Stockmann kajosi ikonisen lippansa kylttiin, ja murskakritiikkiä satelee: ”mauton ja järkyttävä”, uudistusta kritisoidaan - Kaupunki | HS.fi
Kaupunki|Brändit

Stockmann kajosi ikonisen lippansa kylttiin, ja murskakritiikkiä satelee: ”mauton ja järkyttävä”, uudistusta kritisoidaan

Ahdingossa olevan tavaratalon uusi kampanja on herättänyt keskustelua sosiaalisessa mediassa. Osa kommentoijista suhtautuu tempaukseen ymmärtäväisesti, osa ei sulata sitä lainkaan.

Stockmannin ikonisen lipan kyltti on vaihdettu #meidänstocka -kyltiksi. Romanialainen Stan soitti haitaria tutulla paikallaan, mutta kaupunkikuva ympärillä oli muuttunut.

Julkaistu: 15.7. 13:25

Helsingin keskustassa Stockmannin ikonisen lipan kyltti on vaihdettu #meidänstocka -kyltiksi.

Facebookin Puskaradio Helsinki -ryhmässä uudesta kyltistä kohistaan. Keskiviikkoaamuna uutta kylttiä esittävän kuvan alle on tullut yli 300 kommenttia.

Järkyttyneissä kommenteissa uusi #meidänstocka -kyltti tuomitaan ”ihan hirveäksi”,”järkyttäväksi”, ”mauttomaksi” ja ”rumaksi”.

”Aika epätoivoista yrittämistä”, kirjoittaa eräs käyttäjä.

”Ihan oivaltavaa markkinointia kun loppu häämöttää. Koitetaan herättää asiakaskuntaa pitämään ’instituutio’ pystyssä vetoamalla tunteisiin ja nostalgiaan”, Puskaradio Helsinki -ryhmässä kirjoitetaan.

Osa kommentoijista myös ymmärtää Stockmannin ahdinkoa.

”Stadi ilman Stockaa on kun soutuvene ilman airoja”, kommentoi yksi käyttäjä.

”Mun mielestä merkkeineen kaikkineen ihan hyvä, positiivinen mielikuva ja piristävää vaihtelua”, kirjoittaa toinen.

Stockmannin viestintäjohtaja Henna Tuominen kertoo, että uusi kyltti liittyy kampanjaan, jolla halutaan kunnioittaa Stockmannin asiakkaita ja henkilöstöä.

”Ihmiset ovat palanneet kovan kevään jälkeen kaupungille. Heitä halusimme kiittää. Asiakkaat ovat osa ikonista yhtiötä”, Tuominen kertoo.

Asiakkuus ja markkinointi -yksikön johtaja Katre Uibomäen mukaan idea ”meidän Stockasta” lähti tavaratalon sisältä. Kyltti on osa kampanjaa.

”Ymmärsimme, että Stockmann on hyvin tärkeä yritys monille asiakkaille, yhteistyökumppaneille ja henkilökunnalle. Halusimme jakaa sitä viestiä”, Uibomäe kertoo.

”Olemme nöyriä ja ylpeitä Stockmannin perinnöstä”, Uibomäe jatkaa.

Uusi juhannuksen aikoihin asennettu kyltti on väliaikainen. #meidänstocka -kampanja kestää Uibomäen mukaan elokuun loppuun saakka.

Sen jälkeen Stockmannin vanha kyltti palaa paikalleen.

Stockmann on kohahduttanut kansalaisia aikaisemminkin.

Viime syksynä Stockmannin uusi kanta-asiakasohjelma suivaannutti monet, sillä Stockmann alkoi tarjota eri värisiä kangaskasseja kanta-asiakkailleen sen mukaan, kuinka paljon asiakas on tehnyt ostoksia tavaratalossa.

#meidänstocka -kyltti pysyy Stockmannin lipan päällä elokuun loppuun saakka.

Monien kaupunkilaisten silmille #meidänstocka -kyltti näyttäytyy perinteikkään tavaratalon viimeisenä hätähuutona saada asiakkaat ostoksille.

Tuomisen ja Uibomäen korviin on kuitenkin kantautunut ainoastaan positiivista palautetta #meidänstocka -kyltistä.

”Olemme saaneet tosi hyvää palautetta siitä, niin asiakkailta kuin omalta henkilöstöltä”, Tuominen kertoo.

”Kampanja on ollut sosiaalisessa mediassa tosi tykätty”, hän jatkaa.

Uibomäen mukaan palaute asiakkailta kertoo, että #meidänstocka -kampanja on huomioitu.

”Olemme saaneet palautetta, että tämä on ollut kaikkein muistettavin kampanja Stockmannilta. Moni asiakas on myös sanonut olevansa ylpeä, kun teemme tämän”, Uibomäe kertoo.

Uibomäe yllättyy kuullessaan, että uutta kylttiä on kritisoitu sosiaalisessa mediassa.

”Kaikilla suomalaisilla on mielipide Stockmannista. Se ei jätä ketään kylmäksi”, Uibomäe sanoo.

”Kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta”, hän lopettaa.

Uusi #meidänstocka -kyltti on kohahduttanut kaupunkilaisia juhannuksesta asti.

Vuonna 1930 avattu Stockmannin tavaratalo on saavuttanut ikonisen aseman Helsingissä.

Stockmannin kauppayhtiö perustettiin jo vuonna 1862.

Parhaimpina vuosina Helsingin Stockmanniin kuuluivat muun muassa naapurirakennuksessa sijaitseva Akateeminen kirjakauppa ja alakerran Herkku-ruokakauppa.

Vuosikymmenien ajan Stockmann myi myös autoja.

Venäjälle Stockmann suuntasi 1980-luvun lopussa, mutta tavarataloliiketoiminta myytiin pois vuonna 2016.

Viime vuosina tavaratalo on ollut taloudellisessa ahdingossa.

Huhtikuun alussa Stockmann hakeutui yrityssaneeraukseen, kun koronaviruskriisi romahdutti tavaratalojen myynnin ja jo ennestään vaikeassa taloustilanteessa olevan yhtiön talouden.

Huhtikuun lopussa tavarataloyhtiö Stockmann pohti Helsingin tavaratalokiinteistönsä myyntiä.

Tavaratalot|Viimeinen naula vai uusi mahdollisuus – mitä Stockmannille tapahtuu, kun pandemia joskus päättyy?

Stockmannin värikäs historia: Herkku, kirjakauppa, Sesto, autoja, Seppälä, Lindex ja Venäjä

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?