Päihteillä ei epäillä olleen osaa Espoon suojatieonnettomuudessa, jossa kuoli alakouluikäinen lapsi – Tekninen lautakunta selvittää, voisiko risteystä parantaa - Kaupunki | HS.fi

Päihteillä ei epäillä olleen osaa Espoon suojatieonnettomuudessa, jossa kuoli alakouluikäinen lapsi – Tekninen lautakunta selvittää, voisiko risteystä parantaa

Risteyksessä ei ollut ylimääräistä kasvillisuutta tai muita näkymäesteitä.

19.4. 17:40

Länsi-Uudenmaan poliisi on jatkanut perjantaina Espoon Lähderannassa tapahtuneen liikenneonnettomuuden tutkintaa. Alakouluikäinen lapsi kuoli onnettomuuspaikalle.

Polkupyörällä liikkunut lapsi oli ylittämässä suojatietä, kun kääntymässä ollut kuorma-auton kuljettaja ajoi lapsen päälle.

Poliisi ei epäile, että päihteillä olisi ollut osuutta onnettomuudessa.

”Esitutkinta tulee kestämään näillä näkymin muutaman kuukauden. Alustavia puhutuksia on tehty, ja tarkkaa tilanteen kulkua hahmotetaan parhaillaan”, kommentoi tiedotteessa tutkinnanjohtaja Hannu Kontola.

Lue lisää: Suojatietä pyörällä ylittänyt lapsi kuoli Espoossa, kuorma-auton kuljettajaa epäillään kuolemantuottamuksesta

Molemmat ajoivat tilanteessa vihreisiin valoihin. Poliisi tutkii asiaa tässä vaiheessa kuolemantuottamuksena sekä liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Espoon tekninen lautakunta käy läpi onnettomuutta kokouksessaan 5. toukokuuta. Kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska sanoo, että tapahtuma on niin järkyttävä, että kaikki haluavat selvittää, olisiko risteykselle jotain tehtävissä.

Mitään ilmiselvää kunnostuskohdetta risteyksessä ei ole havaittu. Risteysalueella ei ole runsasta pusikkoa tai muita näkymäesteitä, koska liittymä on uudehko ja vie alle 10 vuotta vanhalle kaupalle.

”Ajoradan ja kevyen liikenteen raitin välissä ei ole kasvin kasvia”, Tanska sanoo.

Espoo raivaa ylikasvaneita pöheikköjä risteysalueilta loppukesästä, jolloin kasvillisuus rehottaa suurimmillaan.

Kasvillisuuden raivaaminen ei poista niitä näkymäongelmia, joita isojen ajoneuvojen kuljettajilla aina on.

Maanantaina yksi ihminen kuoli Tampereella aivan vastaavanlaisessa liikenneonnettomuudessa kuin Espoon Lähderannassa tapahtui. Iäkäs kävelijä jäi oikealle kääntyneen kuorma-auton alle.

”Kuljettaja näkee sivulle noin puolentoista metrin päässä olevasta sivuikkunasta. Sieltä voi olla vaikea havaita aikuista saati sitten lasta”, Tanska sanoo.

Raskaiden ajoneuvojen kuljettajilta edellytetäänkin erityistä huolellisuutta risteyksissä.

Sosiaalisessa mediassa on jo ennätetty pohtia, kuinka järkevää on, että kääntyvälle ajoneuvolle ja kevyen liikenteen kulkijoille palaa vihreä valo samanaikaisesti. Espoon onnettomuuden liikennevaloissa ei ollut toimintavikaa.

Aivan vastaavalla tavalla ajo-ohjaus on järjestetty eri puolilla Suomea. Tanska sanoo, ettei espoolaisen risteyksen valo-ohjaus tai muut risteysjärjestelyt poikkea muun Suomen järjestelyistä.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat