Helsingin Pasilaan nouseva värikäs maamerkki­laatikko ei ole enää poikkeus – Pysäköinnin ideologian käänne muuttaa Helsinkiä - Kaupunki | HS.fi

Helsingin Pasilaan nouseva värikäs maamerkki­laatikko ei ole enää poikkeus – Pysäköinnin ideologian käänne muuttaa Helsinkiä

Pysäköintilaitoksilta halutaan nyt näyttävyyttä. Taustalla on pysäköinnin ideologian muutos.

Hallin julkisivussa on käytetty myös väribetonia.­

22.2. 2:00 | Päivitetty 22.2. 6:25

Värikäs alumiinisäleikkö kiinnittää katseen. Helsingin Postipuistoon nousee alueen ensimmäinen pysäköintilaitos. Se herättää huomiota julkisivullaan.

Tämä ei ole sattumaa. Parkkihalleilta halutaan nyt näyttävyyttä. Ympäri Helsinkiä maisemaan on noussut lyhyessä ajassa useita uusia katseenvangitsijoita.

Yksi syy siihen on pysäköinti-infran rakentamisessa tapahtunut ideologinen muutos. Pihakansipaikoitusta rakennetaan nykyään huomattavasti vähemmän kuin ennen. Niiden tilalla yleistyvät­ ­alueelliset parkkilaitokset, sanoo Helsingin kaupungin projektipäällikkö Matti Manninen.

”Parkkilaitokset tulevat usein keskelle asuinaluetta. Siksi niiden on hyvä olla näyttäviä. Sillä tavoin ne luovat alueelle viihtyisyyttä”, hän kertoo.

Mannisen mukaan viime aikoina toteutetuissa pysäköintihalleissa on poikkeuksetta ”värikkyyttä ja jokin uusi juttu julkisivussa”. Hänestä voi jo puhua trendistä.

Postipuiston pysäköintilaitosta urakoi Keski-Suomen Betonirakenne KSBR. Toimialajohtaja Simo Särkelä kertoo, että julkisivuratkaisuja määrittelee muun muassa se, että pysäköintilaitosta käyttävien autojen ajovalot eivät saa häikäistä asuintaloja.

Helsingin Postipuiston pysäköintilaitos saa väriä alumiinisäleiköstä. Se koostuu kymmenestä väristä ja sai inspiraatiota kauralyhteistä.­

Pohjois-Pasilassa sijaitsevan Postipuiston pysäköintilaitoksen säleikköratkaisu lähti kaavasta. Määräyksen mukaan pysäköintilaitoksen pitää olla läpituulettuva.

Monivärinen alumiinisäleikkö valikoitui katseenvangitsijaksi suunnittelun ja rakentamisen kilpailutuksen kautta. Sen voitti L Arkkitehdit oy yhdessä KSBR:n kanssa. Säleikkö sai inspiraatiota kauralyhteistä, koska Postipuisto on vanhaa maaseutu­aluetta.

Julkisivu kootaan kymmentä eri väriä sisältävistä vinoneliöviuhkoista. Arkkitehti Jari Lonka sanoo, että värisuunnittelu hioutui matkan varrella.

”Säleikössä oli alussa rauhattomuuden riski, koska pinta on iso ja värejä oli ­useampia. Saimme siitä kuitenkin varsin tasapainoisen ja elävän pinnan.”

Pysäköintilaitoksen julkisivutyöt ovat vielä kesken. Halli kuvattuna Metsäläntien puolelta.­

Väriä rakennuksessa on muuallakin kuin säleissä. Kollikadun ja Metsäläntien suuntaan näkyvät perusmuurit on valettu väribetonista. Rautaoksidi tummentaa betonin antrasiitin sävyiseksi eli sinivihreään vivahtavaksi harmaaksi.

Porrashuoneen uraelementit taas on sävytetty umbran sävyyn ruskeiksi.

Longan mielestä viime vuosina on korostunut se, että parkkitaloiltakin odotetaan omanlaistaan, tasokasta arkkitehtuuria. Hänestä se haastaa suunnittelijat myönteisesti.

Säleikön ideoinnissa oli mukana virolainen julkisivuyritys Metek. Yritys kokosi säleiköt Virossa alumiiniprofiileista, jotka on pursotettu Suomessa.

Tällä hetkellä Metekin asennusporukat asentavat julkisivua paikoilleen. Toimitukset päättyvät helmikuun lopussa. Toimitusjohtaja, yrittäjä Erko Karon mukaan Postipuiston pysäköintilaitos on yritykselle varsin tyypillinen kohde.

”Teemme julkisivuratkaisut räätälöityinä. Tässäkin kohteessa piti esimerkiksi kehittää erikseen sopiva kiinnitysratkaisu.”

Säleiköt asennetaan moduuleittain rakennuksen sisäpuolelta. Yksi syy on kal­lioinen maaperä. Siksi nostureiden käyttö olisi ollut hankalaa.

Neljä moduulia muodostaa yhden kauralyhteen. Sälepintaa on rakennuksessa kaikkiaan noin 3 500 neliömetriä.

Kalmer Kivi (vas.) ja Tauno Tõevälja asentavat julkisivuelementtejä.­

Helsingin kaupunki on linjannut, että asuntotuotannon hankkeissa pitää olla aurinkopaneelit ja omaa energiantuotantoa. Se on jo velvoittavana uusimmissa kaavoissa, kuten Kuninkaantammessa.

Postipuiston pysäköintilaitos on lajissaan ensimmäinen asuntotuotannon parkkikohde, johon paneelit tulevat. Niiden lisäksi katolle rakennetaan viherkatto.

Aurinkoenergiaa käytetään Mannisen mukaan sähköautojen latauspaikkoihin. Niitä on 434:stä parkkipaikasta 48:ssa.

Hän kuvaa laitoksen paneelikenttää poikkeuksellisen suureksi. Paneeleita tulee 226. Tämän hetken suunnitelmissa kenttä kattaa puolet katosta.

”Paneeleilla voidaan myöhemmin kattaa koko katto, jos pysäköintiyhtiö haluaa.”

KSBR:n Särkelän mukaan pysäköintilaitoksen katolle aurinkopaneelit on helppo sijoittaa, koska katot ovat pinta-alaltaan suuria eikä niissä juuri ole muuta tekniikkaa. Hän uskookin, että aurinkovoimalat yleistyvät niissä.

Pysäköintilaitoksen työmaalla tehdään julkisivu­asennusten lisäksi parhaillaan talotekniikkaa ja törmäyskaideasennuksia. Keväällä käynnistyvät tasojen kovabetonipinnoitteiden teko sekä viherkaton ja aurinkopaneeleiden asennukset.

Keski-Suomen Betonirakenne on tehnyt useita pysäköintilaitoksia, muun muassa Vantaan Kivistön Safiiriparkin.

”Teemme mieluiten paikallavalua. Postipuistossa käytämme elementtejä porrashuoneissa”, työpäällikkö Simo Särkelä sanoo.

KSBR on toimittanut Postipuiston kohteeseen noin 12 000 neliötä paikallavalurunkoa. Vastaavan työnjohtajan Henry Nymanin mukaan paikalla valetuissa kohteissa korostuu aikataulutus.

”Rakentamisen eri työvaiheet pitää sovittaa yhteen järkevästi. Oikeiden työryhmien täytyy olla paikalla oikeaan aikaan.”

Vastaava työnjohtaja Henry Nyman.­

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat