Asiakkaita haalivat taksit tukkivat jo katuja Helsingissä – ”Homma on mennyt villiksi” - Kaupunki | HS.fi

Asiakkaita haalivat taksit tukkivat jo katuja Helsingissä – ”Homma on mennyt villiksi”

Taksiyhtiön toimitusjohtaja, kuskien esimies ja taksinkuljettaja ovat yksimielisiä: autoja on liikaa ja tolppia liian vähän.

Takseja odottamassa asiakkaita karaokeravintola Populuksen edessä Aleksis Kiven kadulla sunnuntaina aamukuudelta. Kuvan ottaneen HS:n lukijan mukaan bussin matka tyssää usein samasta syystä samaan paikkaan.­

23.9. 10:25

Kilpailu taksimatkustajista tukkii jopa katualueita Helsingissä. Taksinkuljettajat raportoivat ruuhkaisista taksitolpista ja käsirysyyn asti edenneistä kiistoista kuljettajien välillä.

Tämäkö on Helsingin ja pääkaupunkiseudun taksikulttuurin nykykuva?

”Jos meillä on 6 000 taksia ja 500 autopaikkaa, onhan se selvää, että tolpat ruuhkautuvat. Eivät ne mahdu sinne”, Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen sanoo.

Lähitaksin autot liikennöivät pääkaupunkiseudun kolmessa suuressa kaupungissa ja eri puolilla Uuttamaata.

Koronavirusepidemia on hiljentänyt Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajista, ja samalla ovat tyrehtyneet kyydit kentälle ja sieltä pois. Tämä on ajanut vantaalaisia takseja ennestäänkin ruuhkaiseen Helsinkiin.

”Kyllä me olemme laajentaneet liiketoiminta-aluettamme. Niin kuin markkinataloudessa yleisemminkin, toiminta keskittyy sinne, missä on eniten kysyntää”, Pentikäinen sanoo.

Kolme suurinta kaupunkia, Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat Lähitaksin tärkeimmät toimialueet. Pentikäisen mukaan lentoaseman hiljeneminen on ”iso asia”, muttei ratkaiseva esimerkiksi Helsingin ruuhkautumiselle takseista.

”Taksilain muutos 2018 toi Suomeen 6 500 uutta taksilupaa. Totta kai se näkyy [taksien ruuhkana].”

Ennen koronavirusepidemiaa taksiruuhka näkyi Pentikäisen mukaan myös lentoasemalla, kun taksien jono jatkui asemalta kilometrin päähän kohti Kehä III:a.

”Ongelma tolpilla ei ratkea, jos automäärää ei pystytä vähentämään. Ja markkinataloudessa kun ollaan, siihen ei viranomaispäätöksellä pystytä puuttumaan”, Pentikäinen sanoo.

Yksi ratkaisu hänellä on taskussaan: ”Taksiasemia pitää olla enemmän.”

Sivutoiminen taksikuski Pertti Sivonen kirjoitti HS:n mielipidesivulla tiistaina Helsingin ja pääkaupunkiseudun ongelmalliseksi muodostuneesta taksikilpailusta.

”Asema-aukiohan on muuttunut vaaralliseksi. Siellä on keskenään tappelevia kuljettajia, jotka saattavat käydä myös asiakkaisiin kiinni saadakseen heidät kyytiin”, Sivonen sanoi tiistaina HS:lle.

Pertti Sivonen on ollut 10 vuotta sivutoiminen taksinkuljettaja Helsingissä. Hän on nähnyt muutoksen.

”Homma on mennyt villiksi. Se oli jo ennen koronaa mennyt villiksi. Nykyinen systeemi [laki] ei ole kuluttajan edun mukainen. Asiakkaan pitää arvailla, mihin kyytiin kannattaa mennä, että pääsee turvallisesti perille – tai ylipäänsä perille.”

Jälkimmäisellä kommentillaan Sivonen viittaa siihen, etteivät kaikki kuskit tunne kaupunkia. Hän haluaisikin kuljettajien taannoiset kelpoisuusvaatimukset takaisin.

”Kaupungin tulisi asettaa ainakin tärkeimmille asemille, kuten Asema-aukiolle, laatukriteerit (kielitaito, kaupunkituntemus, ajotaito), jotka vaadittaisiin, että näille asemille saa ajaa asiakkaita odottamaan”, Sivonen kirjoitti HS:n mielipidesivulla.

Asia olisi hänen mielestään ratkaistavissa saman tapaisella järjestelyllä kuin esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoasemalla tai satamissa: valvonnalla.

”Isoimmille asemille pääsisi vain näyttämällä kulunvalvontatolpalle korttia, jossa on tägi, joka antaa luvan ajaa tolpalle.”

Esimerkiksi Helsinki-Vantaalla eri palveluntarjoajille on eri jonot. Niihin pääsee odottamaan, kun pystyy osoittamaan oikeutensa asettua kyseiseen autojonoon.

”Niin se pitäisi olla keskikaupungillakin. Olisi jono kelpoisuusvaatimukset täyttäville kuskeille, ja muut odottaisivat sitten vähän kauempana niin kuin lentoasemallakin.”

Vuoden 2018 taksilain uudistus poisti takseilta asemapaikat. Vantaan taksit saavat ajaa Helsinkiin etsimään kyytejä siinä missä Helsingin taksit. Tämä on Sivosen tulkinnan mukaan lisännyt taksien määrää Helsingissä, ja päälle tuli koronavirusepidemia.

”Se hiljensi lentoaseman asiakasmäärää huomattavasti. Lentoasema ei ole työllistänyt vantaalaisia takseja. Kun ei ole keikkaa siellä, totta kai ne yrittävät tulla sinne [Helsinkiin] missä ihmisiä on.”

Helsingin rautatieasemalla, Elielinaukion vieressä sijaitsevalla vilkkaalla taksitolpalla on kuluvan vuoden aikana ollut jopa käsirysyjä kuljettajien kesken, ja poliisi on joutunut puuttumaan tilanteisiin.

Lue lisää: Asema-aukiosta on tullut Helsingin taksien taistelutanner, jossa asiakkaista käydään näkyvää sotaa – ”Ei tämä ole enää kivaa”, sanoo taksinkuljettaja Naael Al-badri

Asema-aukion ongelmat ovat tuttuja myös Helsingin taksipalvelu oy:ssä. Yritys on ohjeistanut kuljettajia välttämään kyseistä taksitolppaa juuri sen ruuhkaisuuden takia.

”Olemme ohjeistaneet kuljettajia, ettei kannata mennä odottelemaan Asema-aukiolle käsipystykyytejä”, kuljettajien esimies Nicolas Loma kertoo.

40-vuotiaalla yhtiöllä on paljon erilaisia palvelumuotoja, esimerkiksi ennakkotilauksia ja sote-kyytejä. Yhtiö on myös mukana asiakkaana eri välityspalveluissa.

”Asema-aukiolla ollaan motitettuna kymmenien autojen keskellä. Jos koneelle tulee kutsu [välityspalvelusta], sieltä ei pääse pois”, Loma sanoo.

Myös Helsingin taksipalvelun kuljettajat tekevät niin kutsuttua tolppa-ajoa. Silloin heidät on neuvottu ottamaan jokin hiljaisempi tolppa, jolta pääsee kutsun tullessa ajamaan pois.

Käsipystykyydeiksi kutsutaan Loman mukaan niin tolpalta kuin lennosta kadunvarresta otettuja asiakkaita. Asiakas saa valita jonosta mieleisensä kyydin.

”Ennen oli herrasmiessääntö, että jonon ensimmäinen auto ottaa asiakkaan. Nykyisin sellaista sääntöä ei enää ole”, kuljettajien esimies Loma sanoo.

Pääkaupunkiseudulla on tullut etenkin taksiuudistuksen jälkeen lukuisia uusia yrityksiä ja tilausvälityspalveluita, ja kilpailu asiakkaista on kovaa. Sitä paitsi kaikille autoille ei ole Helsingin kantakaupungissa tilaa. Nicolas Loma ja Pertti Sivonen vaativat Helsingin kaupunkia laajentamaan tolppa-asemia.

”Taksiasemien ahtaus on aiheuttanut myös sen, että jotkin asemien lähellä olevat kadut ovat tukkiutuneet asemalle pääsyä odottavista autoista”, Sivonen kirjoitti HS:n mielipideosastossa.

On vielä eräs asia, mikä Sivosta nykymenossa huolestuttaa ehkä eniten. Ihan joka maailman kolkalla vaikkapa turisti ei ole voinut olla ihan varma siitä, mennäänkö nyt sinne, minne piti.

”Tässä suhteessa Helsinki on ollut asiakkaalle turvallinen kaupunki. Tähän saakka.”

Luitko jo nämä?

Osaston uusimmat