Pyöräilijän kuolema käynnisti isot uudistukset Herttoniemen turma­risteyksessä: osa väylästä punaisella merkkimaalilla, liikenne­valo­järjestely vaihtuu - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki|Liikenne

Pyöräilijän kuolema käynnisti isot uudistukset Herttoniemen turma­risteyksessä: osa väylästä punaisella merkkimaalilla, liikenne­valo­järjestely vaihtuu

Laivalahdenkadun ja Linnanrakentajantien risteykseen tehdään muun muassa liikennevalojen rytmitykseen liittyviä muutoksia.

Pyöräilijä jäi kuorma-auton yliajamaksi toukokuussa Herttoniemessä.

Julkaistu: 25.6. 2:00, Päivitetty 25.6. 8:14

Herttoniemen turmaristeyksen liikennejärjestelyjä aiotaan uudistaa. Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden turvallisuutta on jo parannettu tekemällä liikennevalojen rytmitykseen muutos, kertoo liikenne- ja katusuunnittelupalvelun itäisen tiimin päällikkö Johanna Iivonen.

Muutoksen ansiosta kävelijöille ja pyöräilijöille syttyy nyt vihreä liikennevalo ennen kääntyvää ajoneuvoliikennettä.

Tämän lisäksi heinäkuun alussa pyörätien jatke aiotaan maalata punaiseksi, jotta pyöräilijöiden retit hahmottuisivat monimutkaisessa risteyksessä paremmin.

Muutoksia siivittää toukokuun lopussa tapahtunut onnettomuus, jossa pyöräilijä kuoli yliajon seurauksena.

Lue lisää: Herttoniemen pyöräturmassa kuoli arvostettu kääntäjä Tarja Roinila – ”Suomalainen kirjallisuuskenttä menettää aivan mittaamattoman aarteen”

Kesän lopussa koko risteyksen liikennevalo- ja ryhmitysjärjestelyjä on tarkoitus muuttaa. Nykyisen valo-ohjauksen lisäksi kääntyvälle autoliikenteelle järjestetään erillinen nuolivalovaihe, jolloin jalankulkijat ja pyöräilijät eivät kulje samaan aikaan autojen kanssa.

”Täytyy miettiä tarkasti, että mikä on paras ratkaisu sekä sujuvuuden, että turvallisuuden kannalta. Jos esimerkiksi kaikkien suuntien liikennevalot olisivat eriaikaiset, silloin sujuvuus kärsisi merkittävästi ja riski punaisia päin kävelylle kasvaisi liian suureksi”, Iivonen sanoo.

Laivalahdenkadun ja Linnanrakentajantien risteyksessä loukkaantui kaksi pyöräilijää vuosina 2015 ja 2016.

Liikenteen määrään nähden onnettomuusristeys ei kuitenkaan ole aiemmin noussut esiin poikkeuksellisen vaarallisena kohtana pyöräilijöille ja kävelijöille Helsingin muihin vilkkaisiin risteyksiin verrattuna, kertoo Iivonen.

Asuinrakentamisen myötä liikenne alueella tulee kasvamaan edelleen. Alueelle on suunniteltu useita katuremontteja, joissa liikennejärjestelyjä tullaan parantamaan seuraavina vuosina.

Ensimmäisenä muutoksista kertoi Helsingin Uutiset.

Liikenneonnettomuudet|Herttoniemen pyöräturman tapahtumapaikka nousee esiin tilastoista: ”Sadan metrin säteellä kuusi loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta”

Liikenneonnettomuudet|Herttoniemen pyöräturmassa kuoli arvostettu kääntäjä Tarja Roinila – ”Suomalainen kirjallisuuskenttä menettää aivan mittaamattoman aarteen”

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Kaupunki