Helsingin keskustasta saatetaan sulkea autoilta kokonainen katu – Helsingin valtapuolueet erimielisiä suunnitelman todennäköisyydestä - Kaupunki | HS.fi

Helsingin keskustasta saatetaan sulkea autoilta kokonainen katu – Helsingin valtapuolueet erimielisiä suunnitelman todennäköisyydestä

Helsingin Yrittäjät on kritisoinut autoilun vähentämistä Elielinaukiolla ja Asema-aukiolla. Helsingin kaupunkiympäristölautakunta päätti tiistaina myös säästää ravintola Vltavan rakennuksen alueen hyväksytyissä suunnitteluperiaatteissa.

Elielinaukiolle suunnitellaan massiivista lisärakentamista.­

18.11.2020 8:20

Sokoksen ja Postitalon välissä kulkeva Postikatu saattaa tulevaisuudessa sulkeutua autoilta Helsingin keskustassa.

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi tiistai-iltana esityksen Postikadun muuttamisesta kävelypainotteiseksi kaduksi.

Postikadun muuttaminen liittyy koko Elielinaukiota ja Asema-aukiota koskevaan täydennysrakentamiseen. Tarkoituksena on luoda täydennysrakentamalla uusi toimitila-alue, johon sijoittuisi työpaikkoja, majoituspalveluita, kauppaa, vapaa-ajan toimintoja sekä kohtaamispaikkoja. Samalla alueen liikennejärjestelyt muuttuvat.

Kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtaja, apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) kertoo, että ennen lopullisten suunnitteluperiaatteiden muodostamista tehdään vielä tarkemmat selvitykset alueen liikennejärjestelyistä. Postikatu ilman läpiajoa on Sinnemäen mukaan tällä hetkellä vahvimpana vaihtoehtona.

Uusi kävelykatu lisää uudistuvan alueen viihtyisyyttä, Sinnemäki arvioi.

”Kun aluetta täydennysrakennetaan, halutaan jättää samalla riittävästi tilaa kävelylle ja oleskelulle.”

Kaupunkiympäristölautakunnan varapuheenjohtaja Risto Rautava (kok) sanoo kuitenkin olevansa täysin eri mieltä Sinnemäen tulkinnasta. Rautavan näkemyksen mukaan läpiajon kieltämistä Postikadulla ei voida pitää vahvimpana vaihtoehtona.

”Kävelypainotteinen katu on eri kuin kävelykatu.”

Rautavan mukaan kokoomuskaan ei silti ehdoin tahdoin vastusta Postikadun sulkemista autoilta. Näin voidaan kuitenkin tehdä vain siinä tapauksessa, että selvitykset osoittavat ratkaisun toimivaksi.

Sinnemäen tavoin Rautava korostaa, että Postikadun kohtalosta päätetään lopullisesti vasta laajempien selvitysten jälkeen.

Helsingin Yrittäjät kritisoi aiemmin syksyllä HS:ssä kaupungin suunnitelmia vähentää autoilua alueella. Yrittäjien mukaan autoliikenne on merkityksellinen toimivalle keskustalle niin asioinnin, työmatkojen, tavarantoimitus- ja huoltoliikenteen kuin liikkuvien yrityspalveluidenkin osalta.

Sinnemäen mukaan alueen täydennysrakentamisessa yksi tärkeä näkökulma on elinkeinoelämän tarpeet. Elielinaukio ja Asema-aukio sijaitsevat liikenteen kannalta koko Helsingin saavutettavimmassa paikassa.

”Tavoitteena on nimenomaan se, että saamme uutta toimitilaa parhaaseen joukkoliikennesijaintiin. Tällä hetkellä yritysten mahdollisuudet löytää moderneja toimitiloja keskustasta ovat rajalliset.”

Poliitikot päättivät tiistaina myös säilyttää ravintola Vltavan yli 100-vuotiaan jugendrakennuksen uusissa rakentamissuunnitelmissa.

Julkisuudessa on aiemmin ollut esillä, että Elielin- ja Asema-aukion muutossuunnitelmat voivat tarkoittaa asemakaavassa suojellun Vltavan rakennuksen katoamista katukuvasta. Talon kohtalon oli tarkoitus ratketa alueesta järjestettävän arkkitehtuurikilpailun myötä.

Helsingin kiinteistökehityspäällikkö Ilkka Aaltonen on lisäksi sanonut, ettei rakennuksen suojelumerkintä tarkoita, ettei taloa voitaisi purkaa.

Nyt poliitikot kuitenkin päättivät, että Vltavan rakennus säilytetään ainakin olennaisilta osin. Hyväksytyissä suunnitteluperiaatteissa rakennus tulee ensisijaisesti säilyttää suunnitteluratkaisun niin mahdollistaessa tai vaihtoehtoisesti sen arvokkaimmat osat tulee säilyttää osana tulevaa kokonaisuutta.

Rakennuksen arvokkaita piirteitä ovat sen alkuperäiset säilyneet julkisivut etelässä ja lounaassa.

Arkkitehdit ovat myös aiemmin esittäneet huolensa siitä, että esillä ollut tulevan rakentamisen korkeus uhkaa jättää Eliel Saarisen suunnitteleman ikonisen Helsingin päärautatieaseman varjoonsa.

Julkisuudessa on kerrottu, että uusien rakennusten räystäskorkeus saisi olla sama kuin Postitalon räystäslinja eli noin 44 metriä merenpinnasta. Tulevan rakentamisen korkeudesta keskusteltiin lautakunnassa, mutta julkisuudessa esillä olleisiin korkeuslukemiin ei tehty muutoksia.

Elielinaukion ympäristön kehittämisestä käydään seuraavaksi suunnittelukilpailu. Kilpailun parhaan tai parhaiten menestyneiden ehdotusten pohjalta aloitetaan asemakaavan muutoksen valmistelu.

Alustavan aikataulun mukaan asemakaavan muutosta käsitellään valtuustossa vuoden 2023 puolivälissä.

Oikaisu 18.11. klo 10.19: Jutussa kerrottiin aiemmin virheellisesti, että tulevan rakentamisen hyväksytty korkeus olisi kaupunkiympäristölautakunnassa alennettu 44 metristä 33 metriin merenpinnasta. Asiasta äänestettiin lautakunnassa, mutta 44 metrin kirjaus jäi voimaan. Juttua täydennetty Risto Rautavan kommenteilla 18. marraskuuta kello 11.34.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat