Esplanadien alue mukaan kävely­keskustan jatko­suunnitteluun – Asia ratkesi tiukalla äänestystuloksella Helsingin kaupungin­hallituksessa - Kaupunki | HS.fi

Esplanadien alue mukaan kävely­keskustan jatko­suunnitteluun – Asia ratkesi tiukalla äänestystuloksella Helsingin kaupungin­hallituksessa

Eteläsataman satamatoiminnot jaetaan Katajanokalle ja Länsiterminaaliin Jätkäsaaressa

Esplanadin puisto on suosittu kävelyväylä kesät talvet. Pohjoisesplanadin ja Eteläesplanadin autoliikenteen vähentämisestä on väitelty jo vuosia.­

25.1. 18:44

Helsingin kävelykeskustan kehittäminen jatkuu riitaisin äänensävyin.

Helsingin kaupunginhallitus päätti maanantaina äänin 8–7, että kävelykeskustan jatkosuunnitteluun otetaan mukaan esplanadien alue, josta tehdään kattava analyysi niin autokaistojen määrästä kuin jakeluliikenteen ja pysäköinnin tarpeista.

Analyysin perusteella päättäjät linjaavat ratkaisuja ensi syksynä.

Muutosta kannattivat sosiaalidemokraatit, vasemmistoliitto ja vihreät. Vastaan äänestivät kokoomus, rkp ja perussuomalaiset.

Pormestari Jan Vapaavuoren (kok) pohjaesitys kävelykeskustasta korosti kortteleiden sisäisten jalankulkuyhteyksien, liiketiloja yhdistävien kauppakujien sekä joukkoliikenteen maanalaisten asemien kävelyreittien kohentamista.

Vapaavuoren ja kokoomuksen näkemyksen mukaan houkuttelevia kävely-yhteyksiä saadaan aikaiseksi ilman, että keskustan liikennejärjestelmää pitää merkittävästi muuttaa.

Kokoomus pysyi tiukasti pormestari pohjaesityksen takana. Valtuustoryhmän puheenjohtaja Daniel Sazonov (kok) sanoo, ettei kokoomus hyväksy tavoitetta esplanadien autokaistojen vähentämisestä.

”Pormestarin esitys oli jo sellaisenaan kunnianhimoinen. Keskustan kävelyolosuhteita voidaan parantaa puuttumatta esplanadien liikenteeseen.”

Pohjaesityksessä Vapaavuori korosti tarvetta lisätä kadulle avautuvien tilojen määrää erityisesti Aleksanterinkadulla, sekä kävely-yhteyksiä Aleksanterinkadun ja Pohjoisesplanadin välillä.

Sazonov muistuttaa, että esplanadien lisäksi myös Kaivokadun kohtalo on auki. Kaivokadulle on haarukoitu Kruunusiltojen raitiolinjan päätepysäkkiä, mikä voisi käytännössä johtaa läpiajon kieltämiseen Kaivokadulla.

Sazonov epäilee, että jos sekä Kaivokadun että esplanadien autoliikennettä rajoitetaan samanaikaisesti, kantakaupungin liikenne menee solmuun.

Sazonov ja apulaispormestari Pia Pakarinen (kok) esittivät viime viikolla, että Kruunusiltojen raitiotien päätepysäkki voisi sijoittua Rautatientorille.

”Olisiko kävelijöille niin hyvä ratkaisu, että Kaivokadun yli mentäisiin neljien raitiokiskojen yli?” Sazonov kysyy. Alustavissa suunnitelmissa Kruunusiltojen päätepysäkki toisi uuden laituriratkaisun Kaivokadulle.

Lukuisten maanpäällisten katuosuuksien lisäksi maanantaina hyväksytty kävelykeskustan kehittämisohjelma ulottuu myös maan alle.

Tavoitteeksi on listattu keskustan huoltotunnelin nykyistä laajempi käyttö sekä maanalaisten kävely-yhteyksien täydentäminen.

Yhteisenä tavoitteena on myös Fabianinkadun sekä Eteläesplanadin eteläpuolisen katuverkon kohentaminen, joko Fabianinkadun tai mahdollisesti Pohjoisen Makasiinikadun autoliikennettä rajoittamalla. Eteläsataman tuntumassa muun muassa levennettäisiin Laivasillankadun jalkakäytäviä.

Laivasillankadun jalkakäytävien leventäminen on osa ratkaisua, jossa satamatoiminnot siirretään pois Eteläsatamasta Katajanokalle ja Länsiterminaaliin. Eteläsataman rekkaliikenteen loppuminen antaa mahdollisuuden suunnitella uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon ympäristöä puhtaalta pöydältä.

Kaupunginhallitus joutui maanantaina kuitenkin äänestämään myös satamatoimintojen keskittämisestä Katajanokalle ja Länsisatamaan. Eteläsataman sulkemisesta ollaan kutakuinkin yhtä mieltä, mutta ajatus Länsisataman autoliikenteen johtamisesta tunneliin Jätkäsaaressa jakaa poliitikkoja.

Länsiväylälle kulkevan satamatunnelin suunnittelua kannattivat kokoomus, demarit, rkp:n ja perussuomalaiset äänin 9–6. Vihreät ja vasemmistoliitto jäivät vähemmistöön.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat