Kulosaaren sillasta on paljastunut vaurioita, nyt tutkitaan merenpohjaa – ”Vaikuttaa aika huolestuttavalta” - Kaupunki | HS.fi

Kulosaaren sillasta on paljastunut vaurioita, nyt tutkitaan merenpohjaa – ”Vaikuttaa aika huolestuttavalta”

Tutkimukset eivät nyt aiheuta häiriöitä autoille tai kevyelle liikenteelle. On kuitenkin mahdollista, että liikennettä joudutaan myöhemmin rajoittamaan. Sillan uusimista ei ole suljettu pois.

Kulosaarensilta yhdistää Kulosaaren Helsingin kantakaupunkiin.­

23.4. 12:12 | Päivitetty 23.4. 14:25

Kulosaarensilta voi joutua suureen remonttiin, ja pahimmassa tapauksessa koko silta voidaan joutua uusimaan.

Sillassa havaittiin kesällä 2020 korjaamista vaativia vaurioita, joiden arvioidaan johtuvan lähistöllä tehdyistä paalutustöistä.

Vaurioiden selvittämistä jatketaan nyt maaperätutkimuksilla, jotka alkavat sillan läheisyydessä ensi viikolla, tiedottaa Helsingin kaupunki. Tutkimuksissa selvitetään, kannattaako silta korjata vai peräti uusia kokonaan.

”Kun vaurioita on syntynyt, tilanne vaikuttaa aika huolestuttavalta”, sanoo projektinjohtaja Eero Sihvonen Helsingin kaupungilta.

Hän ei sulje pois sitä, että koko silta jouduttaisiin mahdollisesti uusimaan. Tätä ennen pitää kuitenkin saada kunnollinen selvyys tilanteesta, ja siksi maaperätutkimuksia nyt tehdään.

”Kahdessa välituessa on halkeamia, ja näissä kohdissa perustukset ovat päässeet painumaan. Välituet on perustettu puupaaluille, jotka eivät yllä ihan kovaan pohjaan asti.”

Sihvosen mukaan syntyneet halkeamat liittyvät tavalla tai toisella Kalasataman rakentamiseen. Yksi mahdollisuus on, että vaurioita on syntynyt silloin, kun Capellan puistotieltä Kulosaarensillalle nousevaa ramppisiltaa rakennettiin. Varmuutta asiasta ei kuitenkaan ole.

”Kulosaarensillan lähellä on tehty porapaalutuksia, jotka ovat luultavasti aiheuttaneet halkeamat. Tämä on myös haaste tuleville korjaustöille. Vaurioita olisi voitu korjata tekemällä porapaalutuksia, mutta tässä tapauksessa se ei varmaan ole mahdollista, koska juuri porapaalutukset ovat aiheuttaneet nykyiset vauriot.”

Sekä sillan paikallinen korjaus että koko sillan uusiminen olisivat hyvin suuria operaatioita. Koko sillan uusimisen hintalappu olisi kymmeniä miljoonia euroja. Sihvosen mukaan asiassa edetään kuitenkin turvallisuus edellä.

”Mikäli tutkimuksissa todetaan sillan kantavuudessa heikkoutta, on hyvin mahdollista, että sillalle asetetaan liikennerajoituksia. Näitä voitaisiin tehdä esimerkiksi sulkemalla pohjoiset liikennekaistat, joiden kohdalla painaumia on.”

Silta on toistaiseksi normaaliin tapaan käytössä, eivätkä tutkimukset vaikuta auto-, pyörä- tai kävelyliikenteeseen. Kulkutila sillan läheisillä vesialueilla kuitenkin kapenee.

Pohjatutkimuksia tehdään toukokuun loppuun asti arkisin, yleensä kello 7–18 välillä.

Silta rakennettiin vuonna 1957 ja peruskorjattiin vuonna 2011. Kulosaaren sillan ylittää päivittäin noin 50 000 autoa ja noin 4 000 pyörää.

Mahdollisten korjausten suunnittelu ja toteuttaminen tulee kestämään useita vuosia.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat