Sörnäistentunneli synnytti harvinaisen kiivaan lokasodan, johon osallistuu ministerikin – Etulinjan lisäksi taistelua käydään lähes agenttimaisin ottein - Kaupunki | HS.fi

Sörnäisten­tunneli synnytti harvinaisen kiivaan loka­sodan, johon osallistuu ministerikin – Etu­linjan lisäksi taistelua käydään lähes agenttimaisin ottein

Keskustelussa Sörnäistentunnelista lentelee lokaa ja väänneltyjä tosiasioita.

Sörnäistentunnelin etelänpuoleinen sisäänajoaukko tulisi Sörnäisten rantatielle.

19.11.2021 13:06 | Päivitetty 16.12.2021 11:19

Helsingin kaupunginhallituksessa torstaiaamuna hyväksytystä Sörnäistentunnelista on kehkeytynyt vihreiden ja Sdp:n leireissä äänekäs kiista.

Kiista näkyy erityisesti poliitikkojen avoimena keskinäisenä loanheittona.

Demarit ovat 180 miljoonan euron tunnelipäätöksessä kiusallisessa asemassa. Puolueen kanta asiaan ei ole yhtenäinen, ja tämä heijastelee äänestäjäkuntaa: osa äänestäjistä on autoihmisiä, osa vihertää, osa näkee koko kysymyksen kahtiajakoa monimutkaisempana. Vihertävälle porukalle Sörnäistentunneli ei taatusti ole mieleen.

Samaan aikaan nimenomaan demareilla ovat kaikki kortit käsissään ensi viikon kaupunginvaltuuston kokouksessa, jossa tunneli hyväksytään tai kuopataan: heidän äänensä todennäköisesti ratkaisevat, tuleeko tunneli vai ei.

Demareiden tuska näkyi torstaina kaupunginhallituksen päätöksessä, joka syntyi hyvin täpärästi äänin 8–7.

Hallituksen kahdesta demarijäsenestä apulaispormestari Nasima Razmyar äänesti puolesta, uusi kaupunginvaltuutettu ja Sanna Marinin entinen erityisavustaja Elisa Gebhard vastaan. On mahdollista, että samanlaista hajontaa näkyy myös valtuuston lopullisessa päätöksessä.

Razmyar ei selvästi nauttinut roolistaan va’ankieliasemassa vaan teki selväksi, ettei hän toivo Sörnäistentunnelin jälkeen Helsinkiin enää yhtäkään autotunnelia.

Lausunto ei pelastanut häntä ilmastoaktivistien vihalta.

Esimerkiksi Greenpeacen ilmasto- ja energiavastaava Olli Tiainen otti Razmyarin torstaina silmätikukseen ennen kaupunginhallituksen aamukokousta:

Hämmennyksensä keskellä demarit ovat näemmä todenneet, että hyökkäys on paras puolustus. He ovat pyrkineet osoittamaan, että todellisuudessa vihreät ovat tunnelia vastustaessaan tekopyhiä ja lisäksi vastuuttomia.

Liikenne- ja viestintäministeri, demareiden kaupunginvaltuutettu Timo Harakka on esimerkiksi hutkinut sosiaalisessa mediassa avoimesti puolueen apulaispormestari Anni Sinnemäkeä. Harakka on antanut ymmärtää, ettei koko tunnelia tarvittaisi, jos Sinnemäen johdolla olisi aiemmin tehty laadukkaampaa kaupunkisuunnittelua:

Vihreät ovat vastanneet syytöksiin muistuttamalla, ettei kaupunkiympäristön apulaispormestarilla ole Helsingin poliittisessa järjestelmässä sellaista valtaa, jolla hän olisi yksin voinut vaatia tunnelitonta ratkaisua.

Apulaispormestarilla ei ole myöskään ”omaa virkakuntaa”. Apulaispormestarit johtavat omien toimialojensa poliitikoista koostuvia lautakuntia, kun taas virkamiesten esimiehinä toimivat toimialajohtajat.

Sinnemäen erityisavustaja Julianna Kentala kommentoi Harakan syytöksiä Twitterissä julkaisemalla Sörnäistentunnelin asemakaavapäätöksen vuodelta 2018. Hän pyrki sillä näyttämään, että vihreät ovat yrittäneet selvittää vaihtoehtoisia ratkaisuja, mutta demarit eivät ole tätä kannattaneet.

Demarit ovat antaneet myös ymmärtää, että todellisuudessa vihreät kannattavat tunnelipäätöstä, mutta pyrkivät sumentamaan asian mellakoimalla somessa.

Vihreät ovat kiistäneet väitteet jyrkästi ja todenneet, että kyseiset väitteet ovat täysin tekaistuja.

Mutta syyttömiä loanheittoon eivät ole vihreätkään.

Puolueessa on pyritty kehystämään kahden kannan välissä rimpuilevat demarit vankaksi autoilu- ja tunnelipuolueeksi. Heille on myös keksitty uusi liikanimi: fossiilidemokraatit.

Tämän avoimen ja perinteisen poliittisen mäiskinnän ohella meneillään on kuitenkin ollut hienovaraisempia vaikutusyrityksiä.

Pitkin sosiaalista mediaa näkemyksiään Sörnäistentunnelin järjettömyydestä on esittänyt ”päivystäväksi joukkoliikennesuunnittelijaksi” itsensä Twitterissä esittelevä Henri ”Hege” Miettinen. Osa-aikaisesti konsulttiyhtiö WSP:ssä työskentelevä Miettinen on kirjoittanut aiheesta myös muun muassa HS:n mielipidepalstalle joukkoliikennesuunnittelijan tittelillä.

Etenkin vihreät ovat viime aikoina taajaan tukeutuneet Miettisen kirjoituksiin perustellessaan, miksi Sörnäistentunnelia ei pitäisi rakentaa.

Sitä, että Miettinen on todellisuudessa vihreiden liikennepoliittisen työryhmän puheenjohtaja kaudella 2021–2022, Miettinen tai vihreät eivät juuri ole halunneet korostaa.

Miettisen blogiin tutustumalla asia käy kuitenkin ilmi. Miettinen tekee parhaillaan diplomityötä Helsingin seudun liikenteelle.

Kun Miettiselle soittaa ja kysyy asiasta, hän myöntää, että vihreät ovat itse olleet häneen yhteydessä ja pyytäneet häntä hakemaan liikennepoliittisen työryhmän puheenjohtajan tehtävää. Miettinen valittiin tehtävään marraskuun alussa, mutta vihreiden jäsen hän kertoo olleensa jo kauan.

”Haluan silti sanoa, ettei minun näkemykseni tunnelin järkevyydestä poikkea liikennesuunnittelijakollegoideni näkemyksistä. Päin vastoin, he ovat kehuneet kannanottojani.”

Mutta osataan sitä demareissakin.

HS julkaisi torstaina jutun, jossa Kalasataman asukkaat pääsivät kertomaan näkemyksiään Sörnäistentunnelista. Jutussa näkyvässä roolissa on Kalasataman asukasyhdistyksen puheenjohtaja Juhana Harju. Hänelle tehtiin haastattelun aikaan selväksi, että poliittisesti herkässä aiheessa ei haluta haastatella ihmisiä, joilla on minkäänlaisia puoluekytköksiä.

Harju sanoi ymmärtävänsä asian – ja kertoi jutussa pitävänsä tunnelia erittäin tarpeellisena.

Torstaina HS:n toimitukseen alkoi kuitenkin tulla yhteydenottoja, joissa ihmeteltiin, miksi Harjua on haastateltu juttuun, vaikka hän on demari.

Ja niin toden totta onkin. Harjulla on Sdp:n puoluekirja, ja lisäksi hän toimii parhaillaankin demareissa luottamustehtävissä.

Valtuustoraportti soitti Harjulle kysyäkseen hänen roolistaan, mutta Harju ei kommentoinut asiaa.

Oikaisu 19.11. klo 13:45: Jutussa oli alun perin Henri Miettisen etunimi väärin muodossa Heikki. Lisäksi juttuun on korjattu, että Miettinen tekee diplomityötä Helsingin seudun liikenteelle, ei Helsingin kaupungin liikenteelle.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat