Liikennesuunnittelun johtaja pitää Sörnäistentunnelia lähes välttämättömänä - Kaupunki | HS.fi

Liikenne­suunnittelun johtaja pitää Sörnäisten­tunnelia lähes välttämättömänä

Sdp on vaatinut selvityksen siitä, miten alue toimisi ilman tunnelia.

Iltapäivän liikennettä Sörnäisten rantatiellä 16. marraskuuta.

17.11.2021 15:03 | Päivitetty 18.11.2021 8:28

Helsingin kaupunginhallituksella on torstaiaamuna käsissään 180 miljoonan euron investoinnin kohtalo, kun sen on tarkoitus päättää Sörnäistentunnelin rakentamisesta.

HS:n tietojen mukaan hankkeen jättäminen pöydälle liittyy siihen, että Sdp haluaa tunneliasiassa lisäperusteluja. Apulaispormestari Nasima Razmyar sanoi maanantaina Ylelle, että Sdp haluaa selvityksen siitä, miten alue toimisi, jos tunnelia ei rakennettaisi.

”IIman tällaista selvitystä tunnelihanke saatettaisiin hylätä vailla vaihtoehtoja ja tietoa hylkäämispäätöksen vaikutuksesta”, Razmyar kommentoi.

Demareiden rivit päätöksessä rakoilevat myös julkisesti, sillä kaupunginhallituksen jäsen Sdp:n Elisa Gebhard on kertonut vastustavansa tunnelin rakentamista.

Kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikön Reetta Putkonen sanoo HS:lle, että varsinaisesti uusia suunnitelmia tai selvityksiä ei torstain kokoukseen olla tuomassa.

Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen.

Hänen mukaansa tarkoitus on avata poliitikoille yhä perusteellisemmin jo olemassa olevaa Kalasataman alueen kokonaissuunnitelmaa, johon tunneliratkaisu kuuluu.

Kaupunginhallituksessa esitetyt kysymykset ja virkamiesten niihin antamat vastaukset aiotaan myös poikkeuksellisesti tuoda kaupunkilaisille julkisesti nähtäville. Kaupungin kansliapäällikkö Sami Sarvilinna päätti asiasta, kun ajatus toimia näin nousi esiin edellisessä kaupunginhallituksen kokouksessa.

Putkonen on johtanut tunnelin ja koko Kalasataman alueen liikennesuunnittelua. Hänen mukaansa tunneli tarvitaan, jos aluetta halutaan kehittää asetettujen tavoitteiden mukaisesti.

Tuleviin joukkoliikennesuunnitelmiin kuuluu muun muassa niin sanottu Jokeri 0 -pikaraitiotie, jo aloitetun Kalasatama–Pasila -raitiotien rakentaminen sekä Viikistä Malmille kulkevan pikaraitiotien rakentaminen. Suunnitelmien mukaan myös Itä-Vantaalta tuleva bussiliikenne ohjattaisiin osittain tulevaisuudessa Kalasatamaan.

Lisäksi tavoitteeksi on asetettu alueen kehittäminen niin, että kävely ja pyöräily on siellä aiempaa houkuttelevampaa. Myös Tukkutorin alueen yritystoimintaa halutaan kehittää.

Putkosen mukaan edellä kuvailtuja tavoitteita ei saada ratkaistua ilman tunnelia.

”Sillä asiantuntemuksella ja osaamisella, mitä meillä toimialalla on, emme ole löytäneet ratkaisua, joilla tavoitteet voitaisiin toteuttaa ilman tunnelia.”

Sörnäistentunnelin tavoitteena on kuitenkin myös autoliikenteen sujuvoittaminen.

Tunnelin vaikutusarvioinnissa todetaan, että osana alueen muita suunnitelmia tunnelin rakentaminen on edellytys, jotta ”katuverkon kapasiteetti säilyy riittävällä tasolla."

Ilman tunnelia ympäröivän katuverkon välityskyky, eli se kuinka paljon ja kuinka nopeasti autoja pääsee liikkumaan alueen läpi, ylittyisi vaikutusarvioinnin mukaan ”merkittävästi”. Välityskyvyn ylittyminen tarkoittaisi toisin sanoen ruuhkautumista.

Tunnelin onkin arvioitu lisäävän autoliikennettä 1 900 matkalla vuorokaudessa, kun liikenteestä tulee sujuvampaa.

Vihreät ovat vaatineet, että kaupunki tekisi liikennesuunnittelun vaihtoehdoista laajemman, virallisen selvityksen. Tähän mennessä sellaista ei ole tehty.

Sörnäistentunnelista on muodostunut kuuma poliittinen kiista, jossa yksi puheenaihe on ollut se, onko tunnelin rakentaminen välttämätöntä, jotta Jokeri 0 -raitiotielinja voidaan rakentaa.

Jokeri 0 on suunniteltu pikaraitiotie, joka kulkisi Herttoniemestä Pasilan kautta Länsi-Helsinkiin. Linjan arvioitu matkustajamäärä on 70 000 matkustajaa vuorokaudessa vuonna 2050. Päätöstä Jokeri 0:n rakentamisesta ei ole vielä tehty.

Tunnelia vastustavat vihreät ja vasemmistoliitto ovat esittäneet, että Jokeri 0 voitaisiin rakentaa myös ilman tunnelia.

Lue lisää: Sdp kipuilee Sörnäistentunnelin kanssa – ”Vihreät ovat sanoneet, että tunnelille on vaihtoehtoja, mutta mitä ne ovat?”

Putkosen mukaan se olisi vähintäänkin hankalaa.

Jos pohjoisesta etelään suuntautuvaa autoliikennettä ei vietäisi maan alle, jäisi ratikalle Putkosen mukaan liian vähän tilaa, eikä sitä saataisi erotettua tarpeeksi muusta liikenteestä.

Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että muu liikenne hidastaisi raitiovaunun kulkua ja vähentäisi näin sen luotettavuutta.

Virkamiehet eivät kuitenkaan ole Putkosen mukaan simuloineet Jokeri 0:n toimivuutta tai matka-aikaa. Tietoa siitä, kuinka paljon hitaampi ratikka olisi jos tunnelia ei rakenneta, ei siis ole olemassa.

”Jos Sörnäistentunnelia ei rakenneta, junatie pysyy nykyisellä sillalla ja tälle sillalle ei mahdu erillisille kaistoille Jokeri 0:n raiteita. Siten sekaliikennekaistoilla raitiotien matka-aika ja luotettavuus on heikompi kuin omilla kaistoillaan, mutta matka-aikaa ei ole vielä tarkemmin selvitetty”, Putkonen sanoo.

Lue lisää: ”Ei tämä ole linjassa” – Osan Helsingin ruuhkista voi ehkä kohta alittaa autolla, asian­tuntijat pilkkovat riitaisan jätti­hankkeen osiin

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat