Sörnäistentunneli läpi täpärästi –  Kokoomus tyytyväinen päätökseen: ”Keskustelu ollut paikoin liian kapeaa keskittyen vain tunneliin” - Kaupunki | HS.fi

Sörnäistentunneli läpi täpärästi –  Kokoomus tyytyväinen päätökseen: ”Keskustelu ollut paikoin liian kapeaa keskittyen vain tunneliin”

Päätös syntyi äänin 8–7. Sdp:n kanta hajosi äänestyksessä.

Havainnekuva Sörnäistentunnelista, joka yhdistää Sörnäisten rantatien ja Hermannin rantatien.

18.11.2021 10:01 | Päivitetty 18.11.2021 16:25

Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi aamulla kokouksessaan Sörnäistentunnelin hankesuunnitelman.

Päätös syntyi täpärästi äänin 8–7.

Kokoomus, Sdp:n Nasima Razmyar, perussuomalaiset ja Rkp kannattivat suunnitelmaa ja vihreät, Sdp:n Elisa Gebhard ja vasemmistoliitto vastustivat sitä.

Lopullisesti tunnelihankkeesta päättää kaupunginvaltuusto.

Lue lisää: Sdp kipuilee Sörnäistentunnelin kanssa – ”Vihreät ovat sanoneet, että tunnelille on vaihtoehtoja, mutta mitä ne ovat?”

Sdn:n kanta hajosi äänestyksessä, ja lopulta Razmyarin ääni oli vaa’ankieliasemassa lopullisen päätöksen syntymisessä.

Razmyar kertoo, että takana on erittäin huonosti nukuttu yö eikä päätös ollut hänelle helppo.

”Minä en todellakaan rakasta tunneleita, vaan siltoja. Toivon, että tämä ja aiemmin linjattu Jätkäsaaren satamatunneli ovat viimeiset autotunnelit, jotka Helsinkiin rakennetaan”, hän sanoo.

Razmyarin mukaan lopulliselle päätökselle oli kuitenkin vahvoja perusteluita. Ne liittyivät tunnelin alueen liikennejärjestelmän kokonaisuuteen ja Kalasataman kehittämiseen sekä Jokeri 0:aan, jota ei kaupungin liikennesuunnittelupäällikön mukaan ole mahdollista toteuttaa ilman tunnelia.

Razmyarin mukaan merkittävää oli, että päätöksenteon pohjana olevaa virkamiestekstiä oli täydennetty niin, että se toi esiin tunnelin roolin Kalasataman alueen kehityksen laajemmassa kontekstissa.

On silti mahdollista, että aihe aiheuttaa demareissa kipuilua myös valtuustovaiheessa. Razmyar ei kuitenkaan lähde spekuloimaan asialla.

”Tein kaupunginhallituksessa kaksi vastaehdotusta, jotka toimivat valtuustokäsittelyn pohjana, ja lisäksi esittelytekstin muutoksella on varmasti vaikutusta”, hän sanoo.

Vastaehdotukset koskevat esimerkiksi sitä, että alueen kokonaisliikennejärjestelmän toivotaan edistävän päästöjä vähentävää kokonaisvaikutusta.

Kokoomusta kaupunginhallituksessa edustava apulaispormestari Daniel Sazonov sanoo, että puolue on tyytyväinen asian etenemisestä kaupunginvaltuustoon.

”Hanke on alueen kokonaisuuden kannalta tärkeä, ja keskustelu siitä on ollut paikoin liian kapeaa keskittyen vain tunneliin”, hän sanoo.

”Sörnäistentunneliin kytkeytyvät koko Kalasataman alueen liikennejärjestelyt ja alueen kehittäminen.”

Kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) kertoo puolestaan olevansa pettynyt.

”Helsinki ei pidä kiinni yhdessä linjatusta strategiasta ja toimi ilmastokriisin suhteen vastuullisesti”, hän sanoo.

”Keskustelu ei ole ollut tasapainoista sen suhteen, mitkä tunnelin vaikutukset ovat eri kaupunginosiin. Vaikka Kalasataman alue rauhoittuu, Etelä-Hermannissa, Esplanadilla, Kruununhaassa ja Hakaniemessä autoilu lisääntyy.”

Lisäksi Sinnemäki olisi toivonut, että suunnittelijat olisivat päässeet suunnittelemaan vaihtoehtoa, jossa Jokeri 0 toteutettaisiin ilman Sörnäistentunnelia.

Runsaan puolentoista kilometrin pituinen ja kaksikaistainen autoliikenteen tunneli on tarkoitus rakentaa kahdessa vaiheessa.

Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan pohjoinen betonitunneliosuus ja siihen liittyvien ajoramppien maanalaiset rakenteet Kalasatamasta Pasilaan vuosina 2022–2024.

Toisessa vaiheessa rakennettavan tunnelin loppuosan suunnittelua ja toteutuksen valmistelua jatketaan. Suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös sujuvaan jalankulkuun ja pyöräilyyn maan päällä.

Ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on 50 miljoonaa euroa. Toisen vaiheen kustannusarviosta on määrä päättää erikseen.

Koko hankkeen on arvioitu maksavan noin 180 miljoonaa euroa, mutta todellisuudessa lopullinen hinta saattaa olla vielä suurempi. Vuotuisten käyttökustannusten on arveltu olevan noin kaksi miljoonaa euroa.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat