Herttoniemen pyöräturman tapahtumapaikka nousee esiin tilastoista: ”Sadan metrin säteellä kuusi loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta” - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki|Liikenneonnettomuudet

Herttoniemen pyöräturman tapahtumapaikka nousee esiin tilastoista: ”Sadan metrin säteellä kuusi loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta”

Herttoniemen yliajo oli ensimmäinen pyöräilijän kuolema Helsingissä lähes kahteen vuoteen.

Onnettomuuspaikalle oli keskiviikkoiltana tuotu Tarja Roinilan muistoa kunnioittamaan valkoiseksi maalattu polkupyörä sekä kukkia ja kynttilöitä.

Julkaistu: 20.5. 14:25, Päivitetty 22.5. 18:51

Tiistaina Herttoniemessä sattunut, kääntäjä Tarja Roinilan kuolemaan johtanut, liikenneonnettomuus oli ensimmäinen pyöräilijän kuolema Helsingissä lähes kahteen vuoteen.

Ylipäätään Helsingin liikenteessä kuoli edellisen kerran ihminen syyskuussa 2019, kertoo ylikomisario ja poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein.

Tuolloinkin turma tapahtui Herttoniemessä. Uhri oli puuta päin suistunut autoilija.

”Elokuussa olisi tullut kaksi vuotta täyteen edellisestä [kuolemaan johtaneesta] pyöräilyonnettomuudesta”, Pasterstein sanoo.

Vuonna 1964 syntynyt Roinila kuoli, kun poliisin mukaan kääntymässä ollut rekka osui häneen Laivalahdenkadun ja Linnanrakentajantien risteyksessä.

Tarja Roinila kuvattuna huhtikuussa 2013.

Pasterstein ei ota kantaa tiistaisen turman yksityiskohtiin, mutta kertoo, millä tavoin onnettomuusristeys lähiseutuineen näyttäytyy tilastoissa.

Onnettomuustilastoista ilmenee, että pyöräilijöiden loukkaantumisiin johtaneita yhteentörmäyksiä on tapahtunut useita.

”Sadan metrin säteellä on tapahtunut kuusi loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta viiden vuoden aikana”, Pasterstein kertoo.

Niistä kaksi oli tapahtunut Laivalahdenkadun ja Linnanrakentajantien risteyksessä. Kyse oli pyöräilijöiden loukkaantumisista vuosina 2015 ja 2016.

Kaikki kuusi aiempaa onnettomuutta tapahtuivat Pastersteinin mukaan Abraham Wetterin tien ja Insinöörinkadun välissä.

”Yllättävän paljon polkupyöräonnettomuuksia on sattunut tässä.”

Pasterstein muistuttaa, että liikenneturvallisuus on kuitenkin kokonaisuudessaan kohentunut Helsingissä viime vuosina. Liikenteessä kuolee keskimäärin alle viisi ihmistä vuosittain, kun vielä 2000-luvun alkupuolella liikennekuolemien määrä nousi tyypillisesti yli kymmeneen joka vuosi.

Edellisestä Helsingissä sattuneesta jalankulkijan kuolemasta on jo yli kaksi vuotta. Se tapahtui huhtikuussa 2018.

”Jokainen liikennekuolema on tietysti liikaa”, Pasterstein toteaa.

Oikaisu 22.5. kello 18.50: Herttoniemessä sijaitsevan kadun nimi on Insinöörinkatu, ei Insinöörintie, kuten jutussa aiemmin virheellisesti kerrottiin.

Liikenneonnettomuudet|Herttoniemen pyöräturmassa kuoli arvostettu kääntäjä Tarja Roinila – ”Suomalainen kirjallisuuskenttä menettää aivan mittaamattoman aarteen”

Onnettomuudet|Pyöräilijä kuoli törmäyksessä Helsingissä Herttoniemessä

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Kaupunki

Luetuimmat

Uusimmat