Helsingin uusi arkkitehtuuri- ja design­museo saa valtiolta 60 miljoonan euron tuen, rahaa luvassa myös Espoon kaupunki­rataan ja Vihdintien pika­ratikkaan - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki|Lisäbudjetti

Helsingin uusi arkkitehtuuri- ja design­museo saa valtiolta 60 miljoonan euron tuen, rahaa luvassa myös Espoon kaupunki­rataan ja Vihdintien pika­ratikkaan

Hallituksen lisäbudjetissa rahoitusta saa myös Espoon kaupunkirata, Vihdintien ratikka ja tunnin junayhteys Turkuun.

Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialasta vastaava apulaispormestari Nazima Razmyar (sd) kertoo tehneensä paljon töitä sen eteen, että Helsinkiin saataisiin uusi arkkitehtuuri- ja designmuseo.

Julkaistu: 2.6. 20:53, Päivitetty 2.6. 23:00

Monien haaveissa pitkään ollut uusi arkkitehtuurin ja designin museo saattaa sittenkin toteutua, sillä hallitus on lisätalousarviossaan päättänyt antaa museolle rahoitusta.

Valtion osuus on 60 miljoonaa euroa ja Helsingin kaupungilta odotetaan samaa summaa.

Museoon on tarkoituksena tehdä Pohjoismaiden merkittävin ja laajin arkkitehtuuria ja designia yhdistävä ydinnäyttely.

Lopullinen päätös museon rakentamisesta tehdään Helsingin kaupunginvaltuustossa.

Helsinki on jo vuosia haaveillut siitä, että Etelärantaan saataisiin supermuseo.

Etelärannan tonttia kaavailtiin myös Guggenheimille.

Guggenheim kuopattiin, mutta se ei poistanut alueen uudistamisen ongelmaa. Helsingillä on ollut tarve ratkaista Etelärannan keskeisellä paikalla sijaitsevan tontin tulevaisuus.

”Alue tarvitsee tällaisen upean rakennuksen. Se on myös symboli elpymiselle”, apulaispormestari Nasima Razmyar (sd) sanoo koronakriisin viitaten.

Hän on museosta erittäin innoissaan.

”Tätä on odotettu todella paljon. Arkkitehtuuri- ja designmuseo ansaitsee Helsingin paraatipaikan.”

Razmyar sanoi HS:n haastattelussa huhtikuussa, että arkkitehtuuri- ja designmuseo voisi olla keskustakirjasto Oodin kaltainen kansallisen henkisen pääoman nostattaja, jollaisia tarvitaan myös vaikeista ajoista toipumiseen.

Arkkitehtuurimuseolla ja Designmuseolla ei nyt ole niiden toimintaan riittävän hyvin soveltuvia tiloja.

Nykyiset museot sijaitsevat vierekkäin Helsingin Ullanlinnassa. Designmuseon rakennus on alun perin oppikoulu vuodelta 1894 ja Arkkitehtuurimuseon Tieteellisten seurain talo vuodelta 1899.

Jo pitkään on ollut tiedossa, että näiden valtakunnallisten erikoismuseoiden tilaongelma on ratkaistava jotenkin.

Tukholman Nationalmuseumin pääjohtaja Susanna Pettersson kirjoitti aiemmin HS:n mielipidepalstalla, että Suomen tilanne on kansainvälisestä näkökulmasta erikoinen.

Petterssonin mukaan Suomella on kiistaton maine yhtenä arkkitehtuurin ja muotoilun kärkimaista. Mutta siellä, missä Suomen tulisi voida esittää arkkitehtuurin ja designin jännittävimpiä ilmiöitä, näkyy ”kaksi väsähtänyttä koulurakennusta”.

”Helsingin keskustassa sijaitsevien Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon tilat ovat pienet ja katot matalalla. Ei auta, vaikka seinien sisällä olisi tungokseksi asti vanhoja ja uusia tähtiä”, Pettersson kirjoitti.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) kirjoitti tiistai-iltana Twitterissä, että museoiden lisäksi lisätalousarviossa rahoitusta ollaan lisäämässä liikenteen osalta Espoon kaupunkiradalle ja tunnin junayhteyteen Turkuun, sekä Rantarataan yhdistyvän Vihdintien pikaratikkaan.

”Tuemme ilmastoelvytystä ja kestävää liikennettä yli 1,3 miljardilla eurolla. Elvytyspaketissa on mukana lukuisia väylähankkeita koko maassa ja ne voidaan käynnistää heti”, sanoi Harakka tiedotteessa.

Museot|Helsingin toivo arkkitehtuuri- ja designmuseosta virisi taas koronakriisin myötä – Apulaispormestari Nasima Razmyar: ”Museo olisi uuden alun symboli”

Museot|”Suomella ei ole varaa jättää tätä mahdollisuutta käyttämättä” – Näin villejä haaveita ammattilaisilla on uuden arkkitehtuurin ja designin supermuseon varalle

Pääkirjoitus|Myös kulttuuri voi elvyttää taloutta epidemian jälkeen

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Kaupunki