Espoon massiivisen ketjukolarin syy oli "aivan liian suuret nopeudet keliin nähden" – Vantaalla sillalta suistuneen rekan kuljettajan irrottaminen kesti neljä tuntia - Kaupunki | HS.fi

Espoon massiivisen ketjukolarin syy oli "aivan liian suuret nopeudet keliin nähden" – Vantaalla sillalta suistuneen rekan kuljettajan irrottaminen kesti neljä tuntia

Espoon Turunväylän tieliikenneonnettomuuden syynä olivat aivan liian suuret tilannenopeudet keliin ja näkyvyyteen nähden, kertoo Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos tiedotteessaan.

9.3. 12:13 | Päivitetty 9.3. 20:54

Ajokeli oli tiistaina sakean lumipyryn vuoksi erittäin huono pääkaupunkiseudulla ja onnettomuuksia sattui lukuisia.

Noin puoli yhdeksältä illalla Helsingin kaupungin pelastuslaitos tiedotti, että huonosta ajokelistä johtuva vaaratilanne on ohi. Pelastuslaitos kehottaa kuitenkin edelleen varovaisuuteen liikenteessä.

Kymmenien autojen peräänajo katkaisi liikenteen kokonaan Turunväylällä Espoon Ikean kohdalla. Onnettomuudessa oli mukana yli 30 autoa.

Poliisi sai ensimmäisen ilmoituksen ketjukolarista tiistaina puoli kahden aikaan päivällä.

Liikenne oli poikki Tuomarilan ja Kehä 3:n liittymien välisillä tieosuuksilla molempiin suuntiin monta tuntia. Kummankin suunnan kaistoilla oli omat ketjukolarinsa.

Turun suuntaan menevillä kaistoilla kolarin osallisina oli kaksi täysperävaunurekkaa, joista toinen oli kaatunut poikittain kaistojen väliselle keskialueelle. Kaistojen raivaus kesti useampia tunteja ja oli kokonaan valmista vasta puoli kahdeksan jälkeen illalla.

Kaatunut kuorma-auto Helsinkiin päin menevällä kaistalla Turunväylällä.­

Kymmenien autojen peräänajo katkaisi liikenteen Turunväylällä kokonaan.­

Espoon Turunväylän tieliikenneonnettomuuden syynä olivat aivan liian suuret tilannenopeudet keliin ja näkyvyyteen nähden, kertoo Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos tiedotteessaan.

Onnettomuudessa oli osallisena useita kymmeniä ajoneuvoja, mukaan lukien rekka-autoja ja muuta raskasta kalustoa.

Sairaalaan kuljetettiin tarkastettavaksi kahdeksan ihmistä, joista yksi oli loukkaantunut vakavammin, pelastuslaitos kertoo. Kuolonuhreja onnettomuus ei aiheuttanut.

Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos kertoi Twitterissä, että kolarissa oli osallisena myös yksi pelastuslaitoksen yksikkö.

Poliisi kertoi noin kahdeksalta illalla, että molemmat kaistat avattiin liikenteelle. Helsingin suuntaan ajettaessa tien oikeaan laitaan jäi vielä yksi raskas ajoneuvo.

Poliisi jatkaa tapahtumien selvittämistä osallisten kanssa. Osallisten suuren lukumäärän vuoksi tutkinta kestää pitkään, poliisi kertoo tiedotteessa. Osalliset voivat olla jo nyt yhteydessä omaan vakuutusyhtiöönsä.

Myös Helsingissä ja Vantaalla tapahtui useita peräänajoja ja tieltä suistumisia.

”Liikenteestä johtuvia tehtäviä Itä-Uudenmaan poliisilla tänään jo 30, joista suurin osa Vantaalla, muun muassa Kehä III:lla, joka on ihan jäässä. Autoilijoita kehotetaan välttämään pääväyliä ja välttämään kokonaan autoilua, jos se on mahdollista”, kertoi Itä-Uudenmaan poliisi iltapäivällä Twitterissä.

Helsingin pelastuslaitos kehotti autoilijoita välttämään turhaa liikkumista autoilla, hiljentämään ajotahtia ja muistamaan turvavälit liikenteessä.

”Säätila aiheuttaa todellisia vaaranpaikkoja liikenteessä”, pelastuslaitos tiedottaa.

Pöllyävä lumi tekee ajo-olosuhteet erityisen vaarallisiksi, sillä se voi heikentää näkyvyyttä paljon. Tuuli voi saada lumen pöllyämään ilmankin lumisadetta, mutta myös autot saattavat saada aikaan lunta pöllyttävän ilmavirran.

Forecan mukaan ilmiössä on kyse siitä, että pahimmillaan edessä oleva tie näyttää valkoiselta ”puurolta”, josta ei erota horisonttia tai tien reunoja.

”Näkyvyyden heikentämisen lisäksi pöllyävä lumi aiheuttaa myös tienpinnan liukkautta, kun autot hierovat lunta kiinni tienpintaan”, kertoo Foreca tiedotteessaan.

Hollolassa tapahtui usean ajoneuvon liikenneonnettomuus. Hämeen poliisin mukaan kolarissa oli mukana täysperävaunurekka, linja-auto, kaksi Puolustusvoimien autoa ja kaksi henkilöautoa.­

Vantaalla Hämeenlinnanväylällä rekka suistui aamupäivällä alas sillalta suoraan nokalleen kevyen liikenteen väylälle. Komisario Jarmo Ojala kertoi, että kuljettaja saatiin irrotettua nosturin avulla noin kello neljältä iltapäivällä.

”Operaatio kesti neljä tuntia.”

Ojalan mukaan kuljettaja on 23-vuotias mieshenkilö. Kuljettaja oli monta tuntia pahoin puristuksessa rekan hytissä. Hän on hengissä, mutta todella vakavasti loukkaantunut.

Itä-Uudenmaan poliisin mukaan onnettomuudessa oli osallisena myös kaksi henkilöautoa. Henkilöautoissa olleet eivät loukkaantuneet.

Liikenne on onnettomuuskohdalta edelleen katki ja liikennehäiriöitä tulee olemaan vielä muutamia tunteja, Ojala arvioi.

Onnettomuus Hämeenlinnanväylällä tapahtui, kun rekan edellä oleva henkilöauto oli pyörähtänyt loivassa mäessä ympäri, ja takaa tullut täysperävaunurekka oli väistänyt pyörähtänyttä autoa.

Rekka suistui sen jälkeen kulkusuunnassa oikealle puolelle ja rekan nuppiosa putosi osittain alla olevalle kevyen liikenteen väylälle.

Rekka suistui aamupäivällä alas sillalta suoraan nokalleen kevyen liikenteen väylälle Vantaalla.­

Paikalla ollut HS:n toimittaja Aada Färding kuvaili olosuhteita turmapaikalla ”hirveiksi”.

”Näkyvyys oli sellainen, että tiellä auton ikkunasta eteenpäin näkyi kaksi ensimmäistä autoa ja sitten pelkkää valkoista. Lumi pöllyää ympäriinsä ja tuuli on erityisen kova”, Färding sanoi kello 13 jälkeen.

Paikka, jossa rekka suistui sillalta, sijaitsee Martinlaakson liittymässä noin 300 metriä Helsinkiin päin.

Myös Vantaalla Kehä III:lla Kuninkaalan ja Kuusikon liittymien välissä sattui puolenpäivän jälkeen onnettomuus, jossa oli osallisena useita ajoneuvoja.

Pöllyävä lumi täytti tiistaina myös Helsingin keskustan katuja ja jalkakäytäviä.­

Onnettomuuspaikka on Martinlaakson liittymästä noin 300 metriä Helsinkiin päin.­

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat