Veturin­kuljettajat eivät ”sen kummemmin” ajatelleet koronaa – Lakko keskellä kriisiä voi olla vaarallista leikkiä tavallisten työläisten terveydellä - Kaupunki | HS.fi

Veturin­kuljettajat eivät ”sen kummemmin” ajatelleet koronaa – Lakko keskellä kriisiä voi olla vaarallista leikkiä tavallisten työläisten terveydellä

Lakko on perinteinen työtaisteluase, mutta olisiko yhteiskunnan varoittaminen ollut kriisiaikana kohtuuton vaatimus, kysyy kaupunkitoimituksen esimies Lari Malmberg.

Matkustajia Helsingin Rautatieasemalla 11. maaliskuuta 2021.­

17.3. 20:33

Pettikö pelisilmä? Se on ensimmäinen reaktio, kun lukee Rautatiealan Unionin tiedotetta torstaina alkavasta lakosta.

Ammattiyhdistyksen kahden jäsenjärjestön lakon seurauksena kaikki HSL:n lähijunat perutaan torstaina ja perjantaina. Ajamatta jäävien junien lista on kuin humalaisen aakkosluettelo: A, E, I, K, L, P, U ja Y sekä D, R ja T.

Kun junat eivät kulje, ahtaus busseissa lisääntyy. Siihen ei olisi nyt varaa.

Mielenilmaus on tiedotteen mukaan vastalause VR:n tekemään sopimusrikkomukseen ja vakiintuneiden työehtojen yksipuoliseen muuttamiseen. Veturinkuljettajat kertovat haastavansa VR:n oikeuteen eri tuomioistuimissa.

Lakko on perinteinen työtaisteluase. Tämä kirjoitus ei ota kantaa sen oikeutukseen, eikä kuljettajien ja VR:n väliseen riitaan.

Kyse on ajoituksesta ja tiedotuksesta.

Lakon ajoittaminen muutaman tunnin varoajalla keskelle koronan vastaisen taistelun kiivainta vaihetta tuntuu vaaralliselta leikiltä ihmisten terveydellä.

Rautatiealan Unionin Helsingin veturinkuljettajien osaston puheenjohtaja Lasse Narinen myöntää, että päätöksessä työtaistelun ajankohdasta ei ”sen kummemmin ajateltu koronaa”.

Lakkoja on ennenkin ajoitettu vaikeisiinkin aikoihin, mutta suomalaiset ovat usein hyväksyneet työtaistelut melko hyvin. Veturinkuljettajat koettelevat nyt kansan sympatiakyvykkyyttä oikein toden teolla.

Johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi kertoi keskiviikkona, että Husin alueella todettavien tartuntojen määrä näyttää tällä viikolla nousevan ennätyskorkeuksiin. Sairaalahoidon tarve on kasvanut tasaisesti, ja hallitus pohtii jopa liikkumisrajoitusten säätämistä.

Veturinkuljettajien tiedote lakosta tuli medioille keskiviikkoiltana kello 18. Lakko alkaa alle 12 tunnin päästä ilmoituksesta. Jos varoaikaa olisi annettu edes vuorokausi tai pari, yhteiskunta olisi ehtinyt reagoida.

Ne, joilla on mahdollisuus jäädä etätöihin, olisivat varautuneet siihen. Niillä, joiden on kuljettava työpaikoille, olisi ollut hetki aikaa pohtia, voiko busseihin ahtautumiselle löytää vaihtoehtoisen kulkumuodon. Kirjoituksiin suuntaavien, jo valmiiksi paineen alla elävien abiturienttien, elämää ei olisi kuormitettu jälleen yhdellä jännitystekijällä.

HSL:n viestintäpäällikkö Sari Kotikangas kertoi HS:lle keskiviikkona, että HSL ei lähtökohtaisesti täydennä työtaisteluista johtuvia vuorojen peruutuksia. Ehkä tästäkin periaatteesta olisi voitu poikkeusolojen vuoksi käydä yhteiskunnallista keskustelua?

Juttua päivitetty 18. maaliskuuta kello 9.43: Jutussa kerrottiin ensin, että G-, M- ja Z-junia ei ajeta. VR tiedotti myöhään keskiviikkoiltana, että kaikki G-junat saadaan sittenkin liikkeelle. Myös osa M- ja Z-junista liikennöi.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat