Sähköpotkulautojen aiheuttamat vakavat onnettomuudet vähenivät rajusti Helsingissä – Osa asiakkaista vastustaa yöllistä ajokieltoa - Kaupunki | HS.fi

Sähköpotkulautojen aiheuttamat vakavat onnettomuudet vähenivät rajusti Helsingissä – Osa asiakkaista vastustaa yöllistä ajokieltoa

Vuokrattavien sähköpotkulautojen käyttöä rajattiin syyskuun alusta alkaen vuoden loppuun saakka.

Sähköpotkulautoja myöhään illalla Helsingissä 5. heinäkuuta 2021.

14.9. 9:59

Sairaalahoitoon päätyvät sähköpotkulautaonnettomuudet ovat vähentyneet selvästi viikonloppuöitä koskevan ajokiellon jälkeen.

Syyskuun aikana Töölön tapaturma-asemalla on hoidettu kolme sähköpotkulautaonnettomuuspotilasta. Elokuussa potilaita oli noin 40 ja heinäkuussa noin 50.

On kuitenkin liian varhaista tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä ajokiellon ja onnettomuusmäärien vähenemisen välisestä yhteydestä, arvioidaan Töölön sairaalasta.

Helsingin kaupunki ja sähköpotkulautayhtiöt päättivät syyskuussa rajoittaa vuokrattavien sähköpotkulautojen käyttöä.

Lue lisää: Vuokrattujen sähköpotku­lautojen käyttö kielletään Helsingissä viikon­loppuöisin

Vuoden loppuun asti voimassa olevan kokeilun aikana laitteet ovat poissa käytöstä perjantain ja lauantain sekä lauantain ja sunnuntain välisinä öinä kello 00–05.

Kokeilun taustalla on tarve vähentää sähköpotkulaudoilla ajettaessa tapahtuvia onnettomuuksia.

Kahden viikonlopun jälkeen tilanne näyttää lupaavalta, mutta Töölön sairaalan ylilääkäri Kaisa Virtanen varoittelee kuitenkin tekemästä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

”Kahden viikonlopun jälkeen en voi vielä kunnollista analyysiä tehdä”, Virtanen sanoo.

Sähköpotkulautojen käyttömäärät ovat yhtiöiden mukaan laskeneet, mutta se liittyy yhtiöiden mukaan enemmän viilenevään säähän.

”Sää on isoin tekijä ajomääriin ja myös ajojen pituus on lyhentynyt noin kymmenellä prosentilla viimeisen parin viikon aikana”, Tierin Suomen-toimitusjohtaja Katja Ojala kertoo sähköpostitse.

Sen sijaan asiakastyytyväisyyteen öinen ajokielto on vaikuttanut Ojalan mukaan odotettua enemmän– nimenomaan negatiivisessa mielessä.

”Meillä on paljon vuorotyössä käyviä, joille lauta on ollut turvallinen ja sujuva tapa liikkua öisin”, hän kertoo.

Ajokielto on herättänyt paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa, missä ajokieltoa on sekä kannatettu että vastustettu kiivaasti.

Samoilla linjoilla ovat myös sähköpotkulautayhtiö Limen Suomen-maajohtaja Mikael Uusivuori ja Suomen operatiivisen toiminnan johtaja Reetta Alastalo Voilta.

”Ensivaikutelma parin viikon jälkeen on, että kyllä se muutos näkyy, mutta ei vakavasti. Ajomäärät luonnollisesti tippuu, kun säät viilenevät”, Uusivuori kertoo.

Uusivuoren mukaan matkoista suurin osa tehdään aamuisin ja alkuiltaisin kun ihmiset liikkuvat kodin ja töiden taikka opiskelupaikan välillä.

”Käyttäjämäärät ovat hieman vähentyneet kelien viiletessä. Olemme myös huomanneet ajoissa erilaista trendiä viime viikkoina, kun ihmiset ovat palanneet lomilta töihin ja kouluun, esimerkiksi yliopistoille suuntaa nyt vilkkaasti väkeä”, Alastalo kertoo sähköpostitse.

Töölön sairaalassa on pidetty kolmen vuoden ajan tukkimiehenkirjanpitoa sähköpotkulautaonnettomuuksista.

Potkulaudat ilmestyivät Helsingin katukuvaan keväällä 2019. Ensimmäisenä vuona potilaita kirjattiin yhteensä 78. Viime vuonna Töölössä hoidettiin 90 potilasta.

Tänä vuonna luku on syyskuun puoliväliin mennessä lähes kaksinkertainen: 140 potilasta.

Virtasen mukaan sairaalahoitoa vaativien onnettomuuksien määrää on kuitenkin vaikea arvioida suhteessa kokonaisuuteen, sillä potkulautayhtiöt eivät ole kertoneet matkojen kokonaismääriä. Tämä tekee tapaturmien suhteuttamisesta hankalaa.

Lue lisää: Sähköpotkulautojen nopeus­rajoitukset laajenevat viikon kaikkiin öihin – myös käyttökatko viikonloppu­öisin kello 00–05 keskustelussa

Lue lisää: ”Hiprakassa” – Nuoret kiitävät Helsingin yössä sähkö­potku­laudoilla, mutta ajelulle löytyy myös yleinen, yllättävä syy

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat