Rajujen rajoitusten piti hillitä liikkumista, mutta ihmis­virrat ovat jopa lisääntyneet Helsingin tietyillä alueilla – Grafiikat näyttävät, missä vilinä jatkuu - Kaupunki | HS.fi

Rajujen rajoitusten piti hillitä liikkumista, mutta ihmis­virrat ovat jopa lisääntyneet Helsingin tietyillä alueilla – Grafiikat näyttävät, missä vilinä jatkuu

HS kokosi eri tilastoista tietoja ihmisten matkoista tällä viikolla, kun tiukemmat koronarajoitukset tulivat voimaan.

Matkapuhelimien mobiiliverkkodatan perusteella vaikuttaa siltä, että ihmisiä liikkuu Helsingin keskustassa vähemmän kuin aiempina viikkoina mutta ei niin vähän kuin pahimpaan korona-aikaan viime keväänä.­

5.12.2020 2:00 | Päivitetty 5.12.2020 6:09

”Kaikki lähtee siitä, että ihmisten tapaamista ja liikkumista on vältettävä.”

Näin vetosi pääkaupunkiseudun asukkaisiin runsas viikko sitten Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi. Ankarat rajoitukset otettiin käyttöön tällä viikolla koronavirusepidemian nopean leviämisen takia.

Mutta vähensivätkö ihmiset liikkumistaan?

HS kokosi eri lähteistä tietoja Helsingin seudun ihmisvirroista. Ne paljastavat, että liikkuminen on tällä viikolla vähentynyt jonkin verran mutta ei niin paljon kuin epidemian torjunnassa on toivottu.

Data näyttää, kuinka ihmiset ovat tällä viikolla käyttäneet joukkoliikennevälineitä ja ajaneet autoilla pääkaupunkiseudulla. Telian matkapuhelinliittymien paikannustilastot kertovat lisäksi sen, miten vilkkaasti ihmiset ovat liikkuneet seudun taajamissa.

Liikehdintä Helsingin keskustassa hiljeni ensimmäisinä päivinä sen jälkeen kun tuoreimmat kovat koronarajoitukset tulivat voimaan tämän viikon maanantaina. Sen sijaan eräillä muilla pääkaupunkiseudun keskeisillä alueilla liikkuminen jopa lisääntyi aiempiin viikkoihin verrattuna.

Maanantaina alueella tuli voimaan muun muassa yli kymmenen hengen yleisötilaisuuksien järjestämiskielto. Lisäksi harrastustoimintoja on keskeytetty ja yleisölle avoimia julkisia tiloja suljettu.

Lue lisää: Uudet rajoitukset ja suositukset tulivat voimaan pääkaupunkiseudulla – Listaus näyttää, mikä muuttui

Telia selvitti HS:n pyynnöstä mobiiliverkkodatan perusteella, kuinka paljon ihmisiä on liikkunut pääkaupunkiseudun eri alueilla tuoreimpien rajoitusten voimaantulon jälkeen.

Selvityksessä on laskettu mukaan sellaiset matkat, jotka alkavat ja päättyvät kunkin alueen sisäpuolella. Matkan on katsottu katkeavan, kun henkilö pysyttelee pienellä alueella yli 50 minuuttia.

Joukkoliikenteessä oli maanantaina vähemmän ihmisiä kuin edellisellä viikolla.­

Tällä tavalla mitattuna Helsingin keskustassa liikkuminen väheni maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona yhteensä hieman yli seitsemän prosenttia verrattuna viime viikon alkuviikkoon ja runsaat yhdeksän prosenttia verrattuna toissa viikkoon.

Korona-aikaa edeltäneeseen helmikuun tilanteeseen verrattuna liikkuminen on vähentynyt yli 40 prosenttia.

Vaikka ihmisiä vaikuttaa liikkuvan Helsingin keskustassa vähemmän kuin aiempina viikkoina, alue ei ole Telian datan mukaan autioitunut yhtä runsaasti kuin viime keväänä. Silloin koronatartunnat lisääntyivät voimakkaasti ensimmäisen kerran.

Matkojen määrät eivät kuvaa vain Telian asiakkaita, vaan yhtiö on laajentanut määrät koskemaan koko väestöä hyödyntämällä markkinaosuus- ja väestötietoja.

Yksittäisiä henkilöitä tai pieniä ryhmiä ei ole mahdollista tunnistaa Telian kokoamista tilastoista.

Matkapuhelinverkon datasta laadituista tilastoista näkyy, ettei liikkuminen ole vähentynyt muissa pääkaupunkiseudun alueellisissa keskuksissa yhtä voimakkaasti kuin Helsingin keskustassa. Telia selvitti liikkumismäärien muutoksia myös Itäkeskuksen, Pasilan, Tapiolan, Leppävaaran ja Tikkurilan keskusalueilla.

Vain Tikkurilassa liikkuminen on vähentynyt marras–joulukuussa viikko viikolta. Sen sijaan Itäkeskuksessa ja Leppävaarassa alueiden sisäisten matkojen määrä kasvoi tällä viikolla marraskuun viikkoihin verrattuna.

Koronatoimien tiukentuminen näkyy ihmisten liikkuvuudessa Helsingin ydinkeskustassa.­

Vertailtavat alueet poikkeavat toisistaan muun muassa pinta-alan sekä palveluiden ja asutuksen osalta, mikä voi ainakin osittain selittää alueiden välisiä eroja liikkumismäärien kehityksessä.

Myös Hus seuraa ihmisten liikkumista koronaepidemian aikaan matkapuhelindatan avulla.

Perjantaina Husilla ei vielä ollut käytössään tietoja kuluvan viikon ihmisvirroista, joten sairaanhoitopiiristä ei osattu kommentoida tilannetta.

”Vielä viime viikon loppuvaiheella liikkuvuus oli erittäin vilkasta Uudellamaalla. Sehän ei tietenkään kerro vielä siitä, mikä on lähikontaktien määrä”, huomautti Husin apulaisylilääkäri Eeva Ruotsalainen koronavirusinfossa.

Liikkumistilastojen perusteella ei siis voi yksiselitteisesti sanoa, että pääkaupunkiseudun asukkaat eivät olisi vähentäneet sosiaalisia kontaktejaan.

Joukkoliikenteessä on tällä viikolla ollut hivenen normaalia hiljaisempaa.

Metrojunissa matkustajia on ollut pari prosenttiyksikköä vähemmän kuin edellisen viikon arkipäivinä maanantain ja torstain välisellä jaksolla. Aiempaa tiukempien koronarajoitusten tultua voimaan pudotusta viikon takaiseen oli yli kuusi prosenttiyksikköä.

Metron matkustajamäärissä ei kuluvan viikon tiistaina ja keskiviikkona ollut havaittavissa juuri mitään muutosta viikon tai kahden viikon takaisiin päiviin. Torstaina matkustajia oli pari prosenttiyksikköä vähemmän kuin edellisen viikon torstaina.

Tilastoista voi tehdä päätelmiä muistakin joukkoliikennevälineistä. Helsingin seudun liikenne (HSL) on todennut, että lukemat kielivät vastaavanlaisista muutoksista myös junissa, busseissa ja raitiovaunuissa. Niistä ei saada tilastoja yhtä nopeasti kuin metroasemien automaattisista mittareista.

Vuoden takaiseen verrattuna torstain matkustajaluvut metrossa olivat melko tarkalleen puolittuneet.

HSL:n matkustajamäärät ovat syksyn aikana pysytelleet 35–40 prosenttia pienempinä kuin vuosi sitten. Todellinen romahdus koettiin viime keväänä epidemian alussa, kun matkustajia oli 70 prosenttia vähemmän kuin normaalisti.

Autoilijat ovat seudun pääteiden mittauspisteiden perusteella reagoineet voimakkaammin kuin joukkoliikenteen käyttäjät.

Viime viikonlopun perusteella etenkin vapaa-ajan liikenteessä on nähtävissä pudotusta.

Pääkaupunkiseudun kunnat tiedottivat viime viikon perjantaina koronarajoitusten tiukennuksista.

Sunnuntaina 29. marraskuuta Kehä I:n vilkkaasti liikennöidyllä osuudella Leppävaaran ja Konalan välissä havaittiin melkein 10 prosentin pudotus sunnuntaihin 21. marraskuuta verrattuna.

Leppävaaran mittauspisteen ohitti tuolloin 38 192 autoa, kun viikkoa aiemmin autoja oli 42 659. Konalan mittauspisteen ohi ajoi 5 000 autoa vähemmän kuin edellisen viikon sunnuntaina.

Osastonjohtaja Sini Puntanen HSL:n liikennejärjestelmistä ja tutkimuksista arvioi tämän viikon muutosten kertovan siitä, että ihmiset vähentävät liikkumista siitä, mistä voivat.

Joukkoliikenteessä matkustajamäärät ovat olleet normaalia pienempiä jo pitkään. Sen sijaan autoilu on kevään ensi koronasäikähdykseen verrattuna toipunut syksyn aikana likimain ennalleen.

”Autoilijoiden reagointi kertoo, että hekään eivät lähde liikkeelle, jos ei ole pakko”, Puntanen sanoo.

Hän ei lähde halua tehdä johtopäätöksiä muutosten pysyvyydestä. Vasta kun epidemia on selätetty, nähdään pitkän aikavälin seuraamukset.

Helsingin sisääntuloteillä ja kehäteillä liikennetilastot vaihtelevat. Länsiväylällä Piispansillan mittauspisteellä yli 10 prosentin pudotus sai jatkoa maanantaina 30. marraskuuta.

Tiistaina, keskiviikkona ja torstaina liikenne hieman vilkastui Länsiväylällä mutta jäi kuutisen prosenttia pienemmäksi kuin edellisen viikon arkipäivinä.

Tuusulanväylällä pudotusta edelliseen viikkoon verrattuna on Länsiväylää ja Kehä I:tä vähemmän, 4–5 prosenttia. Kehä III:lla Voutilan, Järvenperän ja Vantaanportin mittauspisteissä muutos on muutamia prosentteja.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat