Helsingin seudun joukko­liikenteeseen on tulossa poikkeuksellisen suuri määrä muutoksia - Kaupunki | HS.fi

Helsingin seudun joukko­liikenteeseen on tulossa poikkeuksellisen suuri määrä muutoksia

Korona-ajan matkustajakato ajaa 6,5 miljoonan euron karsintoihin, mutta palvelut myös laajenevat.

Jätkäsaaressa Länsiterminaalin raitioliikenne muuttuu huhti-toukokuussa, kun raitiolinja 9:n reitti ulottuu terminaalin tuntumaan.­

18.1. 17:22

Helsingin seudun joukkoliikenteeseen on tulossa poikkeuksellisen suuri määrä muutoksia tämän ja ensi vuoden aikana.

Merkittäviä reittimuutoksia on luvassa yli 60. Näiden lisäksi joukkoliikenteen vuoroväleihin on luvassa harvennuksia ja liikennöintiaikoihin supistuksia.

Muutokset koskevat kaikkia liikennemuotoja: busseja, raitiovaunuja ja metroa sekä lähijunaliikennettä kesän rakennustöiden aikana.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallitus käsittelee vuosien 2021–22 liikennöintisuunnitelmaa tiistaina.

Kymmenien ja kymmenien muutosten perusteena on kaksi keskenään ristiriitaista syytä.

Akuutti syy on koronaepidemian aiheuttama matkustajakato, minkä vuoksi HSL etsii noin 6,5 miljoonan euron säästöjä jo aiemmin tehtyjen säästötoimien lisäksi. Säästösumma on kohtuullinen, kun sitä vertaa HSL:n 520 miljoonan euron vuosittaisiin liikennehankintoihin.

Säästöjä on nyt höylätty muutoksilla esimerkiksi Itä-Helsingin lähibussien reiteissä, metron ruuhka-aikaa supistamalla ja raitiolinjojen 4 ja 10 vuoroväliä harventamalla.

Muiden raitiolinjojen vuorovälejä harvennettiin jo viime vuonna.

Toisen muutostahdin määräävät jo aiemmin tehdyt päätökset joukkoliikenteen kasvattamisesta kohti verkostomaista mallia, jossa tiheästi liikennöivät runkolinjat kulkevat taajamien välillä. Uudet runkolinjat enteilevät pikaraitiotietä.

Helsingin kantakaupunkia pohjois-eteläsuunnassa halkovat bussilinjat 18 ja 39 muuttuvat ensi syksynä linjoiksi 20 ja 30, joilla ennakoidaan muutaman vuoden kuluttua valmistuvia Länsi-Helsingin raitioyhteyksiä. Elielinaukiolta aloittaa liikennöinnin myös bussi 40, joka kulkee Haagan kautta Kannelmäkeen.

Itä-Vantaalle syntyy runkolinja 570, joka korvaa nykyisen linjan 562 ja kulkee Länsimäestä Hakunilan kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Tämä runkolinja ennakoi Vantaan ratikkaa.

Espoossa poikittaiseen bussiliikenteeseen syntyy uusi reitti, kun Kuurinniityn joukkoliikennekatu valmistuu vuoden lopulla.

Jo tänä keväänä eli huhti-toukokuussa raitiolinja 6 alkaa liikennöidä Hernesaareen, ja raitiolinja 9 kurkottaa Jätkäsaaressa Atlantinkadun kautta Länsiterminaalille. Länsiterminaalia palvelevat jatkossa raitiolinjat 7 ja 9.

Kutosen reittimuutos aiheuttaa muutoksen myös bussilinjalla 14, jonka uudeksi päätepysäkiksi tulee Kamppi. Eteläisessä Helsingissä kulkenut linja 17 lakkautetaan kesäkauden alussa vähäisen matkustajamäärän vuoksi.

Koronaepidemian vuoksi myös monien bussilinjojen liikennöinti on nopeutunut siinä määrin, että HSL laskee saavansa säästöjä. Kun autot ehtivät ajaa reittinsä päästä päähän aiempaa nopeammin, niitä tarvitaan linjalle jonkin verran vähemmän.

Bussiliikenteessä pysäkkikohtaiset muutokset aikatauluissa tulevat voimaan jo helmikuun 15. päivänä.

Helsingin seudulla vaikuttavat myös lukuisat rakennushankkeet, jotka lykkäävät joukkoliikennettä poikkeusreiteille.

Osa linjamuutoksista on lyhytaikaisia kuten metroliikenteen yhdeksän päivän katko ensi kesänä Kipparlahden sillan peruskorjauksen vuoksi tai muutokset junaliikenteessä Keravan asetinlaitteen asennuksen tai Pukinmäen sillan korjauksen ajaksi.

Mutta rakennustyöt aiheuttavat myös hyvin pitkäkestoisia poikkeusjärjestelyjä, jotka vaikuttavat matkustajien arkeen vuosia.

Tänä vuonna pikaraitiotie Raide-Jokerin Itäkeskuksen terminaalin rakentaminen siirtää bussien lähtölaiturit vuosiksi Turunlinnantien varteen. Urakka alkanee marraskuussa ja ulottuu vuoden 2025 alkupuolelle.

Laajasalon raitiotien ja Kruunusiltojen urakka alkaa valmistelevilla maanrakennustöillä Hakaniemenrannassa. Merihaan kautta kulkevat bussilinjat kuten 55 ja 502 joutuvat poikkeusreiteille. Merihaasta Munkkiniemen kautta Leppävaaraan kulkevan linjan 502 uudeksi päätepysäkiksi on tulossa Kallion kirjasto.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat