Työryhmä ehdottaa: Terveystodistukset pitää esittää lähtömaassa, matkustamisen avaamiseen kolmivaiheinen malli - Kaupunki | HS.fi

Työryhmä ehdottaa: Terveystodistukset pitää esittää lähtömaassa, matkustamisen avaamiseen kolmivaiheinen malli

Työryhmä on tutkinut malleja, joilla matkustajien maahantuloa tehtäisiin sujuvaksi matkustajamäärien kasvaessa.

Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen on perännyt rajojen koronakäytäntöihin selkeää lainsäädäntöpohjaa tulevaisuutta varten.­

27.4. 15:07 | Päivitetty 27.4. 20:10

Helsinki ja Vantaa ovat huolissaan, että keskeisiä raja-asemia, lentoasemaa ja satamia uhkaa ruuhkautuminen, jos nykyisiä koronakäytäntöjä ei muuteta. Matkailun vilkastuminen on alan asiantuntijoiden mukaan jo näköpiirissä.

Vantaa on yhdessä Helsingin sekä lentokenttäyhtiö Finavian, Finnairin, Etelä-Suomen aluehallintoviraston sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kanssa laatinut kolmivaiheisen mallin, jolla matkustajien maahantuloa tehtäisiin sujuvaksi siinä vaiheessa, kun Suomi alkaa purkaa koronaviruksen takia asetettuja maahantulon esteitä.

HS kertoi maanantaina, että eri toimijat varoittavat rajanylityspaikkojen ruuhkautuvan, jos matkustamisen vapautuessa nykyisiä käytäntöjä ei muuteta.

Aiemmin huhtikuussa Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen (sd), Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok) ja apulaispormestari Sanna Vesikansa (vihr) viestittivät samaa huolta.

Vantaan asettama työryhmä julkisti esityksensä tiistaina. Työryhmää on vetänyt Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin ylilääkäri Eero Hirvensalo.

Työryhmä ehdottaa kolmivaiheista mallia.

Rajamuodollisuuksissa otettaisiin viipymättä käyttöön menettely, jossa Suomeen tulevalla olisi jo matkalle lähtiessään voimassa oleva rokotustodistus, todistus sairastetusta covid-19-taudista tai voimassa oleva negatiivinen testitulos.

”Terveystodistukset pitää esittää lähtömaassa. Tavoitteena on, että terveenä matkustaminen toteutuu rajoituksetta”, Hirvensalo kommentoi.

Työryhmän esityksessä todistuksia tarkistaisivat ennen matkan alkua liikenteenharjoittajat eli lentoyhtiöt ja varustamot. Tämä edellyttää muutoksia lainsäädännössä, jotta liikenteenharjoittaja voitaisiin velvoittaa tarkistamaan kaikki tarvittavat matkustusdokumentit lähtömaassa, jos ilmaantuvuusluku sitä vaatii.

”Nyt pienten matkustajavolyymien aikana terveystarkastuksia tehdään Suomessa lentoasemalla ja satamissa. Kaikki ymmärtävät, ettei nykyiseen tilanteeseen voida jäädä”, Hirvensalo sanoi.

Vaikka terveystodistukset tarkistettaisiin ennen lähtöä, sekä Helsinki-Vantaalla että satamissa olisi edelleen mahdollista tehdä kohdennettuja terveystarkastuksia ja myös koronanäytteenottoa.

Toisessa vaiheessa kesä–heinäkuussa Suomi ottaisi työryhmän ehdotuksen mukaan heti käyttöön EU:n digitaalisen vihreän todistuksen. Tämän pitäisi olla mahdollista 26. kesäkuuta, mutta todistukseen liittyy kuuden viikon siirtymäaika.

Suomessa käyttöön tulisi Omakantaan tai Finentry-maahantulojärjestelmään pohjaava malli, vaikka yleiseurooppalaista mallia ei vielä olisi.

Kun tämä käytäntö on saatu voimaan, silloin voidaan työryhmän mielestä luopua sisärajavalvonnasta laiva- ja lentoliikenteessä merkittävien EU-maiden osalta.

Hirvensalon tietojen mukaan Finentry-järjestelmä olisi saatu viimeisteltyä käyttökuntoon kesäkuussa. Matkustaja voisi täyttää omat tietonsa sähköiseen järjestelmään ennen lähtöä.

Kolmannessa vaiheessa elokuussa EU:n vihreä todistus pitäisi työryhmän mielestä sisällyttää osaksi lentoyhtiöiden ja laivayhtiöiden asiakaspalvelujärjestelmiä. Silloin terveystodistuksia voisi tarkastella sähköisesti esimerkiksi qr-koodin avulla.

EU-maista ja EU:n ulkopuolisista kolmansista maista saapuva matkustaja voisi todentaa matkustusoikeutensa ennen saapumistaan lähtömaansa lentoasemalle tai satamaan. Dokumentaation käyttö olisi pakollista lähdettäessä maista, joiden terveysturvallisuus ei ole THL:n arvion mukaan riittävä.

Matkustajamäärät ovat epidemian aikana olleet vain murto-osa normaalista, ja siitä syystä rajoja on pystytty valvomaan melko hitailla ja raskailla toimilla.

Lentoasemalla on tarvittu päivittäisten 500–1 000 saapuvan matkustajan terveystarkastuksiin henkilöstöä niin paljon, että se vastaa 107:ää henkilötyövuotta.

”Suomi on jäänyt selvästi jälkeen muista maista. Nyt meidän tulevaisuutemme perustuu siihen, että rajat pidetään kiinni”, Ritva Viljanen kommentoi tiistaina.

Helsingin satamissa on ollut huhtikuun aikana päivittäin 500–1 000 matkustajaa, mutta heidän terveystarkastuksensa ovat työllistäneet mittavan joukon ihmisiä.

Pelkästään Helsingin Länsiterminaalissa työskenteli huhtikuun 11. päivänä yhteensä 45 ihmistä: 14 asiakasohjaajaa, 10 liikenteenohjaajaa, 14 terveysneuvojaa ja 7 testaushenkilöä. Päivän aikana Länsiterminaaliin tuli 1 274 matkustajaa.

”On selvää, ettei tätä mallia voi skaalata enää ylöspäin. Olemme olleet yhteydessä hallitukseen tässä asiassa jo useita kertoja”, pormestari Vapaavuori tähdensi.

Vapaavuori kummeksui, että hallitus on exit-strategiassaan pitämässä nykyisen testausmallin voimassa, kunnes eurooppalainen malli on käytössä. Nykymallin vaikutus rajamuodollisuuksien ajankäyttöön on huomattava.

”Jos lasketaan, että Länsiterminaalissa terveystarkastukseen menee kaksi minuuttia matkustajaa kohden, tuhannen matkustajan tarkastaminen edellyttäisi kymmentä tarkastuspistettä, jotka eivät terminaaliin edes mahdu. Jonotus tapahtuisi laivoissa, tai sitten pitäisi terminaalin eteen rakentaa messuhallin kokoinen jonotustila. Ja sitten pitäisi saada homma hoidettua ennen kuin seuraava laiva tulee puolen tunnin kuluttua”, Vapaavuori sanoi.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner arvioi, ettei EU:n vihreä todistus ehdi auttaa tilannetta ennen kuin matkailu vilkastuu.

”Yksittäisten yhtiöitten vapaaehtoiset toimet eivät enää riitä”, Manner arvioi. Hän toivoi, että työryhmän esitykset otetaan pikaisesti käyttöön.

Työryhmän tietojen mukaan negatiivinen koronatestitulos on maahantulon edellytyksenä valtaosassa EU-jäsenmaita, mutta poikkeuksia ovat Suomen lisäksi vain Unkari ja Viro. Niissä maissa, joissa negatiivinen testitodistus vaaditaan, edellytetään lentoyhtiön tarkistavan testituloksen lähtömaassa ennen matkustajan nousua lennolle.

Finnair on vaatinut THL:n suosituksen perusteella näyttämään negatiivisen testituloksen ennen Suomen tuloa.

Työryhmän mukaan vuodenvaihteen jälkeen negatiivisen testituloksen kanssa maahan saapuvien osuus on jo merkittävä. Maaliskuussa Helsinki-Vantaan terveystarkastuksessa kirjattiin 21 267 matkustajaa, joista yli 70 prosenttia esitti negatiivisen todistuksen.

Koronatestiin päätyi neljännes maaliskuun maahantulijoista. Loput olivat jo sairastaneet koronataudin.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat