Miksi HKL:n kuljettajat lakkoilevat? Nämä edut heiltä saattavat kadota - Kaupunki | HS.fi

Miksi HKL:n kuljettajat lakkoilevat? Nämä edut heiltä saattavat kadota

Uuden HKL-yhtiön on tarkoitus liittyä rautatiealan työehtosopimukseen.

Helsingin kaupungin liikennelaitos vastaa metro- ja raitiovaunuliikenteestä.

15.9. 15:55 | Päivitetty 16.9. 8:56

Helsingin joukkoliikenne seisahtuu osin kokonaan kahdeksi päiväksi HKL:n lakon vuoksi.

HKL:n lakon taustalla on kaupungin aikeet yhtiöittää raitio- ja metroliikenteestä vastaava Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) yhtiöksi.

Työntekijät ovat vaatineet kokonaan uutta selvitystä HKL:n yhtiöittämisen seurauksista.

Koska sellaista ei ole luvassa, HKL:n kuljettajien ammattiyhdistys järjestää kaksi vuorokautta kestävän työnseisauksen torstaina ja perjantaina. HKL:llä on lähes 1 300 työntekijää.

Lakon taustalla ovat siis riittämätön selvitys yhtiöittämisen seurauksista ja työntekijöiden huoli omasta asemasta.

Suurin muutos työntekijöille on uusi työehtosopimus.

HKL:ssä on tällä hetkellä käytössä kolme työehtosopimusta, joita noudatetaan vuoden 2022 helmikuun loppuun saakka, jolloin sopimuskausi päättyy.

Uudesta työehtosopimuksesta päätetään vasta uudessa yhtiössä, mutta tarkoituksena on ollut ottaa käyttöön alan yleissitova rautatiealan työehtosopimus.

Nykyisiä ja todennäköistä tulevaa työehtosopimusta ei pysty vertailemaan yksi yhteen, sanoo Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n neuvottelujohtaja Mari Keturi.

”Nykyiset kunta-alan sopimukset ovat hyvin yleisluonteisia, kaupunkiraideliikenteeseen ja varhaiskasvatukseen sovelletaan samaa virka- ja työehtosopimusta. Rautatiealan yleissitova sopimus sen sijaan on tehty alaan sopivaksi ja sen erityispiirteet huomioivaksi.”

Rautatiealan työehtosopimuksessa on erikseen liite kaupunkiraideliikenteelle, ja sitä noudatetaan Tampereella.

Kunta-alan sopimusten ja rautatiealan sopimusten välillä on eroja esimerkiksi vuosiloma- ja palkkausasioissa, mutta ”kaikista kaupunkitason päätöksistä ja muusta vuoropuhelusta huokuu läpi työnantajan tausta-ajatus siitä, että mahdolliset erot tultaisiin kompensoimaan”, Keturi sanoo.

”Tahtotila JHL:n osalta on, että työsuhteen ehdot pysyvät mahdollisimman pitkälle nykyisen tasoisina.”

Lisäksi HKL:llä on nippu paikallisia sopimuksia, joissa on sovittu esimerkiksi kuljettajien työajoista ja metroliikenteen valvomon liikenteenohjaajien pitkistä työvuoroista.

”Mahdollisessa siirrossa paikalliset sopimukset katsottaisiin läpi, neuvoteltaisiin ja sovitettaisiin uuteen työehtosopimukseen. Osa näiden paikallisten sopimusten asioista löytyy nykyisestä rautatiealan työehtosopimuksesta”, Keturi sanoo.

Helsingin kaupungin henkilöstöetuudet, kuten työpaikkaruokailu tai työmatkaseteli, loppuvat HKL:n työntekijöiltä todennäköisen yhtiöityksen jälkeen. Mikäli uusi yhtiö toteutuu, se sopii uudet etuudet henkilöstön kanssa.

Esimerkiksi HKL:n palvelussuhdeasunnot ovat kuitenkin säilymässä.

HKL:n yhtiöittämisessä on syytä muistaa, että kyse ei ole yksityistämisestä. Tuleva yhtiö olisi julkisomisteinen, yksityistä pääomaa ei olisi mukana.

Ylipäätään Keturin silmiin on näyttänyt siltä, että yhtiöittämisessä ei ole kyse työehtoshoppailusta tai yrityksestä heikentää työntekijöiden palvelussuhteen ehtoja. Rautatiealan työehtosopimus ei Keturin mukaan ole mikään halpa sopimus vaan erittäin vertailukelpoinen.

Keturi kuitenkin ymmärtää työntekijöiden huolen ja pelon. Muutoksessa, joka vaikuttaa suoraan jopa työsuhteen ehtoihin, on vaikea pitää koko henkilökunta mukana alusta asti, vaikka pitäisi.

”Ei voi ylikorostaa oikea-aikaisen tiedon välitystä, henkilöstön kuulemista ja myös tunnetta, että henkilöstöä kuullaan.”

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) yhtiöittämisestä päättää lopullisesti Helsingin kaupunginvaltuusto.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat