yhteyttä Malmin lentoasemalta Jakomäkeen, josta se voisi kytkeytyä Vantaa pikaratikkaan.

Vantaan pikaratikan reittiä on suunniteltu Helsingin Mellunmäen metroasemalta Hakunilan ja Tikkurilan kautta lentoasemalle. Vantaan ratikan rakentaminen voisi alkaa vuonna 2024.

Oikaisu 19.5. klo 10.19: Lisätty uutiseen Vihdintien pikaraitiotie.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Kaupunki

Luetuimmat

Uusimmat