”Harmittaa ja nolottaa” – Paraatipaikalle suunniteltujen toimistojen pelätään pilaavan merinäkymän Etelä-Helsingissä - Kaupunki | HS.fi

”Harmittaa ja nolottaa” – Paraatipaikalle suunniteltujen toimistojen pelätään pilaavan merinäkymän Etelä-Helsingissä

Bulevardin länsipäähän suunnitellaan uutta rakentamista.

Helsingin Hietalahdenrantaan kaavaillaan uutta rakentamista, joka edellyttäisi perinteikkään satama-altaan osittaista täyttämistä.­

8.4. 2:00 | Päivitetty 8.4. 10:48

Bulevardin länsipäähän soviteltu uudisrakentaminen muuttaisi toteutuessaan näkymiä Hietalahdentorin tuntumassa huomattavasti.

Hietalahdenrannan kehittämisvaraus on myönnetty kiinteistökehitysyhtiö HGR Property Partnersille, joka on pyytänyt kolmelta suunnittelijaryhmältä ehdotuksia jatkoa varten. Kehittämisvaraus ulottuu ensi vuoden loppuun saakka.

Asemakaavan luonnoksesta ja rakentamiseen tähtäävästä tonttivarauksesta päättää kaupunkiympäristölautakunta, joka voi myös hylätä koko hankkeen jo tässä vaiheessa.

Kolmen suunnittelijaryhmän ehdotuksissa satama-altaan tuntumaan sijoittuisi noin 35 000 kerrosneliötä lisärakentamista hieman eri tavoin soviteltuna. Suurin rakennuskorkeus olisi lähikortteleiden räystään tasalla.

Arkkitehtitoimistot JKMM ja Schauman & Nordgren yhteistyökumppaneineen ovat kääntäneet autoliikenteen kulkemaan pitkin vanhan satamaradan pengertä, jolloin Hietalahdentorin tuntumaan on avautunut isohko aukio.

Arkkitehtitoimisto JKMM on sijoittanut yhden uudisrakennuksen Hietalahden altaan reunaan ja ohjannut autoliikenteen vanhan satamaradan penkereelle.­

Arkkitehtitoimisto Schauman & Nordgren on kaventanut Hietalahdenrannan altaan kanavaksi, jolloin rantaan on tullut lisää tilaa sekä rakentamiselle että asukkaille.­

Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki on valinnut toisin ja pitänyt autoliikenteen nykyisellä reitillään. Sen sijaan satamaradan pengertä purkamalla on saatu aikaan yhtenäinen vesialue.

Kaikki kolme työryhmää sijoittavat enimmillään kahdeksankerroksiset rakennukset nykyisen huoltoaseman ja ravintolarakennuksen paikalle. Hietalahdenrannan allasta on eri vaihtoehdoissa täytetty eri tavoin.

Kolmen eri suunnitteluryhmän ideat ovat saaneet tyrmäävän vastaanoton kaupungin Kerro kantasi -palvelussa. Lähes 800 kommentissa pääasiassa haukutaan lisärakentamista.

”Harmittaa ja nolottaa näiden monien maineikkaiden suunnittelijoiden puolesta. Mutta jos tehtävänanto on suunnitella jokin mahdollisimman suuri möhkäle peittämään avoin merinäkymä ja lisäksi tuhota Hietalahden allas, niin härifrån tvättas, olkaa hyvät!”

”Mielestämme voisitte kokeilla kuinka paljon kuvio vielä parantuisi, jos poistaisitte kaikista rakennuksista 1–2 kerrosta.”

”Alueelle ei tarvita toimistotiloja, nytkin tyhjiä taloja kauppahallin takana. Miksi autoille pitäisi antaa paras ranta-alue? Näkyvyys meren suuntaan kapea!”

Ani harvassa asukaskommentissa nähtiin suunnitteluideoissa jotain kehityskelpoista.

”Suunnitelma olisi selkeä parannus nykytilaan, JOS rantaan tuleva megarakennus jäisi pois”, kiteytti eräs kommentoija monien vastaajien tuntoja.

Alueen asukasjärjestöissä ajatus täydennysrakentamisesta on otettu vastaan järkyttyneesti. Punavuoriseura, Pro Eira ja Eteläiset kaupunginosat tekivät viime vuonna yhdessä jopa aloitteen nykyisen huoltamo- ja ravintolarakennuksen suojelemisesta.

Järjestöt kritisoivat hanketta jo siinä vaiheessa, kun kaupunki oli myöntänyt kehittämisvarauksen HRG:lle.

Eteläisten kaupunginosien asukasjärjestön puheenjohtaja Anu Soots kiteyttää asukkaiden huolen muutoksen suuruuteen.

”Halutaan rakentaa liian korkeita rakennuksia, jotka pilaavat kaupungin historiallisen tunnelman. Yhtäkkiä ehdotetaan kahdeksankerroksista rakennusta. Koin sen kovin vieraaksi.”

Sootsin mielestä kaupunki voisi perustaa asiantuntijatoimikunnan, joka katsoisi kantakaupungin rakennushistoriallista kokonaisuutta ja arvoa. Kaupunki voisi myös viheltää tarvittaessa pelin poikki varhaisessa vaiheessa ennen kuin eri osapuolet kuluttavat voimavaroja hankkeeseen, jolla ei ole menestymisen mahdollisuuksia päätöksenteossa.

Hietalahdenrannan vaihtoehtoisia suunnitelmia voi kommentoida huhtikuun 18. päivään saakka. Sen jälkeen kaupunki koostaa kommenteista yhteenvedon, jota käytetään ideasuunnitelmien arvioinnissa.

”Tarkoituksena on arvioida ideasuunnitelmia laajalla asiantuntijaryhmällä”, luonnehtii Helsingin kantakaupungin arkkitehti Sinikka Lahti.

Eri vaihtoehtojen esirakentamisen kustannuksista on jo teetetty alustavia arvioita. Hietalahdenranta on vanhaa satama-aluetta, ja katu- ja laiturialueet sijaitsevat osittain täyttömaalla, mikä lisää kustannuksia.

Tekeillä on myös alustava selvitys laajemman alueen liikennevaikutuksista. Lahden mukaan vaikutuksia kaupunkikuvaan on arvioimassa useita kulttuuriympäristön asiantuntijoita.

”Yhtenä tärkeänä kriteerinä arvioinnissa on se, miten suunnitelmassa parannetaan julkista kaupunkitilaa. Tätä on monissa kommenteissa toivottu, ja siihen tarjoutuu mahdollisuus uuden rakentamisen myötä”, Lahti summaa.

Hietalahden alueella on vireillä muitakin kehityshankkeita. Torin laidalla entinen Metropolia-ammattikorkeakoulun arvorakennus muuttuu hotelliksi. Pörssiyhtiö Kojamon omistama Lumo Kodit -yhtiö haluaa rakentaa tontilla sijaitseviin kiinteistöihin hotellin lisäksi asuntoja.

Hietalahdenrannan kehitysvarauksen saaja HGR Property Partners osti viime vuonna Kaartin lasaretin korttelin Hietalahdentorin ja Kalevankadun välissä. Sen tavoitteena on rakennuttaa alueelle toimitiloja. Carl Ludvig Engelin suunnittelemat korttelin vanhimmat rakennukset on suojeltu.

Asemakaavoituksen eteläisen yksikön tiimipäällikkö Hanna Pikkarainen sanoo, että Kaartin korttelin kehitys heijastuu myös lähiympäristön suunnitteluun, vaikka hankkeet etenevät omaan tahtiinsa.

Hietalahdentorin alle suunniteltua pysäköintilaitosta voisivat käyttää lähiseudun toimijoiden ja asukkaiden lisäksi uuden hotellin asiakkaat.

”On kuitenkin mahdollista, että torin pohjaolosuhteet ovat sellaiset, ettei pysäköintilaitosta sitten kuitenkaan kannata tehdä”, Pikkarainen huomauttaa.

Oikaisu 8.4. klo 10.47: Korjattu arkkitehti Sinikka Lahden sukunimi oikeaan muotoon Laineen sijasta.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat