Helsinki saa uuden ”ratikka­kaupungin­osan”: Harvojen tuntema Ilmala muuttuu nyt vauhdilla - Kaupunki | HS.fi

Helsinki saa uuden ”ratikka­kaupungin­osan”: Harvojen tuntema Ilmala muuttuu nyt vauhdilla

Raitiolinja 9:n on määrä avata Ilmalan asukkaille ja työntekijöille uusi reitti kantakaupungin suuntaan.

Pasilankadun ja Radiokadun vesiputkia, viemäreitä ja kaapeleita uusittiin tiistaina.­

25.11.2020 2:00 | Päivitetty 25.11.2020 6:27

Länsi-Pasilan ja Ilmalan välillä on paraikaa meneillään iso myllerrys, kun kadut on avattu uuden raitiolinjan rataosuuden rakentamiseksi. Ennen kiskojen asentamista uusitaan Pasilankadun ja Radiokadun kunnallistekniikkaa, kuten vesiputkia, viemäreitä ja kaapeleita.

Nykyisellään raitiokiskot ulottuvat Länsi-Pasilassa nelisen korttelia Itä- ja Länsi-Pasilan yhdistävältä Pasilansillalta Kyllikinportille, jossa ne kääntyvät Pasilankadulta kulkemaan Pasilanraitiolle.

Rakennustyöt aloitettiin heinäkuussa, ja noin kahdeksan miljoonan euron urakan on määrä valmistua syksyllä 2022. Kun linjan 9 jatko Ilmalaan valmistuu, kiskot avaavat Helsinkiin kokonaisen uuden ”ratikkakaupunginosan”.

Ilmala kuuluu osa-alueena Pasilan kaupunginosaan. Rautatieasemansa, radio- ja televisiotoiminnan, Ylen linkkitornin ja suojeltujen vesilinnojensa takia tunnettu alue on kuitenkin muuttumassa varsin merkittäväksi asuin- ja työpaikka-alueeksi.

Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi maanantaina raitioyhteyden hankesuunnitelman. Kiskomateriaalit valmistetaan Koskelan hallien yhteydessä sijaitsevalla HKL:n tehtaalla.

”Kiskojen asentaminen alkaa vasta ensi vuoden puolella. Nyt vasta päästään aloittamaan hankintoja, kun saatiin hankepäätös kaupunginhallitukselta”, kertoo linjan kiskotöistä vastaava projektipäällikkö Mari Sipponen HKL:ltä.

Linja jatkuu Pasilankadulta Radiokadulle ja lopulta Ilmalankujan kautta aina Ilmalan juna-asemalle. Ilmalantorista suunnitellaan raitiolinjan kääntöpaikan lisäksi raitiovaunujen, lähijunien ja bussilinjojen yhteysasemaa.

Linjan 9 päätepysäkki siirtyy samalla nykyiseltä paikaltaan Itä-Pasilasta Pasilan aseman ja Triplan kauppakeskuksen kupeesta Ratapihantieltä Ilmalan aseman tuntumaan Ilmalantorille.

Ilmalan aseman ja Ilmalantorin alueilla on meneillään massiiviset louhinnat ja tukimuurien rakennustyöt. Mitäänsanomattomana aseman ympäristönä tunnettu alue muuttuu tulevaisuudessa radikaalisti.

Ilmalantorin läheisyydestä alueen ohittaa viisi bussilinjaa, jotka jatkavat Ilmalasta lähinnä itä-länsisuunnassa Hakamäentielle, pohjoisessa Postintaipaleelle, Pasilaan ja Hakaniemeen.

Linjan 9 on määrä avata alueen asukkaille ja työntekijöille lähijunan lisäksi uusi reitti kantakaupungin suuntaan etelään.

”Paljonko asukkaita ja työpaikkoja Ilmalaan tulee, se riippuu tietysti siitä, miten Ylen alue kehittyy ja miten MTV:n alue uudistuu”, sanoo projektipäällikkö Juuso Luoto Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta.

MTV:n piti alkuperäisen suunnitelman mukaan lähteä Pöllölaaksona tunnetulta alueelta jo tämän vuoden alussa, mutta muutto on viivästynyt. Elokuussa MTV ilmoitti muuttavansa vuoden 2022 lopussa.

Ylen suunnitelmat ovat pitkäkestoisempia. Rakentaminen jatkuisi peräti vuosiin 2040–2045 asti. Muun muassa nykyinen studiotalo purettaisiin kuitenkin muutaman vuoden kuluessa, ja tiloja vapautuisi muulle rakentamiselle.

Yleisradiolla ja Yleisradion eläkesäätiöllä on laajamittaiset suunnitelmat, kun Ylen alue Ilmalassa päivitetään vastaamaan nykyajan tarpeita. Yle ja sen eläkesäätiö ovat hakeneet alueelle asemakaavan muutosta. Ylestä on kerrottu, että kaavaluonnos pyritään valmistamaan ensi vuoden aikana.

Ilmalan studiot -niminen asemakaavan muutos mahdollistaisi Ylen alueelle suunnitellun mediakampuksen rakentamisen. Sinne tulisi uudet studiot, toimitilaa ja liiketilaa eli työpaikkoja ja asuntoja sekä kaiken keskelle kaupunkipuisto. On myös mahdollista, että alueella kokeillaan asumisen ja työtilojen yhdistämistä.

Lisäksi Ilmalan maisema muuttuu rajusti, kun Ylen naapuri MTV muuttaa Vallilaan entiselle VR:n konepaja-alueelle ja Pöllölaakso tyhjenee. Esimerkiksi alueen halkaisevan keskeisen Kuuluttajankadun ympäristöön on jo noussut tiheään asuinkerrostaloja.

Jatkoa seurannee: MTV:n kaikki vanhakantaiset rakennukset on määrä purkaa, ja tilalle on tulossa asuintaloja. Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi asemakaavan muutoksen viime vuoden maaliskuussa.

Uuden asemakaavan mukaan Pöllölaaksoon on tulossa asunto noin tuhannelle helsinkiläiselle. Kortteliin voidaan myös rakentaa enimmillään 16-kerroksinen tornitalo.

Rakennettaessa ryskyy. Pasilan ja Ilmalan monet asukkaat ja töissä kävijät surivat viime kesänä lehmusten kaatamista Radiokadulta raitiokiskojen tieltä.

Uudet katupuut ja istutukset saadaan paikalle kiskotöiden loppuvaiheessa, viimeistään keväällä 2022, lupaa rakennuttaja eli Helsingin kaupunki.

Parhaillaan Ylessä ja esimerkiksi arkkitehtien keskuudessa pohditaan uuden tekniikan tarpeettomaksi tekemän 146-metrisen linkkitornin kohtaloa: pitäisikö yksi Helsingin tunnetuimmista maamerkeistäkin kaataa?

Eikä tässäkään ole kaikki. Jos Länsi-Pasilan ja Ilmalan alue on pian tuhansien koti- ja työpaikka-alue, vielä lisää rakentamista on odotettavissa Hakamäentien pohjoispuolelle.

Postin nykyisen jakelukeskuksen odotetaan siirtyvän tulevina vuosina pois Pohjois-Pasilasta, jolloin alueelle päästäisiin rakentamaan.

Tulevia asuin- ja työssäkäyntialueita kutsutaan Eteläiseksi ja Pohjoiseksi Postipuistoksi. Heti Hakamäentien pohjoispuolella sijaitsevan Eteläisen Postipuiston tulevaksi asukasmääräksi tavoitellaan 3 500:aa, ja toimistoja tulisi noin 2 000 työntekijälle. Pohjoiseen Postipuistoon Metsäläntien eteläpuolelle tuleva rakentaminen olisi samaa luokkaa.

Projektipäällikkö Juuso Luodon mukaan raitiolinja 9:n Ilmalan-osuus saa tulevaisuudessa mahdollisesti seuraa.

Nykyisten hahmotelmien mukaan linja olisi toinen kuin linjan 9 osuus. Se kulkisi Ilmalassa Televisiokatua pitkin, ylittäisi Hakamäentien ja jatkaisi Pohjoiseen Postipuistoon.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat