Helsinkiä uhkaa lumi­kaaos – Se on hetki, jolloin lähes myyttiset ”kikka­miehet” astuvat esiin - Kaupunki | HS.fi

Helsinkiä uhkaa lumi­kaaos – Se on hetki, jolloin lähes myyttiset ”kikka­miehet” astuvat esiin

Monen hartaasti odottama talvi tuli vihdoin ja toi lumiriemun mukanaan. Lumen aiheuttamiin ongelmiin Helsingillä on oma erikoisjoukkonsa: kikkamiehet.

Etumies Kari Kiiski HKL:n raivausyksiköstä testaa vaunun kiskoille vetoa Töölön hallin pihassa.­

12.1. 2:00 | Päivitetty 12.1. 10:04

Sitä ei tapahdu joka talvi, mutta aina silloin kun lunta sataa riittävästi.

Silloin Helsingin keskustan liikenne voi ajautua kaaokseen. Raitiovaunut suistuvat kiskoiltaan ja autot jäävät jumiin keskelle autotietä tai tukkivat raitiovaunun kulun raiteilla.

Hätä ei kuitenkaan ole ylipääsemätön.

Silloin apuun kutsutaan lähes myyttistä nimeä kantavat Helsingin kaupungin ”kikkamiehet”. Virallisesti kikkamiehet ovat Helsingin kaupungin liikennelaitoksen raivausyksikkö H 125. He osaavat auttaa Helsingin pois lumen aiheuttamasta liikennekaaoksesta.

Tämän tietää 32 vuoden kokemuksella ”kikkaetumies” Kari Kiiski raivausyksiköstä.

”Tämän verran lunta ei vielä aiheuta mitään”, Kiiski sanoo maanantaina aamupäivän lumisateista.

”Nyt on pysäköintitilaa vielä melko normaalisti. Sitten kun lunta alkaa olla 25–30 senttiä niin se alkaa jo vaikuttaa tilanteeseen.”

Tällainen lumipeite on luvassa Helsinkiin ja pääkaupunkiseudulle seuraavan parin vuorokauden aikana.

HS seuraa tiistain lumipyryä ja sen vaikutuksia tässä jutussa.

Kikkamiesten etumies Kari Kiiski testaa raitiovaunun kiskoille vetoa Töölön hallin pihassa.­

Maanantaina päivällä satoi kuuroina lumisateita ja todellisen saderintaman odotettiin saapuvan pääkaupunkiseudulle Ruotsista maanantai-iltana. Sen jälkeen on luvassa tauotonta lumisadetta torstain vastaiseen yöhön saakka.

Lunta kertyy paikoitellen jopa noin 45 senttimetriä. Keskimäärin Helsinkiin odotetaan noin 30 senttimetrin kertymää, Ilmatieteen laitokselta kerrotaan.

Paksulla lumikerroksella ja lumipyryllä on seurauksia pysäköintiin ja liikenteessä etenemiseen Helsingin kantakaupungissa. Lumentulosta seuraakin usein seuraavanlainen tapahtumaketju. Henkilöautoilta vähenee pysäköintitila ja niitä pysäköidään liian lähelle kiskoja. Tämä estää raitiovaunujen kulun ja saa pahimmillaan pysähdyksiin myös muun alueen liikenteen.

Lisäksi lumi tukkii raiteita ja raiteen vaihteita, eikä vaihde pääse kääntymään ja pahimmassa tapauksessa vaunu suistuu raiteilta. Lumi myös peittää raiteet näkyvistä, joka voi lisätä raiteiden päälle pysäköintiä.

Kiiskille useimmat lumikaaoksen pahimmat onnettomuudet ovat tuttuja.

”Autot saattavat jäädä jumiin kiskojen päälle ja niitä pitää avustaa takaisin ajoradalle. Ja sitten tulee tietysti helpommin kolareita.”

HKL:n raivausyksikkö kokeilee vaunun kiskoille vetoa Töölön hallin pihassa.­

Kiiski muistaa hyvin kovan lumitalven kaksi vuotta aiemmin. Silloin raivausyksiköllä riitti työtä.

”Meillä oli silloin 450 lähtöä helmikuun loppuun mennessä. Se on paljon. Tavallisesti meillä on vuodessa tuhannen molemmin puolin lähtöjä.”

Raivausyksikkö eli kikkamiehet kutsutaan apuun myös kun raitiovaunuliikenteessä on ongelmia. Kolmen vuorossa olevan työntekijän yksikköä sanotaan kikkamiehiksi, koska heillä on kikkoja.

Kiiski arvelee, että lempinimi on ehkä 1960-luvun peruja.

”Se tulee siitä, että meillä on omia kikkoja, joita edes kuljettajat eivät usein tiedä tai edes osaa tehdä. Saamme näillä kikoilla vaunun liikkeelle.”

Etumies Kari Kiiski ja vanhempi sähköasentaja Henrik Ranta Töölönhallin pihassa.­

Tavanomaisin tehtävä on väärin pysäköidyn auton siirtäminen pois raitiovaunukiskoilta. Toinen hyvin yleinen raitiovaunuliikenteen häiriö on raitiovaunun teknisen vian korjaaminen.

Näitä tehtäviä varten raivausyksikön hälytysajoneuvo on voimakas neliveto ja erikoisvarusteltu.

Raivausyksikköä on pyydetty myös virka-apuun kun rekka on jäänyt hankalaan paikkaan jumiin.

”Se vetää hyvin. Siinä on voimaa ja vääntöä ja se vetää kyllä hyvin, jos vaan saa renkaille pitoa.”

Raivausyksikkö pystyy vetämään kaksi raitiovaunua kerralla varikolle.

Kattokamera näyttää Helsingin keskustan sään suorana lähetyksenä:

Varusteluun kuuluu myös ”jeesusteippi”, mutta Kiiskin mukaan sillä ei vielä raitiovaunuja korjata.

”Voi sitä johonkin hyödyntää, ei sitä paljon käytetä, mutta on sitä mukana.”

Tiistaista Kiiski odottaa vilkasta raivauskeikkojen osalta. Maanantaina aamupäivällä oli vielä rauhallista.

Kikkojen työhön kuuluu raitiovainujen huoltaminen ja korjaaminen. Raivauskeikkoja tehdään siis tavallisen työn lisäksi.

Niitä on todennäköisesti odotettavissa maanantaina illalla ja tiistaina enenevässä määrin, kun lumipeite pääkaupunkiseudulla vahvistuu yön aikana. Lumipyryn vuoksi ajokelin varoitetaan olevan huono maanantaina illalla ja tiistaina.

Hiihtäjiä Paloheinässä.­

Monelle helsinkiläiselle lumi on nykyään myös hartaasti odotettu luksustuote. Se on näkynyt viime päivien aikana niin luistelukentillä, pulkkamäissä kuin hiihtoladuilla, jotka ovat täyttyneet ihmisistä.

Paloheinän ladut täyttyivät maanantaina.­

Hiihtäjiä Paloheinässä.­

Lumisateita on odotettavissa keskiviikkoon asti erityisesti maan eteläosaan. Ilmatieteen laitos kuvailee alkuviikon lumisadetta ”poikkeuksellisen runsaaksi”. Ennusteen mukaan lunta sataa tänään etelä- ja lounaisrannikolla 5–15 senttiä.

Muun muassa Paloheinässä oli maanantaina hiihtäjiä sankoin joukoin talvisäästä nauttimassa. Meilahdessa pulkkamäki täyttyi nauravista lapsista.

Linnea Pohjola (vas) ja Evita Rokka laskivat pulkalla Meilahdessa.­

Linnea Pohjola ja Evita Rokka pulkkamäessä Meilahdessa.­

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat