Löystyneitä pultteja ja tekemättömiä viikko­tarkastuksia – Vantaan nosturiturma herätti laajemman huolen yläilmoissa piilevistä riskeistä - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki|Onnettomuudet

Löystyneitä pultteja ja tekemättömiä viikko­tarkastuksia – Vantaan nosturiturma herätti laajemman huolen yläilmoissa piilevistä riskeistä

Vantaalla joulukuussa tapahtunut nosturionnettomuus on herättänyt keskustelua rakennustyömaiden turvallisuudesta.

Julkaistu: 8.7. 10:36, Päivitetty 8.7. 12:45

Vantaalla viime joulukuussa sattunut nosturionnettomuus on herättänyt huolen nosturien turvallisuudesta.

Joulukuun 30. päivän aamuna nosturi romahti rakenteilla olevan kerrostalon päälle Jokiniemessä Väritehtaankadun ja Lauri Korpisen kadun alueella.

Rakennusliitto vaati onnettomuuden jälkeen väliaikaista käyttökieltoa kyseessä olleelle nosturimallille siihen saakka, kunnes tapahtumista on saatu täydellinen selvitys.

Henkilövahingoilta selvittiin kuin ihmeen kaupalla, vaikka nosturin yläosan puomi romahti alla olevan työmaaparakin sosiaalitilojen päälle, ja nosturin kuljettaja oli useiden kymmenien metrien korkeudessa nosturin ohjaamossa.

Nosturi romahti rakenteilla olevan kerrostalon päälle Vantaalla viime joulukuussa. Kuva on lukijan ottama.

Rakennusliiton työympäristöasiantuntija Tapio Jääskeläinen kertoo, että Rakennusliitto ei tiedä, kuinka monta vastaavanlaista nosturia Suomessa on. Nosturien käyttökieltoa ei ole valvottu.

”Me edellytimme, että tutkinnan ajaksi pitäisi nämä nosturit panna seis siltä merkiltä”, Jääskeläinen sanoo.

Jääskeläisen mukaan myös Australiassa sattui samankaltainen nosturionnettomuus joulukuun alussa, kun vastaava nosturi romahti.

Joulukuussa tapahtunut onnettomuus säikäytti Jääskeläisen.

”Se oli joulunajan ihme, että kellekään ei käynyt kuinkaan. Siinä turmassa olivat kaikki ainekset suureen onnettomuuteen ja ihmishenkien menetykseen”, Jääskeläinen kertoo.

Nosturinkuljettajat ovat lähestyneet Jääskeläistä huolestuttavin viestein.

”Työ on tänä päivänä aika pakkotahtista. Nosturit vaativat päivittäisiä ja viikottaisia tarkastuksia, mutta niiden tekemiseen on vaikea löytää aikaa”, Jääskeläinen sanoo.

Viikkotarkastus kestää huolellisesti tehtynä Jääskeläisen mukaan kaksi kolme tuntia.

”Sellaista aikaa on vaikea löytyä. Viikkotarkastukset jäävät sitten tekemättä”, Jääskeläinen kertoo.

”On äärimmäisen tärkeää kaiken turvallisuuden kannalta, että koneesta pidettäisiin mahdollisimman hyvää huolta”, hän jatkaa.

Toinen asia, mistä nosturinkuljettajat ovat Jääskeläisen mukaan olleet huolestuneita, on nosturin käytönaikainen turvallisuus.

Jääskeläinen kertoo, että kuljettajat ovat olleet epävarmoja pulttien löystymisestä ja siitä, miten nosturit on pystytetty.

”Ei ole kyseessä pelkkä työmaan turvallisuus vaan myös muun kaupunkielämän”, Jääskeläinen sanoo ja muistuttaa, että kaupunkirakentamisessa nosturit saattavat olla hyvin tiiviissä ympäristössä.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston (Avi) ylitarkastaja Petri Saukkoriipi kertoo, että yleisimmät puutteet rakennustyömailla liittyvät järjestykseen ja siisteyteen.

”Siisti ja järjestyksessä oleva työmaa on turvallinen ja tuottava”, Saukkoriipi kertoo.

Saukkoriipin kokemuksen mukaan isot rakennusalan toimijat pyrkivät edistämään työturvallisuutta rakennustyömailla.

”On myös toimijoita, jotka eivät osaa tai tiedä.”

Saukkoriipi ei ota kantaa siihen, onko rakennustyömailla erityisen kiireistä.

”Kiire ei saa johtaa siihen, että työturvallisuudesta lähdetään luistamaan. Se voi kostautua myöhemmin ja jotain sattuu”, Saukkoriipi sanoo.

Vantaalla joulukuun lopulla romahtaneen nosturin tutkinta on yhä kesken, kertoo Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen komisario Leif Malmberg.

Juttua päivitetty 8. heinäkuuta kello 12.43 Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylitarkastajan kommenteilla.

HS Vantaa|Nosturiturman runtelema talo kummastuttaa Vantaalla: Tuhosiko viime joulun onnettomuus pysyvästi paikkoja rakenteilla olevasta talosta?

Nosturi romahti rakenteilla olevan kerrostalon päälle Vantaalla, kuljettaja pelastettiin ohjaamosta

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?