Vapaavuori haluaa selvityksen Kruunusiltojen hinnasta, ja ulostulo herättää kaksi kysymystä: mistä on kyse ja miksi juuri nyt? - Kaupunki | HS.fi

Vapaavuori haluaa selvityksen Kruunusiltojen hinnasta, ja ulostulo herättää kaksi kysymystä: mistä on kyse ja miksi juuri nyt?

Kaupunki on kasvattanut omilla päätöksillään Hakaniemenrannan urakkaa.

Kruunusillat yhdistävät Laajasalon kantakaupunkiin Korkeasaaren kautta.

11.6. 16:24

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok) aiheutti kiehuntaa sosiaalisessa mediassa ilmoittamalla keskiviikkona, että hän teetättää ulkopuolisen selvityksen Kruunusillat-hankkeen kustannusten noususta ja päätösprosessista.

Kaupungin tiedotteessa Vapaavuori suomii tuttuun tapaansa holtitonta rahankäyttöä ja kestämättömiä ylityksiä.

Sunnuntaina käytävien kuntavaalien vuoksi Vapaavuoren ulostulo tulkittiin välittömästi kokoomuksen vaalimanööveriksi. Onhan ratikkapuolue vihreiden ja kokoomuksen välinen kannatusero kovin pieni.

Lue lisää: Vapaavuori teettää selvityksen Kruunu­siltojen kustannuksista: ”On täysin kestämätöntä, että kustannukset kohoavat näin dramaattisesti”

Tulkinta raivostuttanee Vapaavuorta, sillä hän on viime kuukaudet halunnut asemoida itsensä virkakunnan johtoon ja moittinut muita pormestareita politikoinnista.

Ainakaan koulujen koronalisärahaa koskevassa kiistassa häntä ei voi kiittää kokoomuksen vaalimenestyksen ajattelemisesta.

Vapaavuoren ulostulo herättää ainakin kaksi kysymystä, joista toinen on ajoitus. Miksi pormestari ilmoittaa palkkaavansa ulkopuolisen selvittäjän projektissa, jonka eri osahankkeiden kustannuslaskentaa vielä kootaan?

Hän siis nappasi itselleen asian, jonka alaiset valmistautuivat saattamaan julki kesäkuun lopulla.

Selitys on, että Kruunusiltojen tilannetta esiteltiin toukokuussa kaupungin johtoryhmälle, ja siellä hyväksyttiin ajatus ulkopuolisen selvityksen tilaamisesta KPMG:ltä.

Ajatuksena on selvittää, kuka viime kädessä ottaa omistajuuden isoista hankkeista.

Toinen kysymys on, mistä oikein puhutaan, kun puhutaan Kruunusilloista?

Kruunusillat-hankkeeksi kutsutaan Laajasalon raitiotietä, jonka alle rakennetaan kolme pitkää siltaa. Niistä kahden pisimmän sillan, Finkensillan ja Kruunuvuorensillan, rakentaminen on kilpailutettu tavanomaisena urakkana, ja se maksaa 123 miljoonaa euroa.

Raitiotietä ja Merihaan siltaa rakentaa allianssi, jossa ovat mukana kaupunki, toteuttajat YIT ja NRC Finland Group sekä kolme suunnittelutoimistoa. Alkuvuodesta allianssi kertoi, että raideyhteyden tavoitehinta oli nousemassa 350 miljoonaan euroon, mikä oli 90 miljoonaa yli valtuuston hyväksymän hankesuunnitelman.

Tätä erotusta on kevään aikana hierottu pienemmäksi.

Hakaniemenrannassa rakentajat toteuttavat valtuuston hyväksymää asemakaavaa tekemällä uutta 1 250 asukkaan kaupunginosaa, josta myydään tontteja melkoisen kalliilla hinnalla.

Vapaavuoren mukaan Hakaniemenrannassa kulut ovat nousseet 50 miljoonasta 235 miljoonaan euroon. Vertailu ontuu, koska kaupunki on omilla päätöksillään kasvattanut työlistaa muun muassa Hakaniemensillan uusimisella.

Ei ole niin, että 50 miljoonan hanke olisi viisinkertaistunut, vaan on päätetty tehdä enemmän.

Listan jatkeena ovat kalustohankinta ja varikko, jonka kulut Helsingin seudun liikenne (HSL) kuittaa liikennekorvauksina tulevina vuosina. Laajasalon raitiotietä varten on jo tilattu uusia raitiovaunuja liki 100 miljoonalla eurolla.

Näiden viiden hankkeen (sillat, allianssi, Hakaniemenranta, kalusto ja varikko) yhteissumma voi hyvinkin yltää 800 miljoonaa euron kokoluokkaan. Paha mennä sanomaan, kun allianssin ja varikon päivitettyä hintaa ei ole julkistettu.

Mutta onko reilua puhua, että hinta on viidessä vuodessa noussut 430 miljoonasta 800 miljoonaan ikään kuin olisi kyse yhdestä ja samasta raidehankkeesta?

Kiskoja varten vanhaa kaupunkirakennetta pitää toki uusia, mutta raitiotie ei pakota rakentamaan uutta Hakaniemensiltaa. Hakaniemenrantaa taas olisi voitu rakentaa ilman raitiotietäkin.

Päättäjiä raivostuttaa aina, jos valtuuston hyväksymää hankesuunnitelmaa joudutaan korottamaan. Allianssin etuna on, että prosessi tuottaa hankesuunnitelmaa realistisemman tiedon kuluista eikä niihin tarvitse puuttua enää sen jälkeen.

Raide-Jokerinkin kustannukset nousivat hankesuunnitelmaan verrattuna 90 miljoonalla eurolla, ja huuto valtuustossa oli melkoinen. Budjetti on rakennustöiden aikana pitänyt, ja ilmeisesti allianssi on jopa alittamassa tavoitehintansa.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat