Perus­suomalaisten vaali­mainos poistettiin kaduilta – JCDecaux’n toimitus­johtaja: ”Emme voi olla yhteis­kunnan moraalin­vartija” - Kaupunki | HS.fi

Perus­suomalaisten vaali­mainos poistettiin kaduilta – JCDecaux’n toimitus­johtaja: ”Emme voi olla yhteis­kunnan moraalin­vartija”

Perussuomalaisten vaalimainosta on pidetty muun muassa rasistisena.

Tiistai on kuntavaalien viimeinen ennakkoäänestyspäivä.

7.6. 13:52 | Päivitetty 7.6. 21:49

Ulkomainosyhtiö JCDecaux ja Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) päättivät poistaa maanantaina katukuvasta perussuomalaisten vaalimainokset, joiden on katsottu vihjaavan, että Helsingin vuokra-asuntojen myöntämisessä suosittaisiin maahanmuuttajia.

Päätös syntyi, kun mainos keräsi paljon huomiota sosiaalisessa mediassa viikonlopun aikana. Sitä on pidetty muun muassa rasistisena. Mainokset ehtivät olla katukuvassa viikon ajan.

”Kun arvomaailmaamme kuuluu yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja avoimuus kaikessa toiminnassa, niin tämä yhteenlaskettuna tultiin siihen tulokseen, että nyt toimitaan näin”, ulkomainosyhtiön toimitusjohtaja Klaus Kuhanen kertoi STT:lle.

Kuhanen sanoo HS:lle, että hän itse näki mainokset ennen niiden julkaisua. Hän sanoo ajatelleensa, että niistä voi nousta meteli.

Kuhanen arvioi, ettei hänellä ollut keinoja estää mainosta. Esimerkiksi Mainonnan eettinen neuvosto ei anna lausuntoja poliittisesta mainonnasta.

Kuhanen sanoo, että mainosyhtiö ei voi olla yhteiskunnan moraalinvartija.

”Se ei ole meidän tehtävä. Tehtävämme on toimia meitä sitovien sopimusten sekä niiden lakien ja asetusten mukaisesti, jotka yhteiskunta on toiminnallemme asettanut”, Kuhanen kommentoi HS:lle.

Ulkomainospaikat ovat Helsingin kaupungin liikennelaitoksen hallinnassa, ja mainospaikkasopimus ”kieltää yleistä paheksuntaa herättävät mainokset, mainonnan tulee noudattaa mainonnan eettisiä sääntöjä eikä mainonta saa olla harhaanjohtavaa”.

Kuhasen mukaan mainosten poistaminen on jo alkanut.

Perussuomalaisten kuntavaalikampanjaan kuuluu useita mainoksia, joista Helsingin kaupungin vuokrataloyhtiön Hekan asuntojen jakoon liittyvä mainos herätti kritiikkiä sosiaalisessa mediassa.

Mainoksessa annetaan ymmärtää, että asunnon rapussa vain kaksi suomenkielistä asujaa on päässyt taloon omin neuvoin ja kaikki muut asukkaat olisivat tulleet ohi jonon.

Jonossa ohi tulleiden annetaan ymmärtää olevan maahanmuuttajia. Mainoksessa huonon maahanmuuttopolitiikan sanotaan vaikuttavan tavallisen työssä käyvän kaupunkilaisen asunnon saantiin.

Heka pyysi Helsingin perussuomalaisia poistamaan kyseiset mainokset, mutta he vastasivat yritykselle, etteivät aio poistaa niitä.

”Ensinnäkään ei ole mitään jonoja. Se on se väärä tieto. Ei ole mitään jonoa, jonka ohi voisi mennä. Näitä Ara-vuokra-asuntojahan ei Helsingissä eikä muuallakaan jaeta jonon perusteella”, Hekan toimitusjohtaja Jaana Närö kertoi HS:lle.

Helsingin perussuomalaiset paheksuvat tiedotteessaan mainosten poistamispäätöstä, jonka he luokittelevat perusoikeusloukkaukseksi ja poliittisen sananvapauden rajoittamiseksi.

Heidän mielestään mainos ei sisältänyt virheellistä tietoa, koska siinä ei väitetty, että asuntojen jaon ongelmat koskisivat pelkästään maahanmuuttajien ja kantaväestön suhdetta asukkaita valittaessa. Korkeimmassa kiireisyysluokassa on niin paljon hakijoita, että valinta tehdään jollain kriteereillä.

JCDecaux joutui hyvin samantyyppisen keskustelun keskelle vuonna 2005, kun eläinten oikeuksia ajava Animalia aloitti ulkomainoskampanjan, jossa oli tehosikalassa ahtaasti elävä sika, jaloistaan roikotettu broileri ja minkkiturkki.

Mainosyhtiö poisti mainokset yhden päivän jälkeen.

Lue lisää: Eläinsuojelujärjestön ulkomainoskampanja loppui päivän jälkeen

Mainonnan eettisen neuvosto totesi myöhemmin, ettei eläinsuojeluliitto Animalian ulkomainoskampanja rikkonut mainonnan kansainvälisiä perussääntöjä.

Kuhanen sanoo silloin oppineensa, ettei ole yhtiön tehtävä päättää mainosten sisällöstä.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat