Kuljettaja hääti raivoten matkustajia bussista kahdesti viikon sisällä Helsingissä – potkut ja 4 600 euron maksu työnantajalle - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki|Joukkoliikenne

Kuljettaja hääti raivoten matkustajia bussista kahdesti viikon sisällä Helsingissä – potkut ja 4 600 euron maksu työnantajalle

Bussiyhtiön oikeuteen haastanut kuljettaja pyrki saamaan entiseltä työnantajaltaan yli 20 000 euron korvauksia, mutta joutuikin itse maksumieheksi.

Helsingin hovioikeus katsoo maanantaina 6. heinäkuuta antamassaan päätöksessä, että bussiyhtiöllä oli täydet perusteet purkaa kuljettajansa työsopimus ilman varoitusten antamista.

Julkaistu: 6.7. 12:29, Päivitetty 6.7. 15:50

Bussiyhtiö sai antaa potkut aggressiivisesti asiakkaita kohtaan käyttäytyneelle bussinkuljettajalle, vaikka tämä oli työsopimuksen purkamisen aikaan sairauslomalla.

Helsingin hovioikeus vahvisti aiemman käräjäoikeuden tuomion maanantaina antamallaan päätöksellä. Hovioikeus päätti olla myöntämättä jatkokäsittelylupaa, joten alioikeuden tuomio jäi voimaan.

Työsopimuksen purkamisen taustalla ovat Helsingin joukkoliikenteessä kesäkuun 24. päivä ja 27. päivä vuonna 2017 tapahtuneet välikohtaukset. Kummassakin tilanteessa Pohjolan Kaupunkiliikenteen bussinkuljettajana työskennellyt mies poisti matkustajia asiattomalla tavalla bussista.

Ensimmäisessä tilanteessa kuljettaja hääti bussistaan matkustajan ja tämän lapsen toimimattoman matkakortin vuoksi. Bussiyhtiön mukaan kuljettaja oli ollut tilanteessa kiihtynyt ja työntänyt matkustajan ja hänen seurassaan olleen lapsen ulos autosta tarpeetonta väkivaltaa käyttäen.

”Matkustajat eivät tilanteessa käyttäytyneet millään tavalla uhkaavasti [kuljettajaa] kohtaan”, Pohjolan Kaupunkiliikenne arvioi käräjäoikeuden asiakirjoissa.

Kuljettaja kiisti käyttäneensä väkivaltaa. Tätä tukee hänen mukaansa sekin, että poliisi päätti esiselvityksen jälkeen olla tekemättä varsinaista esitutkintaa asiasta.

Vain muutama päivä ensimmäisen matkustajien häätämisen jälkeen eli 27. kesäkuuta 2017 tehty toinen hyökkäys asiakasta vastaan sen sijaan johti rikostutkintaan ja tuomioon.

Tällä kertaa kuljettaja poisti bussista matkustajan, joka oli tullut kesken matkan valittamaan, että hänelle oli myyty vääränlainen lippu. Matkustaja oli ostanut lipun hetkeä aiemmin kuljettajalta.

Kuljettaja oli myynyt 20 euron setelillä lippua ostaneelle matkustajalle seutulipun, vaikka tälle olisi riittänyt halvempikin lippu.

”Matkustaja on huomannut saaneensa väärän lipun, palannut [kuljettajan] luokse ja pyytänyt tätä vaihtamaan lipun. [Kuljettaja] ei ole suostunut vaihtamaan lippua, jolloin matkustaja on mennyt soittamaan linja-autonkuljettajana työskentelevälle miehelleen kysyäkseen, voiko lipun vaihtaa”, oikeuden dokumenteissa kerrotaan.

Bussiyhtiön saamien tietojen mukaan kuljettaja vastasi asiakkaalle kielenkäytöllä, joka ”oli rankkaa, jopa hyvin loukkaavaa”.

”Sananvaihdon jälkeen [kuljettaja] on pysäyttänyt linja-auton, noussut kuljettajan paikaltaan, ottanut matkustajaa ainakin käsivarresta kiinni ja työntänyt tämän kadulle väkivaltaa käyttäen. Lisäksi [kuljettaja] on töninyt matkustajaa useaan otteeseen tämän ollessa linja-auton ulkopuolella.”

Lainvoimaisen käräjätuomion mukaan kuljettaja syyllistyi tilanteessa pahoinpitelyyn.

Kuljettaja piti tuomiota vääränä ja katsoi, että hänellä oli oikeus poistaa ”tarpeellisten voimakeinojen” avulla häiriötä aiheuttanut matkustaja bussista. Hänen mukaansa matkustajan olisi myös pitänyt myös itse pyytää häneltä oikeaa lippua, koska Helsingissä liikkuvassa bussissa on myynnissä useita eri lipputyyppejä.

Nyt hovioikeuteen pysähtyneessä oikeusprosessissa käsittelyssä oli riita-asia siitä, oliko Pohjolan Kaupunkiliikenne purkanut miehen työsopimuksen perusteettomasti kesäkuun lopussa 2017. Kuljettaja oli tuolloin sairauslomalla, jolle hän oli jäänyt kolme päivää aiemmin tapahtuneen väkivaltaisen välikohtauksen jälkeen.

”Yhtiöllä on ollut erittäin painava syy [kuljettajan] työsopimuksen purkamiselle, koska [kuljettaja] on 24.6.2017 ja 27.6.2017 menetellyt asiakkaita kohtaan moitittavasti käyttäen väkivaltaa. [Kuljettajan] sairauslomalla ei ole vaikutusta asian arviointiin”, bussiyhtiö totesi oikeudessa.

Pohjolan Kaupunkiliikenne nosti esiin, että sillä on ohjeet niin viallista matkakorttia näyttävän asiakkaan kanssa toimimiseen kuin tilanteeseen, jossa kuljettaja myy väärän lipun. Kummassakaan tilanteessa ei yhtiön mukaan ohjeisteta kuljettajaa poistamaan matkustajaa bussista.

Hovioikeuden päätöksellä entiselleen jääneessä käräjätuomiossa todetaan, että kuljettaja käytti kummassakin tilanteessa väkivaltaa ja voimakeinoja ohjeiden vastaisesti ja muutenkin tarpeettomasti. Erityisen moitittavana oikeus piti sitä, että mies kohdisti voimakeinoja myös lapseen.

”Tapahtumat ovat olleet toisistaan riippumattomia ja ajallisesti lähekkäin. Näissä olosuhteissa yhtiöllä on ollut erittäin painavat syyt purkaa [kuljettajan] työsopimus”, käräjäoikeus totesi.

Bussinkuljettaja määrättiin lisäksi maksamaan entiselle työnantajalleen 4 600 euron oikeudenkäyntikulut viivästyskorkoineen.

Bussiyhtiön oikeuteen haastanut mies pyrki alun perin saamaan itse kahdeksan kuukauden palkkaansa vastaavan korvauksen eli noin 22 000 euroa.

Oikaisu 6.7.2020: Uutisessa puhuttiin virheellisesti irtisanomisesta, mutta kyse oli työsopimuksen purkamisesta.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?