Takaisku uudelle pikaraitiotielle: Havainnot liito-oravista jarruttavat urakkaa – Jos lupaa jatkaa ei heltiä ”ollaan sen äärellä, tehdäänkö Raide-Jokeri vai ei” - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki|Raitioliikenne

Takaisku uudelle pikaraitiotielle: Havainnot liito-oravista jarruttavat urakkaa – Jos lupaa jatkaa ei heltiä ”ollaan sen äärellä, tehdäänkö Raide-Jokeri vai ei”

Helsinki hakee nyt uutta poikkeuslupaa, jotta raitiotietunnelin länsipäässä voidaan kaataa puita.

Raide-Jokerin puunkaatojen oli määrä alkaa viime keväänä Patterinmäellä, mutta valitukset estivät ne.

Julkaistu: 29.5. 10:47, Päivitetty 29.5. 16:05

Helsingin tuleva pikaraitiotie Raide-Jokeri on kohdannut takaiskun, koska tunnelityömaalla on tehty uusia havaintoja liito-oravista. Helsinki joutuu nyt hakemaan työmaalle uutta poikkeuslupaa puunkaatoihin.

Uudenmaan ely-keskus linjasi keskiviikkona, ettei puita voida Patterimäellä Pitäjämäessä kaataa alkuperäisten suunnitelmien mukaan. Perusteluna on maaliskuussa valmistunut uusin liito-oravaselvitys, jonka mukaan alueella on löydetty jätöksiä ja liito-oravalle soveltuvia kolopuita Raide-Jokerin linjaukselta ja sen läheltä.

Helsingin kaupunkiympäristön toimiala aikoo hakea ely-keskukselta uutta poikkeamislupaa.

Sen perusteena on, ettei pikaraitiotien linjaukselle ei ole tarkastelluista vaihtoehdoista huolimatta muuta tyydyttävää vaihtoehtoa. Lisäksi kaupungin arvion mukaan liito-oravan elinmahdollisuudet Patterimäen alueella säilyvät Raide-Jokerin vuoksi tehtävistä puunkaadoista huolimatta.

Patterimäen tunnelin työt on jo aloitettu siten, että työmaatunnelille on avattu aukko liikennetunnelin sivusta.

Pikaraitiotien projektipäällikön Juha Saarikosken mukaan louhinta on jo edistynyt varsinaiseen liikennetunneliin, jota on ehditty louhia joitakin kymmeniä metrejä.

Jos ely-keskukselta ei heltiä poikkeamislupaa, tunnelin länsipäähän jää tulppa ja koko hanke seisahtuu vuosiksi uuden kaavoituksen vuoksi.

”Silloin ollaan sen äärellä, tehdäänkö Raide-Jokeri vai ei. Kaavoitusvaiheessa tunnelinlinjauksen kaikki vaihtoehdot tutkittiin huolellisesti. Jos nyt tunnelin rakentaminen estetään, meillä jää pikaraitiotiestä pätkä välistä tekemättä”, sanoo Saarikoski.

Hän uskookin, että poikkeamislupa heltiää yhteiskunnallisesti merkittävälle hankkeelle.

Pikaraitiotie kulkee Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen, ja se mahdollistaa bussiliikennettä suurempien matkustajamäärien kuljettamisen. Raide-Jokerin on arvioitu vähentävän liikenteen hiilidioksidipäästöjä 4 000 tonnia vuodessa vuonna 2030.

Pikaraitiotie on vilkastuttanut asuntorakentamista reitin varrella.

Raide-Jokeri on linjattu kulkemaan Patterimäen läpi tunnelissa ja länsipuolella aivan teollisuusalueen reunassa.

Ely-keskuksen antamasta toimenpideluvasta Patterinmäellä valittivat alunperin Pajamäki-seura sekä Helsingin luonnonsuojeluyhdistys.

Valitukset kiersivät korkeimman hallinto-oikeuden kautta Helsingin hallinto-oikeuteen, joka helmikuussa päätti pitää toimenpidekiellon yllä. Hallinto-oikeus siirsi asian käsittelyn uudestaan ely-keskukseen, jonka linjasi asiasta keskiviikkona.

Saarikoski arvioi, että alkuperäinen aikataulu voi vielä pitää, jos ely-keskus myöntää toimenpideluvan kesän aikana.

”Jokainen lisäkuukausi syksyllä alkaa merkitä kuukauden viivettä valmistumisessa”, Saarikoski sanoo.

Pikaraitiotien liikennöinnin on tarkoitus käynnistyä kesäkuussa 2024.

Oikaisu kello 11.59: Uudenmaan ely-keskuksen päätös tuli keskiviikkona, ei perjantaina kuten uutisessa aiemmin luki.

HS Helsinki|Viivästyykö koko Raide-Jokeri puuriidan takia? KHO keskeytti tunnelin raivaustyöt Patterimäessä

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?